Dertien jaar hebben we er op mogen wachten. Paar maanden geleden waren we al aanwezig tijdens een sessie van Alan Wake II op de gamescom. Daar waren we al aangenaam verrast en het is dan tijd om er zelf mee aan de slag te gaan. Weet Alan Wake ons nog steeds te verrassen?
Alan Wake II
Voor wie niet bekend is met het verhaal van Alan Wake volgt hier een recap. Schrijver Alan Wake ging samen met zijn vrouw Alice naar Bright Falls om inspiratie op te doen voor een nieuw boek. Het blijkt echter dat zijn vrouw hem heeft meegenomen voor een therapiesessie en dat ziet Alan Wake niet zitten. Hij stormt naar buiten en hoort vervolgens zijn vrouw gillen en verdwijnen in het meer. Wanneer hij aangifte doet blijkt er geen vakantiehut te zijn op een eiland midden in het meer. Dat eiland is al lang geleden opgeslokt door een vulkaanuitbarsting. Al snel komt Alan Wake erachter dat er donkere krachten aan het werk zijn en dat hij de oorzaak ervan is. Alleen hij kan het verhaal herschrijven en zijn vrouw redden. Dit eindigt dan ook met Alan Wake die zichzelf in het verhaal schrijft en zijn vrouw weet te bevrijden. Hij zit echter wel vast in The Dark Place.
Nu dertien jaar later mogen we eindelijk verder met het verhaal. Ook in Bright Falls is er inmiddels dertien jaar verstreken en weet niemand waar schrijver Alan Wake is gebleven. Alan Wake zelf zit nog steeds vast in The Dark Place en probeert zichzelf te redden door een nieuw verhaal te schrijven. Een verhaal waar FBI-agente Saga Anderson een belangrijke rol in speelt. Zij weet daar echter niets van af en wordt geconfronteerd met een verleden waar zij geen weet van heeft. Toch lijkt zij een hele sterke connectie te hebben met Bright Falls. Ondertussen moet zij het wel opnemen tegen Cult of the Tree en geheimzinnige schaduwen.
Meer de horrorkant op
Schrijver en creative director Sam Lake heeft er nooit over gelogen, hij zat vol ideeën voor Alan Wake II, maar omdat het nooit een commercieel succes was duurde het lang voor hij er iets mee kon. Veel van zijn ideeën zijn terug te vinden in onder andere Quantum Break en Control. Toch heeft het altijd gekriebeld bij hem en uiteindelijk is er ook groen licht gekomen. Want in 2021 werd Alan Wake II namelijk officieel aangekondigd na al die jaren. Sam Lake heeft aangegeven dat in wezen Alan Wake II ook anders gaat zijn dan zijn voorganger. Dat was voornamelijk een actiegame met wat horrorelementen. In Alan Wake II is dat juist andersom, dat gaat juist meer de horrorkant op met wat actie-elementen. Daarmee valt Alan Wake II meer in de categorie van bijvoorbeeld Resident Evil 4 Remake eerder dit jaar.
Toch voelt Alan Wake II wel duisterder aan. Dit komt vooral doordat het spel zich vooral richt op donkere omgevingen. Dit is ook te merken aan beide personages. Je speelt dus niet alleen als Alan Wake, maar ook als Saga. Saga’s avontuur speelt zich vooral af in Bright Falls en omgeving. En daar mag zij voornamelijk tussen de bomen en een griezelig pretpark rond gaan neuzen naar hints. Alan Wake zit vast in The Dark Place dat New York als omgeving gebruikt voor hem. In het geval van Alan Wake is het allemaal nog net iets enger. Want hij moet proberen te overleven tussen de schaduwen die hem wel of niet willen aanvallen. Niet iedere schaduw is vijandig en dus moet je goed opletten met wat je als speler doet. Want een schaduw kan je verslaan als je het fysiek maakt met je zaklamp. Maar wil je zaklamp snel leeg hebben omdat je niet iedere schaduw vertrouwt? Al met al, beide personages hebben wel iets en de jump scares zijn zo goed getimed dat deze, in tegenstelling tot vele horrorgames en horrofilms, echt bijdragen aan de sfeer.
