De Transformers zijn hot de laatste jaren en met iedere film komt er wel een game. Niet alle games van de Transformers zijn goed ontvangen en de laatste Transformers-game die niet gebaseerd is op een film komt uit 2012. De Japanse gamestudio Platinum Games heeft het aangedurfd om een nieuwe Transformers-game te ontwikkelen. Transformers: Devastation grijpt terug naar diens succesjaren.
Al jaren gaan de Autobots en Decepticons mee en strijden zij al langere tijd tegen elkaar. Transformers: Devastation grijpt qua visuele stijl terug naar die periode waarin zij het succesvolst waren, de jaren tachtig. Door deze nostalgische look krijg je als speler snel een herkenbaar gevoel, mits je opgegroeid bent met de Transformers. Ook het verhaal heeft een nostalgisch karakter, namelijk dat van een plat verhaal. In Devastation is de strijd nog steeds bezig tussen de Autobots van Optimus Prime en de Decepticons van Megatron. Op aarde is een ruimteschip neergestreken en het bevat een kracht die Megatron wil hebben om af te rekenen met de Autobots. Uiteraard zijn die daar weer niet blij mee en proberen zij dus juist diezelfde krachtbron te veroveren.
Ondanks dat het verhaal wel heel erg cliché is, is het toch de moeite waard om daar voorbij te kijken. Platinum Games heeft veel aandacht besteed aan de opbouw van de personages. Zo kan je kiezen uit vijf Autobots: Optimus Prime, Bumblebee, Sideswipe, Wheeljack en Grimlock. Ieder personage heeft zijn eigen standaard wapens en mogelijkheden. Zo is Optimus Prime geschikt voor het grotere werk en voelt het grandioos aan dat je de controle over hem hebt. Toch zijn ook de andere personages allemaal belangrijk en kan je, tussen de missies door, wisselen van ze. Zoals gezegd heeft ieder personage ook zijn eigen aanvallen. Iedere Autobot is uitgerust met vier wapens die je zelf kan indelen. Een aantal wapens zijn echter gelimiteerd aan bepaalde personages. Ieder wapen kan je vervolgens ook weer verbeteren waardoor je nog meer schade kan toebrengen.
Het is te merken dat Platinum Games vooral heeft gekeken bij diens ander ontwikkelde games met betrekking tot de gameplay. Zo kan je Autobot een aanval ontwijken waardoor je iets meer tijd krijgt om lekker te beuken op verschillende Decepticons die je de weg versperren. Verder is het aanvalssysteem erg beperkt tot vooral het indrukken van de X-knop op de Xbox One-controller of het vierkantje bij de PlayStation 4-controller. Er zijn nog wel andere aanvallen, maar moet je eerst opladen door middel van de hierboven genoemde methode. Zo kan je, als Optimus Prime, met je vrachtwagen een rondje rijden om zo wat extra schade te doen. De ultieme aanval van Optimus Prime is op de grond slaan met zijn bijl waardoor de kleinere vijanden sneller doodgaan. De grotere vijanden zullen aanzienlijk minder leven meer over hebben.
Ondanks de herkenbare nostalgische stijl moet gezegd worden dat de wereld zelf erg saai is. Je bent vooral in hetzelfde gebied aan het vechten en aan het rond rijden. Er is weinig te beleven buiten het extra verzamelen van energie en wat extra’s. Een gemiste kans, want je bent erg beperkt tot een bepaald gebied dat alleen maar hetzelfde eruit ziet. De afwisseling op het begin van Aarde en het ruimteschip is nog aardig te noemen, maar daarna snap je niet dat een ontwikkelaar met zo’n palet aan diverse games met zo’n saaie omgeving weet te komen.