De SoulsBorne games zijn, zoals in eerdere artikelen al benoemd, de moeilijkste games ooit gemaakt. Al eerder kon je lezen over de tien moeilijkste bosses tot op heden. Ditmaal ligt de focus op de gebieden in de games. Elk nieuw gebied dat je binnentreedt gooit je in het onbekende. Overal liggen vijanden op de loer die je elk moment te grazen kunnen nemen. Ook de gebieden zelf helpen niet bepaald mee in de moeilijkheidsgraad. Geen enkel gebied, op de thuisbasis na, zal je als fijn ervaren. Alsnog zijn er locaties in deze games die er met kop en schouders bovenuit steken. Met die reden staan er vandaag tien vervelende SoulsBorne-locaties voor jou op een rijtje.
Farron Keep (Dark Souls 3)
Allereerst de ‘Farron Keep‘. In dit Duistere bos met hoge bomen moet jij op zoek naar drie fakkels om aan te steken. Dit is nodig om de poort te openen waarmee jij je pad voort kan zetten. Het zoeken naar deze fakkels is een flinke zoektocht aangezien alle bomen logischerwijs op elkaar lijken. Een echt pad kent dit bos niet. Je zult van eiland naar eiland moeten rennen door de drab die je niet alleen vertraagd, maar ook kan vergiftigen als jij je hier te lang in begeeft. Dat alles word afgetopt met vervelende vlugge vijanden en tragere kolossale beesten. Beide richten ook flink wat schade aan als ze je te pakken krijgen. Je bent nergens veilig. Zowel elke stap als stilstand kan je fataal worden in dit woud.
Irithyll Dungeon (Dark Souls 3)
De ‘Irithyll Dungeon‘ lijkt in eerste instantie lang niet zo catastrofaal als het is. Na alle voorgaande games is het gewoon weer een dungeon zoals je die al velen malen eerder hebt getrotseerd. Helaas gaat de ‘Irithyll Dungeon’ net een stapje verder dan zijn voorgangers. Bij aankomst word je al warm ontvangen door een NPC-invader genaamd ‘Alva, Seeker of the Spurned‘. Deze valt maar één maal te verslaan, want zelfs al sterf je is zijn missie voltooid. Er treft jou dus maar één mogelijkheid om de loot van deze NPC te krijgen. Helaas is dit alleen nog maar het ontvangstcomité. Naast het warme ontvangst is deze dungeon een groter doolhof dan die hiervoor kwamen. Ook kent het zeer vervelende vijanden. De vervelendste is de ‘jailer‘. Deze bewaker is een soort van heks die jouw volledige levensbalk kan inkorten met haar magische mist. Alsof dat nog niet genoeg is zijn er ook nog collectibles op lijken. Normaal gesproken klinkt dit alleen maar goed, maar in deze dungeon gaan enkelen van deze lijken keihard gillen. Een locatie die niet goed voor je hart is, zowel in real life als in de game, mag dan ook zeker niet ontbreken tussen de vervelende SoulsBorne-locaties.
Cursed & Defiled Chalice Dungeon (Bloodborne)
Ook Bloodborne kent dungeons in een optioneel deel van de game. Wil je alle wapens en trophies verkrijgen is het wel vereist deze te betreden. Deze dungeons worden opgeroepen middels rituelen en zijn buiten de standaard vindbare dungeons om volledig willekeurig. Telkens moet je een dungeon door op zoek naar de bossfight. De ergste hiervan is de ‘Cursed & Defiled Chalice Dungeon‘. In tegenstelling tot de meeste dungeons is jouw levensbalk ingekort tot het minimale. Daar waar jij al die tijd flink wat klappen hebt kunnen incasseren kunnen één tot twee klappen nu al jouw einde betekenen. Vervelend is wellicht zacht uitgedrukt voor deze dungeon die velen hebben doen ragen in het gevecht tegen de Amygdala.
The Nightmare (Bloodborne)
Over de Amygdala gesproken, deze kan je ook vinden in een deel van ‘The Nightmare’. Dit gebied bestaat uit twee delen die beide te betreden zijn via de ‘Lecture Building‘. Allereerst de ‘Nightmare Frontier‘. Dit gebied voelt groots en open aan wat voor veel verwarring kan zorgen. Het is aan jou om je weg te vinden in deze letterlijke nachtmerrie op zoek naar de gevreesde Amygdala. Het nog vervelendere gebied heet de ‘Nightmare of Mensis‘. In dit gebied spreekt de route voor zich, maar doen de vijanden de naam eer aan. Het eerste gedeelte van dit gebied kent namelijk razendsnelle vijanden. Dit is voor de ervaren speler vaak geen probleem, maar als jij niet achter een muur schuilt wordt je geraakt door ‘frenzy‘ schade. In Bloodborne betekent een volle balk aan ‘frenzy’ een directe dood. De beperkte vechtruimte zal dan ook je grootste vijand zijn. Dat klinkt allemaal al vervelend genoeg, maar daarnaast kunnen bepaalde vijanden in dit gebied ook nog eens jouw insight uit je zuigen. Dit item is nodig om bepaalde wezens in de game te kunnen zien en om medejagers te kunnen oproepen. Ook dit kan het bloed dus onder je nagels vandaan halen.
