Amnesia: The Bunker

Summary
Amnesia: The bunker wordt tot leven gebracht met krachtige geluiden en een prima beeld. Het kan voelen als een – zeer verontrustende en doodenge – escaperoom. Waarin je het gevoel opgejaagd te worden niet van je af kan schudden.
8.5

De Amnesia-franchise liet met Amnesia: The Dark Descent zien dat het tot de beste horrorgame-franchises behoort. Hierin bestond echter enige twijfel toen ze met hun volgende sequels afweken van hun succesvolle horror origineel. Inmiddels is Frictional Games met een nieuwe first-person horror-survivalgame gekomen, om toe te voegen aan de Amnesia-franchise, genaamd Amnesia: The Bunker.

In Amnesia: The Bunker speel je de Franse, Eerste Wereldoorlog, soldaat Henri Clément. Je begint met een tocht door de loopgraven. Om even later op zoek te gaan naar je vriend Lambert, die niet is teruggekeerd van een patrouille. Nadat je hem hebt gevonden en samen probeert te ontsnappen, raak je gewond. Je wordt wakker in een duistere kamer, waar iets verderop één lichtje brandt. Als je verder op onderzoek gaat kom je er achter dat je je in een, zo goed als, verlaten bunker bevindt. Terwijl je op zoek bent naar een weg naar buiten, krijg je door dat er iets is wat op jou jaagt. Hier beneden in de schaars verlichte, met bloed doordrenkte bunker.

Amnesia: The Bunker. Loopgreppel 1 Amnesia: The Bunker. Loopgreppel 2

Geluid

Door Amnesia: The Bunker in de loopgraven te beginnen, waar je tevens de basics leert, word je getriggerd om te gaan ontdekken en exploreren. Daarnaast helpt dit meteen om de sfeer van de Eerste Wereldoorlog neer te zetten. Die door Frictional Games vakkundig in elkaar is gezet. Dit wordt aangevuld door geluiden van schreeuwende mensen, geweerschoten en explosieven.

Eenmaal in de bunker, ziet de schaars geklede bunker er goed uit. Niet fotorealistisch, maar ook totaal niet blokkerig. Het geluid en het beeld brengen de claustrofobische setting van Amnesia: The Bunker tot leven. De geluiden worden aangevuld met een vreemd gezoem, het gekrijs van ratten en geluiden van het schepsel – dat jou opjaagt. Elk nieuw geluid zal je op scherp zetten. Vooral omdat elk geluid, dat je maakt, de kans vergroot dat het schepsel jou op het spoor komt. Om de spanning te verhogen, en je twee keer na te laten denken voordat je een beslissing maakt, zorgt bijna elke actie die je uitvoert ervoor dat je geluid maakt. Je zaklamp zal je bijvoorbeeld elke keer met veel geluid aan moeten zwengelen, voor een paar minuten licht. Harde geluiden zorgen er geheid voor dat het schepsel jouw kant op komt. Denk dus maar een extra keer na voordat je een deur opblaast met een handgranaat. Vooral omdat er meestal wel een alternatief is, dat minder geluid maakt. Hiervoor zal je echter de rust en een scherp oog moeten hebben. Iets wat niet altijd even gemakkelijk is als je je opgejaagd voelt en speelt onder een constante druk van de tijd.

Amnesia: The Bunker. manAmnesia: The Bunker. Man gone

Licht

In Amnesia: The Bunker heb je namelijk niet alleen de druk van het opgejaagd voelen door het schepsel. Ondertussen is er namelijk tevens de druk van tijd. Dit doordat je een generator draaiende ‘moet’ houden. De schamele verlichting in de bunker draait namelijk op een generator. Deze zal je om de zoveel tijd bij moeten vullen met iets om het draaiende te houden. Doe je dit niet dan vallen de lichten uit en durft het schepsel gemakkelijker in kamers of gangen rond te lopen. In plaats van gebruik te maken van de ventilatieschachten of door het schepsel eigen gemaakte gangen. Kortom het aanhouden van de lichten verlaagt het risico om het schepsel tegen te komen, zorgt ervoor dat je minder geluid zal maken – aangezien je niet steeds je zaklamp hoeft aan te zwengelen – en geeft je meer zicht op je omgeving. Daarnaast is Amnesia: The Bunker het weerzinwekkendst als alle lichten uit zijn en het schepsel naar je op jacht is.

Amnesia: The Bunker. Tunnel?

Ontsnappen

Amnesia: The Bunker kan soms net voelen als een – zeer verontrustende en doodenge – escaperoom. In je zoektocht naar een uitgang kom je voor verschillende uitdagingen te staan, waarbij je een manier moet bedenken om ergens bij of langs te komen. De kamer, waar de generator staat, lijkt hierbij een redelijke uitvalsbasis te zijn. Je moet hier immers toch regelmatig terugkomen om de generator aan te vullen. Het kan dan ook voelen alsof je vanuit daar op een expeditie gaat om de rest van de bunker te ontdekken, op zoek naar attributen die je kunt gebruiken. Denk hierbij aan brandstof, granaten, kogels en sleutelitems. Je inventarisruimte is echter beperkt, daarnaast stapelen items niet. Hierdoor kan het even puzzelen zijn in wat je meeneemt op een expeditie.

Amnesia: The Bunker. Deur

Raadsel

Tijdens het ontdekken van de bunker, kom je verschillende notities en foto’s tegen. Deze kunnen je helpen om het raadsel rondom wat er gebeurd is in de bunker te achterhalen. Ze voegen een extra dimensie toe aan de game.

Daarnaast is Amnesia: The Bunker her-speelbaar. Elke sessie zal namelijk anders zijn. Attributen zullen op verschillende plekken liggen, waardoor je hier opnieuw naar op zoek moet en weer de angsten van de eerste keer kunt doorstaan.

 

Written by
Vanaf jongs af aan leest Shanne graag boeken. Haar favoriete genres zijn: thrillers, fantasy, mysterie en (historische) romans. Daarnaast laat ze zich graag verrassen door andere genre boeken als het verhaal haar aanspreekt. Inmiddels speelt ze ook wel een game of twee en kijkt ze tevens graag een film of serie.

Wat is jouw mening?

1 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.