Artikel: Wat is een Souls-like?

Waar komt dit genre vandaan?

Tegenwoordig duikt de term ‘Souls-like’ steeds vaker op. Wat zijn dit voor een games? Waar komt de term vandaan? Wat is er zo bijzonder aan deze games? Eigenlijk kan je dit met weinig woorden omschrijven door te zeggen dat ze op Dark Souls lijken, maar een Souls-like is niet altijd bedolven onder kathedralen. Soms heb je een futuristische setting met robots of je bent een samoerai die het opneemt tegen verschillende Yokai. Eén ding hebben ze allemaal gemeen, ze zijn sterk geïnspireerd door de From Software-games.

Simpel, maar afstraffend

Bij het opstarten van een Souls-like heb je misschien een wapen of je kan een wapen vinden in de omgeving. Het eerste gebied is de tutorial waar de vijanden nog simpel zijn. Wanneer je in de buurt komt vallen ze aan, maar één tegen één zijn ze geen probleem. Wat het moeilijk maakt is de schade die alle vijanden doen. Vier keer gebeten worden door een rat is bijvoorbeeld al genoeg om dood te gaan.

Met een beetje geduld kan je vijanden van achter benaderen voor een backstab die flink wat schade aanricht. Helaas is de backstab zelden dodelijk, maar met wat timing kan je om vijanden heen lopen en ze nog een keer backstabben. Parry is een andere effectieve tactiek: je slingert dan je schild tegen het zwaard van je vijanden waardoor je ze in hun borst kan steken voor maximale schade. De keerzijde van al deze mogelijkheden is dat nagenoeg elke vijand deze handelingen ook kan verrichten.

Staminabalk, beperkt helen en I-frames

In de Souls-games heb je de Estus Flask, dit is de beste manier om jezelf te helen. Hiernaast heb je natuurlijk ook potions en magie, maar dit is niet altijd even effectief. Magie is ook gelimiteerd, waardoor je altijd rekening moet houden met item- of spell management, want zonder magie zitten is niet handig. Elke Souls-like heeft hier natuurlijk een eigen draai aangegeven, zo kan je in Bloodborne leven terugpakken door keihard in de aanval te gaan.

De staminabalk beperkt je in de mogelijkheden tot aanvallen. Het gevolg van een lege balk is namelijk dat je niet meer kan ontwijken of blokken. Een lege staminabalk houdt ook in dat je niet meer kunt sprinten waardoor wegkomen van vijanden vrijwel onmogelijk wordt. Sekiro heeft stamina vervangen door posture. Hierdoor kan je eindeloos aanvallen, maar wanneer je posturebalk volgelopen is kan je snel worden afgeslacht.

I-frames zijn een aantal frames waarin je geen schade kan oplopen. Doorgaans is dit tijdens een rol of een andere manier van ontwijken. Dit is niet zo makkelijk te timen als je misschien denkt waardoor kennis van het spel ontzettend belangrijk is. Al deze factoren bij elkaar creëren een dynamiek in gevechten waarin strategie de sleutel is. Helen uitstellen tot je veilig bent, aanvallen als je de kans krijgt en het ontwijken zo timen dat je veilig wegkomt.

Souls en bonfires

Dit zijn de belangrijkste onderdelen voor een goede Souls-like. Souls is hoe From Software het noemt, maar in essentie is het XP. Deze term is geen nieuwe voor gamers, dus wat maakt het dan anders? In een Souls-like verlies je alle niet gebruikte XP als je dood gaat. Het uitgeven van deze souls kan meestal alleen vanaf een bonfire.

Een bonfire is een plek waar je veilig bent, je spawnpunt. Je vindt ze aan het begin van een nieuw gebied waardoor je nooit echt een veilig gevoel hebt totdat de bonfire eindelijk in zicht is. Veel van deze plekken zal je echter niet vinden. Sterker nog, soms worden ze opnieuw gebruikt met behulp van een lift die je terug brengt naar een oudere bonfire. Dit gebeurt vaak met het begingebied om je een vertrouwd gevoel te geven. Je hebt dit al overleefd, hier ben je ‘veilig’.

Geen medelijden

Een typische Souls-like bossfight is meedogenloos. Je hebt geleveld, draagt een goed pantser met een sterk wapen en je stapt naar binnen. Voor je verschijnt een gigantisch monster die agressief om zich heen zwaait met een bijl. Je slaat en ontwijkt, maar de schade die je aanricht is minimaal. Wanneer je wordt geraakt ben je bijna dood, sterker nog, dit is waarschijnlijk al poging zes. Hoe gek de gevechten ook kunnen worden, er is altijd een patroon in de aanvallen. Hier leer je de echte les van een Souls-like: met geduld kan je elk obstakel overwinnen. Leer hoe je vecht, onthoud de aanvalspatronen en val niet te gierig aan.

Elke zwakke plek in je strategie wordt keihard afgestraft. Bosses zijn geen uitzondering op deze regel, integendeel, ze zijn een test voor alles wat je geleerd hebt op weg naar dit punt. Ga je dood, dan mag je terug naar je laatste bonfire om het helemaal opnieuw te proberen. Dit betekent dat je alle vijanden opnieuw moet bevechten of moet proberen te rennen naar het gevecht voor je tweede poging. Geen van beide is goed of fout. Het maakt namelijk niet uit voor de kans op overleven. Wanneer je al deze uitdagingen overwint begrijp je pas waarom iemand ooit een Souls-like zal willen spelen.

De Souls filosofie

Elke Souls-like deelt het idee dat hoe groter de uitdaging is, hoe groter de beloning van de overwinning wordt. Daarmee bedoelen ze niet dat een moeilijk gevecht een grotere in-game beloning voor je heeft, maar dat je vanuit jezelf wordt beloond voor je inzet. Dit betekent ook dat een bedrijf een bewuste keuze moet maken om een game te ontwikkelen die niet voor iedereen is. Speel je liever op easy of raak je gefrustreerd bij de eerste Game Over? Dan zal je hier niet de ervaring krijgen die je zoekt.

Uiteraard heeft elke Souls-like een compleet eigen stijl waardoor het uit aan het groeien is tot een compleet genre. De één voegt vuurwapens toe, de andere wisselt de staminabalk uit voor snellere vijanden met moeilijk te doorgronden combo’s. Welke keus er ook gemaakt word, het verlies van voortgang als je faalt is altijd aanwezig.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.