Column: Downloadable Content: lief of leed?

Afscheid nemen bestaat niet, dat werkt ook zo bij games. Vroeger zorgden games dat een spel niet zou vervelen, bijvoorbeeld omdat je niet wist hoe je moest opslaan of omdat het moeilijk gemaakt werd. Tegenwoordig werken we met autosaves of mogen we om de paar seconden ons spel opslaan. Dat alles om toch maar bezig te zijn met een spel. Desondanks is er sinds de Xbox en PlayStation 2-generatie wat veranderd. Games zijn pas klaar zodra ze al een tijd in de winkels liggen.

Uiteraard heb ik het over downloadable content (DLC), iets wat op de Dreamcast al beschikbaar was. Toch kwam het daar niet van de grond door beperkte ruimte op de memory cards en omdat internet toen ook nog niet zo stabiel was zoals nu. De grondlegger van DLC op de consoles was uiteindelijk toch Microsoft met diens Xbox. Online was beter geregeld bij Microsoft en DLC kwam al in mindere mate voor bij bijvoorbeeld Splinter Cell. De PlayStation 2 was toentertijd achtergesteld doordat men enkel online kon gamen door een kastje op de PlayStation 2 te schroeven. Een enkeling wist een harde schijf er aan vast te maken zodat je toch meer kon zoals patches downloaden.

De doorbraak van DLC kwam toch echt goed op gang tijdens het tijdperk van de Xbox 360 en de PlayStation 3. Steeds meer games kregen te maken met extra content zodat meer mensen konden genieten van het spel dat zij gekocht hadden. Deze DLC is vooral gericht op shooters om extra mappen te verkrijgen of bij een dansspel extra nummers te kopen om langer bezig te zijn. Een vorm van DLC waar ik overigens geen probleem mee heb. Ik heb mijzelf immers al vaker schuldig gemaakt aan het kopen van muzieknummers voor SingStar om zo meer uit familiefeestjes te kunnen halen.

Hoe wij als consument ook denken over DLC en eventuele geldklopperij, het werkt wel. Een onderzoeksbureau heeft onderzoek gedaan naar de effecten van DLC op bepaalde games. Het onderzoek begon op 4 november 2006 en eindigde op 14 maart 2009. Het voorbeeld dat zij namen was die van Gears of War op de Xbox 360. Uit de grafieken is duidelijk op te merken dat wanneer er nieuwe DLC uitkomt, het invloed heeft op het speelgedrag van de consument. Wat ook duidelijk af te lezen is, is dat wanneer een grote game als Grand Theft Auto IV uitkomt deze de voorkeur geniet maar uiteindelijk men toch terug keert richting diens eerdere game. Duidelijk is dat tijdens de lancering van een game er een piek is in gebruikers maar dat deze toch afneemt. Desondanks zorgt DLC wel voor dat extra zetje waarbij de consument de game een maand lang minimaal weer oppakt.

GearsOfWar

Uiteraard is het ook interessant om te weten waarom men nu precies DLC koopt en waarom juist niet. Een bureau, specifiek voor videogaming onderzoeken genaamd EEDAR (=Electronic Entertainment Design and Research), ging onderzoek doen naar het waarom in eind 2011. Zo bleek dat 51% van de Xbox 360 en PlayStation 3 bezitters ooit DLC gekocht had. Redenen waarom men DLC kocht werden niet gegeven, maar redenen waarom niet werd wel duidelijk aangegeven. De grote meerderheid van 47% gaf als reden aan dat zij geen DLC kochten omdat zij bang waren voor diens privacy. Andere redenen waren bijvoorbeeld het prijskaartje en dat je het niet kan ‘omruilen’.

Nu duidelijk is hoe DLC voor ons als consument in zijn werk gaat, is het belangrijk om te kijken hoe we denken over de inhoud. De laatste jaren worden wij als consument overspoeld met deze vorm van extra verdiensten. Voorheen was er nog niets aan de hand eigenlijk, DLC was nieuw en we vonden het maar fijn dat onze speelervaring juist verlengd kon worden. De kosten waren toen nog niet gigantisch hoog waardoor je voor maximaal twintig dollar iets kon kopen. De waarde van DLC was toen nog hoog omdat het wel degelijk zorgde voor toevoeging aan het spel.

