De 10 meest vervelende NPC’s in games

Je kent het wel, NPC’s in games die het bloed onder je nagels vandaan halen. En de reden? Ze doen domme dingen, zeggen domme dingen of zijn gewoon echt dom. Je hebt er niets aan, maar je zit wel met ze opgescheept en met een beetje pech zelfs de gehele game lang. Daarom de tien meest vervelende NPC’s die je in games maar kunt treffen.

1. Claptrap (Borderlands)

Bij ieder nieuw deel van Borderlands vraag je jezelf af: zou die irritante gele robot er weer inzitten? En helaas, hij blijft ieder deel maar weer terugkomen. Zelfs in Tiny Tina’s Wonderlands maakt hij wederom zijn opwachting. Het is een te praatgrage robot die behoorlijk arrogant is en jou daarnaast ziet als zijn mindere. Kan je rekenen op zijn hulp? Absoluut niet! Hem neerschieten is helaas geen optie.

2. Tom Nook (Animal Crossing)

Wie ooit wel eens Animal Crossing heeft opgestart is bekend met Tom Nook. Dat alles geld kost, dat weten we inmiddels. Tom Nook brengt dat wel naar een hoger niveau. Hij is de man waar je alles moet regelen en dat laat hij jou wel weten ook. Klingels moeten rollen bij hem en jij als speler moet daar hard voor werken. Oftewel, alles verzamelen op het eiland om er een schamel aantal aan klingels voor te krijgen. Fijn, Tom, dat een upgrade voor mijn huis per se 25.000 klingels moet kosten…

3. Otacon (Metal Gear Solid)

De grote vraag bij deze is: hoe irritant is hij nu eigenlijk? Hij stalkt je regelmatig in Metal Gear Solid met nutteloze opmerkingen. Hij is erg jankerig en vooral vergeetachtig. Je staat alleen in een overbeladen lift? Oeps, Otacon is even vergeten te zeggen dat er vijf prototypes verdwenen zijn die je onzichtbaar maakt. Oftewel, je staat niet alleen in de lift. Dit soort acties en zichzelf onder plassen maakt het niet veel beter. Maar vooruit, in Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots had hij een ijzersterke comeback.

4. Navi (The Legend of Zelda: Ocarina of Time)

Iedereen die Ocarina of Time gespeeld heeft herkent deze situatie wel: Het elfje Navi dat vanaf het begin met je meevliegt in Ocarina of Time. Dit irritante elfje maakt je op een hele vervelende manier duidelijk dat je het moet volgen. Als je dat niet doet, dan is het telkens ‘ Hey! Listen!’ tot vervelens toe en je kunt er helaas niets aan doen. En nee, het figuurtje ergens achterlaten is geen optie.

5. Prinses Peach (Mario-games)

Uiteraard kan prinses Peach niet ontbreken in deze lijst. Het vervelende aan Peach is dat ze gewoon niet zelfstandig kan nadenken. Iedere keer maar weer denkt zij dat een dinosaurus die boos kijkt te vertrouwen is en dus opent ze weer haar kasteeldeuren voor hem. En Bowser? Die krijgt voldoende kansen en benut er gewoon geen één goed. En Mario? Die mag de boel gaan redden voor de zoveelste keer. Ook hij blijkt het gewoon niet te snappen. ‘Misschien kun je haar een keer niet redden’ is dan snel de gedachte.

6. Ghost (Destiny-games)

Wat Ghost zo vervelend maakt in Destiny is zijn bijdehante gedrag. Hij spreekt voor zijn beurt en lijkt ook keuzes te maken voor jou als speler waarvan jij zoiets hebt: Waarom zou ik dat willen doen? En dat is niet het enige! Het ergste is misschien wel dat hij een deur moet openen die magisch dicht zit. Hij heeft even tijd nodig om die deur open te krijgen. Wat volgt is dat je een aantal golven van vijanden moet verslaan en pas dan gaat de deur open. Een triomfantelijke Ghost zegt vervolgens dat HIJ de deur heeft opengemaakt. ‘Nee Ghost, dat hebben wij toch echt zelf gedaan omdat WIJ de vijanden moesten neerschieten.’

7. Hond (Duck Hunt)

Wie vroeger Duck Hunt heeft gespeeld op de NES weet hoe vervelend die hond als NPC is. Als je mis schoot kwam hij tevoorschijn om je gewoon vierkant uit te lachen. En weet je wat het vervelendste van alles was? Je kon hem dan weer níét neerschieten! Waarom mogen die eenden wel, maar is die irritante hond een brug te ver? Jammer weer hoor!

8. Ashley Graham (Resident Evil 4)

Vele fans zijn het erover eens: Resident Evil 4 was dé vernieuwing die de franchise nodig had. Fans zijn het er ook over eens dat er ook een zeer irritant gedeelte in het spel was, namelijk nadat je Ashley Graham gered hebt. Op dat moment ben je een babysitter en is Ashley niet in staat om iets te doen. Ze roept telkens je naam als ze wordt meegenomen en doet dat met een nogal hoog stemmetje. Het liefste zou je haar laten meenemen, maar helaas is het dan Game Over. Insert sad face.

9. Atreus (God of War 2018)

Dat Kratos een zoon heeft was al een schok, maar dat die zoon zó bloedeigenwijs was, was echt de druppel. Het hele spel sleur je dat kind met je mee en op het moment dat hij erachter komt dat hij de zoon is van een god wordt het helemaal rampzalig. Dan verandert hij van een irritante kleuter naar een doorgedraaide puber. Hopelijk heeft Kratos hem wat manieren geleerd voor wanneer we aan de slag mogen met God of War Ragnarok.

10. The Curator (The Dark Pictures Anthology-games)

Op de laatste plek vinden we de Curator uit The Dark Pictures Anthology. Hij is niet supervervelend, maar veel heb je ook niet aan hem. Tussen het spelen door komt hij even verslag doen van je avontuur in The Dark Pictures Anthology. Mocht er al iemand gestorven zijn, dan weet hij op een bijdehante manier te vertellen dat niet iedereen het vooralsnog gered heeft. En wanneer je vraagt om een hint wanneer hij dat aanbiedt, dan denk je naderhand: had ik maar niets gevraagd. De hints die hij geeft zijn nog ingewikkelder dan een vijf sterren Sudoku.

Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.