Armored Core VI: Fires of Rubicon

Summary
'Armored Core VI: Fires of Rubicon' is een topgame van hoge klasse. Het blijft bij zijn roots en doet dingen net iets anders dan de meeste hedendaagse games. De game is absoluut niet voor eenieder weggelegd, maar belooft maximaal genot voor hen die het aanspreekt.
7.5

From Software‘ is een studio die vooral bekend is om zijn games zoals ‘Dark Souls‘. Deze onwijs moeilijke games trekken af en toe het bloed onder de nagels vandaan. Toch zijn de games razend populair. De game ‘Elden Ring‘ perfectioneerde de formule en bracht vele nieuwe fans naar de studio. Wat een hoop echter niet weten is dat de studio meer grote titels heeft lopen. Zo stamt het eerste deel van de Armored Core reeks uit 1997. Vele jaren zijn voorbij gevlogen en dan is daar eindelijk het zesde deel, ‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’. Weet de studio met deze game wederom de harten van de gamers te veroveren?

Armored Core VI: Fires of Rubicon

In ‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’ speel je net als in de andere games van de serie een huurling. Ook dit deel speelt zich weer in een verre toekomst af. De huurlingen worden ditmaal in hun gigantische mechsuits genaamd ‘Armored Cores’ naar de planeet ‘Rubicon 3’ gestuurd. Op deze planeet is vele jaren terug een gigantische vernietigende vuurgolf geweest. Dit heeft zowel de planeet als omgeving verwoest. Deze vuurgolf gaat onder de naam ‘fire of ibis’ en zou een gevolg zijn van het uitputten van de substantie ‘Coral’ op de planeet. Deze substantie zal de mensheid vooral helpen met hun technologische ontwikkelingen. Nu er weer ‘Coral’ op de planeet aanwezig blijkt te zijn word jij als ‘huurling C4-621’ naar Rubicon 3 gestuurd door ‘handler Walter’. Door missies voor hem te voltooien belooft hij jou een mooi nieuw leven. Je nieuwe schuil-identiteit is er al zodra jij binnen de kortste keren onder de naam ‘Raven’ verder gaat. Of het echter allemaal echt zo mooi wordt, dat is nog maar de vraag.

Armored Core VI: Fires of Rubicon

Kanonnen

Explosies, epische snelheid, vliegen, schieten en totale verwoesting. ‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’ heeft het allemaal. Dat klinkt als een hoop activiteit op het scherm, die de gemiddelde game doet crashen of laggen. Niks is minder waar. Jij kan als speler vloeiende beelden verwachten van hoge kwaliteit. Enkel door de motion-blur zijn de beelden wat waziger, maar dit spreekt uiteraard voor zich. Er kan kort of lang over worden gepraat, ‘From Software‘ zet wederom prachtige beelden neer. Vooral de cutscenes bevatten details die een streling voor de ogen zijn.

Het duurt even, maar dan heb je wat

‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’ kent allesbehalve een makkelijke besturing. Het werkt uiteraard perfect als je het eenmaal onder de knie hebt, maar is tot die tijd aardig ingewikkeld. Een hoop van de knoppen worden goed benut en zijn ook echt nodig. Door het hoge tempo in de actie, kan het dus nog knap lastig wezen. Je kan het spelen bijna een aanslag op de controller noemen. Gelukkig zijn er genoeg tutorials om zowel mee op te starten als bepaalde builds onder de knie te krijgen. Het duurt dus gewoon even en vergt wat aandacht voor je er volledig in zit.

Armored Core VI: Fires of Rubicon, fighting

Lekker old-school

De game kent meerdere modus. Zo kan je jouw zelfgemaakte AC (Armored Core) testen, trainings voor je skills voltooien, missies herspelen en nieuwe missies opstarten. Je leest het inderdaad goed, “nieuwe missies opstarten”. ‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’ blijft bij zijn roots met deze old-school aanpak. Vanuit het menu selecteer je een missie, word je naar een gebied gestuurd, voltooi jij je opdracht en ga je na uitbetaling weer terug naar de basis. Tussendoor hoor je af en toe wat gesprekken of vind er een korte cutscene plaats die iet toevoegt aan het verhaal. Heel spectaculair is het verhaal daardoor niet. Het is vooral erg veel doe dit en doe dat. Gelukkig belemmert dit de gameplay niet. Zo kent de game geen moeilijkheidsgraden en zijn de bossfights moeilijker als voorheen in de reeks. Ook krijg je elke missie maar drie repair kits voor je levensbalk mee. Voor de kortere missies is dit goed te doen. Bij langere missies en zeker bij de boss fights vergt dit een tactische aanpak. Als er checkpoints aanwezig zijn in de missie krijg je jouw repairkits wel terug bij dit punt. Wel gaat sterven ten koste van het behalen van een S-rank. Zo moeilijk als de Souls-games is het bij lange na niet, maar een uitdaging mag je zeker verwachten.

Gundam op het scherm

Gamen zoals het gamen ooit bedoeld was, komt weer terug in deze game. Lekker ouderwets je missie voltooien en aan de volgende beginnen zonder een open wereld. Een ander belangrijk aspect in de game neemt je misschien ook wel mee terug naar je jeugd. Misschien is het zelfs nog een hobby van je. De bekende ‘Gundam‘ robots waar men uren aan bouwtijd in kan stoppen liggen namelijk niet ver weg van de AC’s in deze game. Zo kan je met het verdiende geld in de ‘part shop’ onderdelen kopen voor jouw AC. Deze kan je vervolgens in het design menu aanpassen. Daarnaast kan je ook de kleuren aanpassen en decals er op plakken. Zo kan jij jouw eigen unieke powermachine ontwikkelen. Let wel op dat je AC niet te zwaar wordt of te veel energie gebruikt, dan kan je namelijk opnieuw beginnen met bouwen. Wel is het verstandig om je AC aan te passen op de missie. Zo worden bepaalde bossfights een heel stuk verdraaglijker. Er zijn gelukkig meer dan genoeg ontwerpmogelijkheden. Voor sommige mensen misschien zelfs te veel. Het is dan ook een game die bij lange na niet voor iedereen is. De fans van de bouwsets en dit soort games zullen er in ieder geval van smullen.

Armored Core VI: Fires of Rubicon, bossfight

Ken jezelf

Kortom zet ‘From Software‘ wederom een topgame neer. Verwacht veel brute actie op een hoog tempo. Daarnaast ziet het er grafisch ook nog eens top uit. De besturing is een kwestie van genoeg spelen tot je het volledig beheerst. Daarnaast zijn er vele opties wat betreft het creëren van jouw Armored Core. Een soulsgame of moderne game met volledige open wereld moet je absoluut niet verwachten. Deze game blijft trouw aan waar het vandaan komt met missies die je level voor level selecteert. Een spetterend verhaal met vele plot-twists bevat deze game niet. Wel is dit zesde deel een stuk uitdagender dan zijn voorgangers. Brute bossfights ontbreekt het dan ook zeker niet aan. Een game voor eenieder is het alles behalve. Als fan van de reeks, of als iemand die houdt van een milde uitdaging en het bouwen van mechs, zal maximaal kunnen genieten. Weet dus vooral in hoeverre de game jou als gamer aanspreekt. Desalniettemin is een dikke welverdiende zevenenhalf waar ‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’ mee beloont mag worden.

Wat is jouw mening?

0 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.