10 stomme fouten uit de gamesindustrie

De gamesindustrie gaat al heel wat jaren mee en het kan dan ook niet anders dat er geregeld wel iets misgaat. Het gaat vaak om niet zulke handige uitspraken, maar ook om keuzes die gewoon verkeerd vallen. En soms? Soms weten wij zelf ook niet wat er nu precies gebeurd is. Wat we wel weten is dat het stomme fouten zijn vanuit de gamesindustrie. Daarom voor jullie de 10 stomme fouten uit de gamesindustrie.

1. PlayStation Network hack in 2011

Sony heeft hier in principe niets aan kunnen doen. Zij werden gehackt en 77 miljoen gegevens werden buit gemaakt. Om dit op te lossen besloot Sony om het PlayStation Network plat te gooien. Dit had als resultaat dat spelers 23 dagen niet online konden gamen. Na deze 23 dagen kreeg iedereen er 30 dagen gratis bij en mochten ze wat spelletjes uitkiezen. Het blijft gek dat het allemaal zo lang heeft moeten duren.

2. Ouya

Ouya moest de concurrentie aangaan met de bestaande consoles. Het was een spelcomputer draaiende op Android, waardoor iedere eigenaar ook een ontwikkelaar werd omdat je er zelf games voor kon maken en erop kon zetten. Het werd een gigantische hit op Kickstarter met een opgehaald bedrag van 3.7 miljoen dollar. Maar een succes werd het niet en daar hielp ook niet bij dat de ontwikkelaars ook de beloftes niet konden waarmaken. De console was ook maar kort verkrijgbaar – tot het stopgezet werd.

3. De Nintendo Wii U aankondiging

De aankondiging van de Nintendo Wii U in 2011 riep meer vragen op dan antwoorden. Nintendo was erg succesvol met de Nintendo Wii en dus moest de opvolger innovatief zijn en nog populairder worden. Het ging alleen al mis bij de aankondiging toen Reggie het podium opkwam met alleen de controller van de Wii U. Een mooie tablet met een touchscreen. Maar was dat nu de console? Niemand snapte er wat van, totdat later duidelijk werd dat er ook nog een daadwerkelijke console aanwezig was. Hij werd alleen niet in beeld gebracht. De Wii U werd nooit zo succesvol als de Wii. Zijn opvolger, de Nintendo Switch, werd wel een stuk populairder.

4. Konami zegt vaarwel tegen Kojima

Wat doe je als je een ontwikkelaar in dienst hebt en hij zorgt er ook nog eens voor dat je als uitgever bestaansrecht hebt? Je zet hem gewoon met veel bombarie op straat! Dat is wat gebeurde met Hideo Kojima, de maker van onder andere Metal Gear Solid en P.T. Het gebeurde allemaal in de tijd dat Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain uitkwam en dat Hideo Kojima op de E3 een trailer uitbracht van P.T., wat uiteindelijk de aankondiging bleek te zijn van Silent Hills. Met Kojima kwam het uiteindelijk wel goed hoor, want hij begon zijn eigen studio en kwam met Death Stranding. En Konami? Die brengt vooralsnog alleen Pro Evolution Soccer uit en verder horen we niets meer van ze.

5. Duke Nuke Forever

Op sommige games wacht je een eeuwigheid, zo ook bij Duke Nuke Forever. In 1996 is de ontwikkeling van Duke Nukem Forever begonnen en in 1997 werd het spel aangekondigd. Ieder jaar kwam er steeds informatie vrij dat men druk bezig was, totdat de uitgever, Take Two Interactive, er genoeg van had. Een rechtszaak volgde en uiteindelijk kwam daar een nieuwe ontwikkeling; 2K Games ging het spel uitbrengen en Gearbox Software ging de ontwikkeling verder afmaken. Zo kwam na vijftien jaar dan eindelijk een einde aan de ontwikkeling van Duke Nukem Forever toen het op de markt kwam op 10 juni 2011. Het zal je niet verbazen: het spel werd door critica negatief beoordeeld.

Duke Nukem Forever

6. Aankondiging Xbox One

Hoe krijg je gamers boos in een paar minuten tijd? Je kondigt een nieuwe console aan met de mededeling dat DRM een belangrijke rol gaat spelen en je moet eens per 24 uur verbonden zijn met het internet om games te kunnen spelen. Nog nooit werd een nieuwe console zo gehaat na een aankondiging. En Microsoft had dat ook heel goed door en besloot daarom zijn de strategie aan te passen. DRM werd van tafel geveegd en je kon ook gewoon lekker offline gamen. De schade was onherstelbaar, de Xbox One heeft het flink moeten afleggen tegen Sony’s PlayStation 4.

7. Xbox Live Gold abonnement verhogen

We blijven nog even bij Microsoft, want afgelopen week ging het ook niet al te lekker met het bedrijf. Zij besloten om het abonnement voor Xbox Live Gold te gaan verhogen. Het maandabonnement ging met één dollar omhoog, drie maanden ging met vijf dollar omhoog en het half jaarabonnement ging zestig dollar kosten. Terwijl voorheen een jaar Xbox Live Gold al zestig dollar kostte. Gamers gingen zwaar over de zeik en Microsoft kwam erop terug door te zeggen dat zij fout bezig waren. Toch geen verhoging en om alles goed te maken kan je nu ook games als Fortnite en Apex Legends spelen zonder Xbox Live Gold.

8. Pre-orders van de PlayStation 5

Ook Sony heeft de communicatie niet altijd even goed op orde. Toen in september bekend gemaakt werd wanneer de PlayStation 5 zou verschijnen en wat het zou kosten kwam de vraag: wanneer kan ik hem pre-orderen? Het antwoord was dat het de volgende dag te pre-orderen zou zijn. En daar ging het dus even mis, want de eerste retailers gooiden na de aankondiging al gelijk de pre-orders open. Het resultaat was dat veel mensen naast het net viste en nu nog aan het wachten zijn om een PlayStation 5 te bemachtigen.

9. Een bepaalde missie in Call of Duty: Modern Warfare 2

Activision zocht de grens op en ging er ook nog eens overheen met Call of Duty: Modern Warfare 2. In de vierde missie nam je deel aan een mass-shooting op het vliegveld in Moskou. Wat volgde was een wereldwijde verontwaardiging dat zoiets gewoon kon. Zeker omdat twee jaar ervoor nog een schietpartij was op Virginia Tech. Deze missie werd ook door de dader van de aanslagen in Noorwegen in 2011 gebruikt als training. Desondanks besloot Activision om deze missie er gewoon in te laten toen zij vorig jaar de remaster uitbrachten van Call of Duty: Modern Warfare 2.

No Russion Modern Warfare 2

10. Betalen voor DLC die je al in bezit hebt

We sluiten deze lijst af met een stomme zet van Capcom. Zij brachten Street Fighter X Tekken en daar is in principe niets mis mee. Tot het moment dat spelers erachter kwamen dat de DLC die zij kochten eigenlijk al op de disc stond! Een rel was geboren, want waarom zou je voor iets extra’s betalen als je het al in bezit hebt? Het resultaat was dat spelers deze game links lieten liggen.

En dat waren 10 stomme fouten uit de gamesindustrie. Welke fouten hadden er van jullie nog meer bij deze 10 stomme fouten uit de gamesindustrie gemogen?

Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.