Bungie werkt al een aantal jaar toe naar het slotstuk van Destiny 2, de strijd tussen Light en Darkness. Vorig jaar kwam The Witch Queen uit en daarmee kregen we de eerste beelden te zien van The Witness, de grote vijand in dit verhaal. The Witch Queen had een groots verhaal met eindelijk de confrontatie met Savathûn. De seizoenen die daarna kwamen zijn een aanloop naar de gebeurtenissen in de nieuwe uitbreiding, Lightfall.
Op zoek naar iets
In de ontknoping van het laatste seizoen werd duidelijk dat de volgende strijd zich zou gaan afspelen op Neptunus. The Witness is naar de Aarde gekomen om de strijd aan te gaan met de bron van Light, The Traveller. De piramideschepen van The Witness tegen de laatste verdediging van Aarde. Een strijd die gevoerd gaat worden terwijl jij als speler op weg bent naar Neptunus. Daar blijkt dat Calus, de voormalige keizer van de Cabal en tevens waarmee het begon in Destiny 2, de boel aan het terroriseren is en op zoek is naar The Veil. The Veil is iets waarmee The Witness blijkbaar de strijd denkt te winnen van The Traveller. Terwijl jij als speler vooral dat probeert tegen te houden, ben je ook nog eens druk bezig met een nieuwe kracht te ontdekken.
Op Neptunus is blijkbaar een nieuwe kracht te vinden genaamd Strand. Hoe het er is gekomen en wat het doet is niet duidelijk. Maar als speler trek jij je daar natuurlijk niets van aan en duik je er gewoon in. Een nieuwe kracht die zeker vernieuwend aanvoelt, maar daarover straks meer. Het draait om het verhaal en dat verhaal is niet altijd even denderend.
Minder episch
Waar The Witch Queen echt uitblonk in het verhaal, is dat toch minder het geval bij Lightfall. Dit komt omdat The Witch Queen een goede aanloop had en dat verhaal werd ook al jaren voorbereid. Ook waren daar de details beter uitgewerkt en klopte het verhaal ook voor je gevoel. In Lightfall is daar minder sprake van. Je wordt meegenomen in een actievol verhaal waarbij er weinig ruimte is om op adem te komen of om informatie te verwerken. De grootste ergernis zit hem vooral in het feit dat Bungie er nu voor lijkt te kiezen dat alle spelers de lore doorlezen en dus kunnen gokken wat The Veil is bijvoorbeeld.
Je bent als speler alleen maar aan het gokken wat The Veil nu precies is en waarom Calus daar naar op zoek is. Het bestaan van The Veil is ook pas bekend gemaakt in het vorig seizoen. Je weet als speler dat het dus in een stad op Neptunus te vinden is. Maar voor de rest is het maar gissen wat het doet en waarom het zo belangrijk is. Hetzelfde met Strand. Je ziet het liggen en gaat het gewoon gebruiken. Maar het verhaal achter Strand is gewoon niet duidelijk, maar het zou te maken kunnen hebben met The Veil. Dit alles bij elkaar opgeteld is het verhaal best rommelig en komt het niet eens in de buurt van hoe geweldig het verhaal van The Witch Queen was.
Strand en Neptunus
Het verhaal is best belangrijk voor Destiny 2, maar niet iedere speler zal deze ergernis hebben. Voor velen gaat het gewoon om lekker schieten en spelen met Strand. En dat laatste is zeker leuk. Strand als nieuwe kracht zorgt voor nieuwe spelelementen die je hiervoor nog niet had. Je kunt door de lucht als een echte Spider-Man bewegen en daarmee plekken makkelijker bereiken dan voorheen. Ook kent het een aantal nieuwe elementen zoals het in de lucht laten hangen van vijanden. Zoals iedere nieuwe kracht is het ook bij Strand weer een kwestie van kijken wat nou de beste build is die je kunt maken. Met deze nieuwe kracht erbij heeft Bungie wel het nodige aangepast aan het scherm zodat je sneller kunt wisselen tussen of Strand gebruiken, of een van de andere krachten.
