Tiny Build is in 2011 begonnen als een kleine indie-games ontwikkelaar, maar heeft zichzelf in het afgelopen decennium ontpopt tot een succesvolle uitgever. Ze houden zich voornamelijk bezig met indie titels als Hellpoint en Hello Neighbor. Asterigos: Curse of the Stars is ook weer een indie game, deze keer ontwikkeld door Acme Gamestudio. Dit is hun eerste volledige game, maar is het ook een geslaagde Souls-like?
Aphes, de vervloekte stad
Hilde is een dappere krijger uit het Northwind legioen. Tijdens de zoektocht naar haar vader betreedt ze de vervloekte stad, Aphes. Ze ontdekt het verhaal achter de val van deze mysterieuze stad. Gaandeweg onthuld ze de geheimen die deze stad naar de ondergang hebben geleid. Het is aan Hilde om de juiste keuzes te maken die uiteindelijk het koninkrijk kunnen redden, maar ook de eeuwige verdoemenis kunnen zijn.
Asterigos: Curse of the Stars is niet voorzien van het beste verhaal in het Souls-like genre. Concurrenten als ‘
The Surge‘ en ‘
Kena: Bridge of Spirits‘ steken er zelfs ver bovenuit. Wel brengt de game veel charme met zich mee. Het verhaal lijkt aan het begin oninteressant, maar wanneer je een bepaald item hebt gevonden komt hier al snel verandering in. Hilde lijkt een beetje op Fenyx uit ‘
Immortals: Fenyx Rising‘, maar in tegenstelling tot Fenyx is Hilde geen halfgod.
Versimpelde Souls-like
Asterigos: Curse of the Stars is een Action-RPG die overduidelijk mikt op het Souls-like publiek. De gameplay is precies en vijanden zijn meedogenloos, maar dan alleen in de ‘Challenge’ moeilijkheidsgraad. Op ‘Normal’ is het spel zeer vergevingsgezind en op ‘Easy’ is het een fluitje van een cent. Doodgaan betekent dat je terug wordt gezet bij de laatste Conduit waar je gerust hebt, maar kost je verder niets.
In totaal heeft Hilde vierendertig skills en zevenentwintig perks die je kunt vrijspelen om een betere krijger te worden. Dit is naast het gebruikelijke level systeen waarmee je fysiek sterker wordt. Hiervoor gebruik je Attribute en Talent Point. De Attribute Points verdeel je over Strength, Condition en Arkane. De Talent Points verhogen jou affiniteit met de wapens die jij het liefst gebruikt. Alles is aan te passen aan jou favoriete speelstijl.
The Shelter
Wat is een goede Souls-like zonder hun ‘Firelink Shrine-like’? In Asterigos: Curse of the Stars is dit ‘The Shelter’, een ondergrondse basis. In deze basis vind je Minerva die dringend op zoek is naar een manier om Aphes te redden. Bij Vulcane, een antropomorfische vos, kun je het level van je wapens omhoog brengen. Voor items die naar je opslag zijn gegaan kan je bij Roxane terecht en moet je dus altijd terug naar ‘The Shelter’.
Het reizen van ‘The Shelter’ naar de game en weer terug is op een bijzondere manier geregeld. Vanaf de start van het spel heb je een voorwerp genaamd, Memento, waarmee je naar de laatst gebruikte Conduit, behalve die van ‘The Shelter’, kan reizen. Om naar ‘The Shelter’ te gaan heb je een ‘Rhodos Symbol’ nodig of moet je de hele weg terug lopen. Hierdoor dwingt het spel de speler om wat minder te vertrouwen op deze manier van reizen.
Indrukwekkende graphics
Wanneer je kijkt naar de grootte van het bedrijf achter Asterigos: Curse of the Stars is de game ontzettend indrukwekkend. Het is namelijk de eerste volledige game die de studio heeft gemaakt. Uiteraard zijn er veel imperfecties te vinden als je actief op zoek gaat, maar over het algemeen is het een prachtig ogende game. Je ziet hier en daar wat framedrops of haperende animaties. De gebaren die personen maken tijdens gesprekken zijn vrijwel allemaal standaard ‘emotes’, maar op een creatieve manier verwerkt. Asterigos is dan ook geen perfectie game, maar heeft de imperfecties creatief geprobeerd te verbergen.
Een goede poging
Voor het Souls-like publiek zal Asterigos: Curse of the Stars een aanrader zijn. Al is het wel de bedoeling dat je dan op de ‘Challenge’ tour gaat. De wat minder ervaren spelers of de ‘casual gamers’, kunnen zich zonder meer vermaken op de lagere moeilijkheidsgraden. De gameplay is misschien niet perfect, maar wel ontzettend leuk. De game is prachtig genoeg om de haperende animaties te negeren en de game te zien voor wat het is. Het is een creatieve indie game die niets minder dan een zeven verdient.