Breaking Walls
Soms heb je van die games waarvan je denkt, wat moet ik hier nou mee? Zo ook met de eerste game van gamestudio Breaking Walls uit Montreal. De studio is opgericht in 2015 door drie oud-gediende die eerder meewerkte aan titels als Assassin’s Creed en Far Cry. Nu hebben zij vijf jaar gewerkt aan hun eerste titel genaamd AWAY: The Survival Series. Het doel van de studio is om met deze game te laten zien dat zij willen gaan voor het laten zien van visueel prachtige werelden waarbij het verhaal echt centraal staat. Eigenlijk een belofte die zo goed als iedere gameontwikkelaar wel maakt.
Een schattige suikereekhoorn
In AWAY: The Survival Series neem je de rol van suikereekhoorn op je. Geen geweldadige soldaat of een loodgieter die op jouw hoofd gaat stampen, maar een schattig dier. Je kunt kiezen uit twee opties, namelijk een tamelijk kort verhaal volgen of gewoon lekker vrij de natuur in gaan en maar zien wat je gaat doen. Dat is overigens ook gelijk de belofte die je ziet als je een van de twee opstart. Het is kleurrijk en gewoon erg schattig allemaal.
Het beste is om gewoon te beginnen met het verhaal. Dit is niet al te lang en het leert je hoe je moet navigeren in de wereld. Het begint allemaal tijdens een storm. Je volgt je vader, moeder en nog een nakomeling. Voedsel, je suikereekhoorn heeft voedsel nodig en de paddestoelen zijn een gezonde voedingsbodem voor het beestje. Daarnaast leer je ook hoe je moet aanvallen tegen spinnen of andere wezens. Op het einde van de rit blijkt dat deze vaardigheden je enorm gaan helpen, want de storm neemt je vader mee en dus is het gezin op jou aangewezen.
Leren overleven
Vader is er niet meer, maar moeders weet gelukkig ook wat overleven is. Zij neemt je vervolgens mee naar een nieuw nest en leert je meer over zweven als een suikereekhoorn. Allemaal vaardigheden die je telkens gaat gebruiken. Er komt namelijk een moment dat de tutorial klaar is en je aangewezen bent op wat je geleerd hebt. Maar hoe ga je dan verder? Tijdens het spelen kan je ervaringspunten verdienen en daarmee je suikereekhoorn sterker maken. En dat is nodig, want de wereld is erg groot in AWAY: The Survival Series.
De wereld zit vol gevaren. Zo zijn er voldoende beesten die in jou wel een lekker hapje zien. Ze zijn er ook in allerlei verschillende soorten en maten. Zo zullen spinnen niet heel snel een uitdaging voor je zijn, maar zal je met een schorpioen meer moeite hebben. En die ene arend? Verstop je maar goed in de bosjes voor hij jou ziet. Dat is immers een gevecht dat je nooit zult winnen. Met behulp van stealth kan je er wel langs, maar echt uitdagend en goed uitgewerkt is dit ook niet. Het is vooral van bosje naar bosje rennen en even laag blijven.
Grafisch indrukwekkend, technisch een zooitje
Wat zo jammer aan AWAY: The Survival Series is, is dat het er grafisch echt prachtig uitziet, maar technisch is het gewoon een zooitje. De kleurrijke omgeving ziet er fantastisch uit en nodigt je ook echt uit om de wereld te ontdekken, want zoals gezegd is deze erg groot. Het is alleen jammer dat het technisch gewoon niet heel soepeltjes loopt. Denk daarbij aan dat het zweven als suikereekhoorn best pittig is en niet altijd doet wat jij wilt. Het opnieuw doen is niet zo heel moeilijk, maar het kan ook resulteren in dat je doodgaat als je niet goed springt. Vooral als je moet landen op een boomstam midden in een bos vol met doorns. Val je daar in, dan mag je gewoon een flink deel opnieuw spelen.
Over het aanvallen valt ook genoeg te zeggen, want ook daar merk je dat het niet altijd vloeiend loopt. Het is te eenvoudig en je hebt geregeld niet door of een beest al dood is of niet. Maar daargelaten is de grootste ergernis wel wanneer je het spel opstart na een dag, dat je suikereekhoorn over de vloer glijdt en door de map heen kan glitchen. Je moet dan het opnieuw opstarten en het werkt dan weer. Maar dat is iets wat je niet altijd wilt doen.