De laatste jaren kunnen we stellen dat het aanschaffen van DLC enorm uit de hand is gelopen. Niet alleen datgeen wat je ervoor terugkrijgt is de moeite waard, maar de kosten rijzen de pan uit. DLC heeft een grote verandering ondergaan en daar zij wij, als consument, ook schuldig aan. Afgelopen jaren zijn er biljoenen dollars gespendeerd aan het aanschaffen van DLC, waardoor uitgevers een vrijbrief gekregen hebben waarmee zij kunnen kiezen wat zij aanbieden voor een bepaald bedrag. Steeds vaker gaan de prijzen omhoog en dan denk je waarom men voor zo’n belachelijk hoog bedrag iets aanbiedt terwijl de waarde echt minder is. De uitgevers hebben die vrijheid gekregen doordat je, in tegenstelling tot andere elektronische producten, DLC niet kan teruggeven. Je download het en je moet het vervolgens er maar mee doen. Er zijn ook drie soorten manieren ontstaan waarop zij DLC kunnen bieden. Namelijk episodische games waarbij je content niet in één keer gaat uitbrengen, maar juist in fases. De tweede manier is uitbreidingen in de zin van extra missies of nieuwe mappen om het te verlengen. De derde optie is misschien wel de meest walgelijke volgens de consument, in-game aankopen. Het aankleden van je personages of extra munten krijgen om bepaalde objecten wel te kunnen kopen.

eedar_dlc

Er gaat in ieder geval veel geld om in de wereld van het aanbieden van DLC. Anno 2015 is het de normaalste zaak van de wereld dat er een geldbedrag aangeboden wordt voor toekomstige content. Content waarvan je nooit weet of het wel of niet de moeite waard zal zijn. Denk hierbij aan de jaarlijkse Call of Duty Season Pass. Je betaalt een vast bedrag waarvan je weet dat je vervolgens vier keer een DLC krijgt waarbij je aan de slag kan met nieuwe mappen. Iets wat nodig is als je bijvoorbeeld meedoet aan de top van eSport. Maar ook steeds meer singleplayer games zien wij komen met season passes zoals Borderlands waarbij je een aantal uitbreidingen krijgt voor een gereduceerd bedrag. Helaas moeten wij ook vaststellen dat sommige uitgevers ook te ver kunnen gaan. Een mooi recent voorbeeld is bijvoorbeeld 2K Games waarbij 25 euro gevraagd werd voor een season pass waarbij je monsters en jagers nieuwe uitrusting en kleurtjes kregen. En dan had je dus nog geen extra monster erbij. Een model wat veel weerstand heeft weten op te roepen. Niet alleen 2K Games moet het ontgelden nu, maar ook Bungie doet met Destiny een aantal zaken verkeerd. Ondanks dat The Dark Below DLC wel wat nieuws brengt, zijn het juist raids die men wilt spelen. Men heeft voor 35 euro een bundel online gezet waarbij je de eerste en tweede uitbreiding kon kopen. Al snel werd een belofte gedaan dat de tweede uitbreiding ook een raid heeft, maar dit blijkt achteraf niet te kloppen. Vele gamers zijn vervolgens teleurgesteld.

En laat dat nou het geval zijn met DLC, je kan als uitgever en ontwikkelaar nooit kiezen voor de gulden middenweg. Sommigen wachten wel op nieuwe DLC terwijl anderen het verafschuwen. Gelukkig is het niet alleen maar ellende, ook vele uitgevers gaan goed om met het principe van DLC. Sommigen van hen maken ook gratis DLC zoals Bioware met een alternatief einde voor Mass Effect 3. DLC blijft een onderwerp waar nooit dezelfde mening zal ontstaan. Het is er en de ene keer weten wij blij te zijn met de extra content en de andere keer zijn we enorm teleurgesteld. Desondanks is een spel dat wij nu nog kopen niet meer af zodra wij het in onze handen hebben. Meestal krijgen we extra content waar wij als consument toch erg nieuwsgierig naar zijn. En dan trekken wij onze digitale portemonnee weer open en krijgen we al snel weer spijt of zijn we juist opgelucht.

Voor wie meer wilt weten over reacties van ons gamers op onder andere DLC en Achievements, hier een erg interessante scriptie waarbij onderzoek is gedaan naar het gedrag bij videogames:

Statistical Analysis of Gamer Behavior

Sylvano Witte
Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.