Shrine of Amana (Dark Souls 2)
In Dark Souls 2 zal je op een gegeven moment te maken krijgen met een gebied dat je nooit zult vergeten. Onderweg naar de ‘Demon of Song‘ zal je eerst door de ‘Shrine of Amana‘ heen moeten. Dit ondergrondse gebied ziet er mooi uit, maar toch is vervelend het eerste woord waar je aan denkt bij deze plaats. De grond is volledig bedekt met een laagje water en de meeste vijanden vallen jou aan met spreuken. Deze vijanden kunnen je van bijna alle kanten in het gebied raken. Jij moet je dus een veilige route door dit gebied heen zien te manoeuvreren. Alleen zo kan je hen stuk voor stuk uitschakelen. Helaas ligt het water niet zomaar in dit gebied. Het valt moeilijk te zien, maar er zitten een hoop gaten in de grond. Velen malen sterven tijdens het vinden van jouw route zijn dus gegarandeerd.
Blight Town (Dark Souls)
Dit gebied staat bekend als één van de aller vervelendste gebieden aller tijden. Dit in een grot gebouwd dorp heeft wat weg van de Ewok-hutjes uit Star Wars. Het sfeertje in ‘Blight Town‘ is helaas wat minder vrolijk. Je moet je weg van boven naar beneden vinden op de kleine platformen die ook nog eens heel wat vijanden kennen. Deze vijanden doen vaak niet alleen standaard, maar ook elemental damage zoals poison. Zet gerust een teller neer om te zien hoe vaak jij naar beneden valt tijdens jouw eerste run door dit gebied. In de Dark Souls Remaster werkt dit gebied gelukkig naar behoren, maar het origineel zat ook nog eens vol met glitches. De rand af glitchen, vast zitten in de grond, uit het niks sterven of het spel dat crashed maakte dit gebied maximaal vervelend.
Sen’s Fortress (Dark Souls)
‘Sen’s Fortress‘ is geen gewoon gebied, maar een heuse uitdaging. Tijdens het beklimmen van dit fort krijg je te maken met gevechten op smalle balken, vele vallen, hindernissen en uiteraard vijanden. De slangenmannen die hier rondlopen kunnen je zowel op redelijke afstand als van dichtbij goed raken. Daarbij komen uiteraard nog de vallen zoals grote stenen ballen die op je afrollen, pijlen die op je afschieten en zwaaiende hakbijlen. Het fort is een heuse moordmachine die je moet trotseren zonder een enkele bonfire op je pad. Of je nou valt of gepakt wordt door een val, een zwaardere beklimming zal je niet ervaren. Het zal Dark Souls niet zijn om dit alles af te toppen met een bossfight op het dak. Vervelend? Dat kan je wel zeggen ja!
Shrine of Storms (Demon’s Souls)
Ook de grondlegger van de SoulsBorne-games, ‘Demon’s Souls‘, kent een ontzettend vervelend gebied. In dit gebied moet je langs de smalle bergwanden je weg zien te vinden. Wederom zit vallen in een klein hoekje. Het vechten met de vijanden op de richels is al een pittige uitdaging aangezien wegrollen hier erg risicovol is. De rondvliegende stormbeasts die je vanuit de lucht aanvallen maken dit alles dus niet veel beter. Een paar centimeter omlopen is geen optie in dit vervelende gebied.
Fishing Hamlet (Bloodborne The Old Hunters)
De DLC van de SoulsBorne-games nemen sowieso altijd al een extra stap ten opzichte van de main game. In ‘The Old Hunters’ DLC moet je voor één van de moeilijkste bosses, ‘Orphan of Kos‘, eerst door de ‘Fishing Hamlet‘ heen. Dit vissersdorpje is geen gewoon vissersdorp, de inwoners hier zijn namelijk voornamelijk vissen. De gigantische haaienmannen die je komen aanvallen zullen niet alleen op je ergste nachtmerrie lijken, maar dit ook zijn. De gigantisch sterke vijanden in dit nare gebied zijn dan ook jouw grootste probleem. Deze locatie valt net als zijn boss te omschrijven als vervelender dan de meeste bosses ooit.
The Dreg Heap (Dark Souls 3 The Ringed City)
Dark Souls 3 zette de ultieme uitdaging neer met zijn ‘The Ringed City’ DLC. Nog voor je naar ‘The Ringed City‘ toegaat in deze DLC moet je door ‘The Dreg Heap‘. Dit gebied biedt bij aankomst een mooi uitzicht, maar kent helaas wel één groot probleem. Dit probleem zijn de rondvliegende engelen. Deze engelen zullen een legioen aan heilige beams op je afvuren zodra ze jou in het vizier krijgen. Dodelijker dan dat gaat het niet worden. Een vervelend gebied waarin schuilen en sneaken ineens de beste tactiek lijkt hoort dan ook zeker thuis in dit artikel.
Pingback: 7 frustrerende locaties in Elden Ring - Play Watch Read