Neptunus is dus een nieuwe planeet waar je als guardian het nodige kunt beleven. Sowieso speelt het verhaal zich daar af en zijn er de nodige zijmissies weer verborgen en kan je nieuwe activiteiten starten. Toch voelt Neptunus best wel leeg aan. Het kent natuurlijk nieuwe lost sectors, maar het kent maar één strike. Op de planeet zelf ziet het er allemaal prachtig uit, maar de gebieden voelen kaal aan. Savathûns Throne World was net wat voller en met meer details. Wie weet wat Bungie nog voor ons in petto heeft met Neptunus.
Gelukkig ook veel goeds
Bungie heeft gelukkig toegezegd dat zij beter gaan luisteren naar de community. Zo zijn de toekomstplannen voor niet alleen dit seizoen, maar ook volgend seizoen bekendgemaakt. Wat een groot gemis is, is het selecteren van een loadout. Voorheen moest je alles zelf handmatig instellen. Met de komst van Lightfall is nu gekozen om loadouts een toevoeging te maken van je personage. Je kunt kiezen welke wapens je mee wilt nemen en welke uitrusting met bepaalde statistieken. Je kunt er standaard zes instellen en ze ook van een naam, kleur en symbool voorzien. Zo kan je dus een leuke build maken voor Crucible, een build voor de raid of een build voor lekker rond te lopen. Dit is wel de meest positieve verandering die er is.
Andere toevoegingen zijn commendations. Je kunt spelers op het einde van bepaalde activiteiten belonen met complimenten. Zo kan je iemand na het behalen van de raid het compliment geven dat zij behulpzaam zijn met het uitleggen of dat ze eindeloos veel geduld met je hadden. Bij een activiteit als Crucible kan je iemand complimenteren voor het feit dat hij of zij dacht in het teamsbelang. Een systeem wat al in veel andere games toegevoegd is en bij Lightfall niet helemaal tot zijn recht komt. Dit komt vooral omdat de tijd die je soms hebt voor het uitdelen van de complimenten erg kort is. Soms moet je in tien seconden kiezen wie je wat gaat geven. En daarnaast is het ook nog eens zo dat spelers niet de moeite nemen om je te complimenteren en gelijk naar de volgende match gaan.
Wat vergeten?
De laatste vernieuwing is er één die best tof is. Voorheen kreeg je te zien hoe hoog je was in rank voor dat seizoen. Dat is nu afgeschaft en daar is Guardian Rank voor in de plek gekomen. Je kunt alleen hoger in rank komen als je bepaalde activiteiten voltooid hebt. Voor mensen die al jaren Destiny 2 spelen zal de rank op 6 staan. Je moet activiteiten als lost sectors voltooien op legend en ook nog eens solo of je moet een commendationscore van 750 hebben. Uitdagend en ook veel werk.
Andere bestaande activiteiten zijn er nog steeds, maar hebben gewoon te weinig verandering ondergaan om apart te benoemen. Crucible is nagenoeg hetzelfde met minimale veranderingen. Afgelopen jaar is er al aantal veranderingen toegepast, maar een echte verbetering is het niet. De andere activiteit, Gambit, is gewoon het ondergeschoven kind van Bungie. Al jaren zijn er geen nieuwe mappen toegevoegd en de mode is onveranderd gebleven. De grote vraag is dan ook waarom Bungie dit erin blijft houden. Gelukkig is er één activiteit waar je wel blij van kan worden en dat is de nieuwe raid. Deze heet de Roots of Nightmare en is op moment van schrijven nog niet beschikbaar. En daar wil je ook niet over schrijven, want het zelf ervaren blijft het leukste.
Hoe verder?
Maar hoe nu verder met Destiny 2? Bungie heeft aangegeven om dit seizoen en komende seizoenen meer informatie te geven over de Veil, The Witness en diens handlangers. Ook komen er nog nieuwe maps naar Crucible en krijgen we nog twee nieuwe dungeons en een nieuwe raid dit jaar. Maar het belangrijkste is dat dit het jaar moet worden dat spelers naar de laatste uitbreiding toe gaan werken, The Final Shape. The Final Shape moet het laatste hoofdstuk zijn rond Light & Darkness. En wat de toekomst daarna gaat brengen? Dat weet nog niemand, maar van Destiny zijn we nog niet af in ieder geval. Voor nu is Lightfall minder dan The Witch Queen en is het te hopen dat dit jaar we meer informatie krijgen over wat we nu nog missen.
Pingback: De tien leukste Destiny raids - Play Watch Read