Een eigen plek in je hoofd
Saga en Alan hebben ieder een eigen plek in diens hoofd waar veel informatie gevonden kan worden. Zo noemt Saga haar eigen plekje ook wel The Mind Place. Daar kan zij alle gevonden hints op een bord plaatsen en verbindingen maken. Ook kan zij mensen profileren om meer te weten te komen. Je zult hier geregeld gebruik van moeten maken als je verder wilt komen in het verhaal. Ook krijgt zij informatie in de vorm van manuscriptpagina’s van Alan Wake’s nieuwe verhaal. Deze kan zij teruglezen en ze dienen soms als een waarschuwing voor situaties die kunnen voorkomen.
Alan Wake heeft een soortgelijke ruimte in zijn hoofd in de vorm van The Writer’s Room. In deze ruimte kan hij het verhaal herschrijven voor zichzelf om te proberen te ontsnappen. Tijdens zijn hoofdstukken kan je plottwists vinden om te gebruiken in je verhaal. Zo bevind je je in het begin van het spel in het metrostelsel en kom je een treinstel tegen dat dicht is. Je kunt dan naar Alan’s plek gaan om verkregen informatie toe te passen op het verhaal. Je past een bepaald element toe op het treinstel en in plaats van gesloten is het ineens open omdat een groep het even ervoor in brand heeft gezet. Dit soort elementen pas je de gehele tijd toe om verder te komen. Je kunt op iedere plek, net als Saga, naar deze plek gaan. Pas echter wel op, want als je niet veilig in het licht staat kan je nog steeds aangevallen worden.
Keuzestress
Het mooie aan Alan Wake II is dat je niet zomaar alles kunt meenemen wat je tegenkomt. Saga en Alan hebben maar plek voor een bepaald aantal items. Je moet tussendoor dus echt kiezen wat je laat liggen, wat je wilt meenemen en wat je meeneemt om tijdelijk op te slaan elders. Iedere veilige ruimte heeft een schoenendoos waar je items in kunt opslaan voor later gebruik. Merk je dat je voldoende healing items bij je hebt? Sla er dan een paar op voor later en zorg dat je die extra kogels wel kunt meenemen. Gelukkig zijn er uitbreidingen te vinden door het spel heen om meer met je mee te nemen. Je komt echter ook nieuwe wapens tegen die ook ruimte in beslag nemen. Dus je moet echt keuzes maken uiteindelijk of je een bepaald wapen wel of niet meeneemt met je.
En keuzestress heb je ook tussen het verhaal door. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt. In veel veilige kamers kan je namelijk wisselen tussen Alan Wake of Saga. Je kunt er ook voor kiezen om gewoon een heel groot gedeelte met Saga te spelen tot het punt dat het spel zegt: tot hier en niet verder. Dan weet je dat je beter naar Alan kan schakelen om daarmee verder te gaan. In beide werelden valt gelukkig nog meer te beleven. Ben jij dus die persoon die op zoek is naar verzamelobjecten? Dan zal je lekker de tijd ervoor kunnen nemen. En dat is ook zeker de moeite waard, want je leert er meer over over het verhaal en de omgeving.
Tot in de puntjes verzorgd
Dat er tijd in Alan Wake II is gestoken is aan alles te merken. Het verhaal grijpt je bij de strot en laat je niet los. Daarmee is het soms ook gewoon ongemakkelijk om te spelen omdat je weet dat er iets kan gebeuren. De jump scares dragen daar zeer goed aan bij. Het zijn soms zelfs de jump scares die het je ongemakkelijk maken. Tel daar ook nog eens bij op wat er allemaal te beleven is in beide werelden en je hebt een ijzersterke game in handen. Het is alleen jammer dat Alan Wake II vooralsnog alleen digitaal te verkrijgen is. Daarnaast kent het nog een aantal kleine bugs. Gelukkig is Remedy Enterainment druk bezig om dit in orde te maken door regelmatig updates uit te sturen. Alan Wake II is daarmee op de valreep een kanshebber om misschien wel eens naar huis te gaan met Game of the Year komende maand in Los Angeles tijdens The Game Awards.
Pingback: Game Awards 2023 - Play Watch Read
Pingback: Wat mag er dit jaar echt zijn op het gebied van games? - Play Watch Read
Pingback: De elf leukste Summer Game Fest aankondigingen - Play Watch Read