Iets minder dan tien jaar geleden was het zo ver, een nieuw tijdperk voor Bungie. Na jaren Halo te hebben ontwikkeld werd het tijd voor iets nieuws: Destiny. Door de jaren heen verschenen er meerdere uitbreidingen en in 2017 was het tijd voor het tweede deel in de franchise: Destiny 2. Nu zes jaar later is het tijd om het tijdperk af te sluiten met The Final Shape.
Hoe zit het nu eigenlijk?
Het gevaar van een serie die al zo lang meegaat, is dat het qua verhaal nogal warrig kan worden. In het geval van Destiny 2 komt dat vooral omdat er door de jaren heen heel veel zijtakken zijn gaan ontstaan. Hierdoor heeft het verhaal meerdere lagen gekregen en niet iedere laag zal tot een ontknoping komen, ondanks dat The Final Shape eindelijk is aangebroken. het verhaal kort, in de laatste uitbreidingen kwam je als speler achter het echte gevaar: namelijk The Witness. Hij is verantwoordelijk voor elementen in de game en is constant in gevecht met The Traveller, dat gevaarte wat ons Guardians Light heeft gegeven. Na de gebeurtenissen in Lightfall is het de Witness gelukt om de Traveller binnen te dringen en ben jij als speler een jaarlang bezig geweest om uit te vogelen hoe je hem kunt volgen.
Na een jaar puzzelen is het gelukt om het personage Crow die kant op te sturen. Met behulp van hem en zijn zus, Mara Sov, is het gelukt om de Guardians ook naar binnen te loodsen. Het is tijd om alles bij elkaar te rapen en om het laatste gevecht aan te gaan met deze Witness om een einde te brengen aan de Light & Darkness Saga.
Een nieuwe wereld
Naast de bestaande werelden krijgen we met The Final Shape er uiteraard een nieuwe bij. En niet zomaar één, je gaat dus eindelijk de Traveller in en daarmee speel je een nieuwe plek vrij, The Pale Heart. In deze wereld is alles in een ander perspectief. Daarmee is The Pale Heart een wereld waar je nog volledig in kunt verdwalen. The Witness staat er immers niet om bekend dat hij een kleurrijke omgeving achterlaat.
Toch is The Pale Heart een samensmelting van de Traveller en Witness en dus krijg je het beste uit beide werelden. Deze wereld is er wel één die je niet gelijk in zijn geheel kunt bezoeken. Alles is gekoppeld aan de progressie die je maakt in het verhaal. Als je het verhaal hebt uitgespeeld, dan staat het je vrij om de wereld vrij te bezoeken en begint het echte verzamelen pas echt.
Indrukwekkend verhaal
Uitbreidingen bij Bungie zijn met betrekking tot Destiny de ene keer echt fantastisch, zoals The Witch Queen, maar soms ook tijdrovend zoals in Lightfall. Voor The Final Shape moest Bungie wel alles uit de kast trekken en dat hebben zij bijna letterlijk gedaan. Dit was ook wel nodig, want Bungie heeft flink de bezem door het personeelsbestand gehaald en deze uitbreiding ook nog eens uitgesteld met vier maanden. Maar tijd om dieper het verhaal in te duiken.
Samen met Zavala en Ikora duik je eindelijk de Traveller in om de Witness tegen te houden. De wereld is deels aangepast naar zijn ideaalbeeld en dat is, zoals hierboven vermeld, duidelijk te merken. Tijdens je tocht leer je een nieuwe subclass kennen genaamd Prismatic, waarover zo meer. Je tocht door het verhaal wordt vooral begeleid door Cayde-6, weer ingesproken door Nathan Fillion. Dit staat op voorhand al garant voor een flinke dosis humor, maar ook mooie gesprekken en vooral een nostalgische trip. Het verhaal volgt een mooi pad en geeft ook dingen prijs over het heden en het verleden. Het is qua impact te vergelijken met bijvoorbeeld The Witch Queen, maar ook met Forsaken. Op het einde van de rit zorgt het voor een mooie afsluiter van deze saga.
Prismatic
Voor The Final Shape heeft Bungie werk gemaakt van het toevoegen van een nieuwe subclass. Het mooiste is dat dit geen volledig nieuwe subclass is, maar een verlengde van wat je al hebt. Een drietal Supers hebben een verandering ondergaan. Zo hebben de Hunters een nieuwe Arc-super gekregen, de Titans een nieuwe Void-super en de Warlocks een Solar-super. Deze nieuwe supers zijn echter alleen te gebruiken in combinatie met de nieuwe subclass genaamd Prismatic.
Prismatic is eigenlijk een mengelmoes van de supers die je al tot je beschikking hebt. Zo kan je een Dark en een Ligt subclass combineren tot één. Echter zijn niet alle opties beschikbaar en is het echt selectief kijken wat nu een mooie combinatie is. Hier zijn uiteraard leuke builds mee te maken, maar je moet er wel even tijd in gaan steken. Mocht dit niet je ding zijn en ben je verknocht aan een bestaande subclass, dan staat het je vrij om deze gewoon te blijven gebruiken.
Voldoende content
Het mooiste aan The Final Shape is dat er echt veel content beschikbaar is. Zo zijn er aantal voorwerpen die je kunt verzamelen, waar je wel even mee bezig bent. Daarnaast is het hele bounty-systeem op de schop gegaan. Voor de bounties is het Pathfinder-systeem in de plaats gekomen. Zo heb je een Pathfinder-systeem voor enkel en alleen The Pale Heart en een apart Pathfinder-systeem voor de bestaande activiteiten: Strikes, Crucible en Gambit. In dit nieuwe systeem heb je een veld aan nodes die je af kan gaan. Zo kan je zelf kiezen welke activiteiten je wilt spelen om toch bepaalde uitrusting te krijgen.
Dit systeem werkt echt fantastisch omdat het je niet verplicht om bepaalde activiteiten te spelen als je daar geen zin hebt. Heb je geen zin in Gambit? Dan kan je alsnog de pinnacle gear krijgen door die nodes over te slaan en te kiezen voor de andere twee. Uiteraard krijg je bij deze uitbreiding er ook weer een nieuwe raid bij: Salvation’s Edge. In tegenstelling tot voorgaande raids is dit er weer één waar je ouderwets moeite in moet steken. Daarom hier geen uitleg wat je moet doen, maar neem maar aan: buckle up Guardian! Is er iets wat misschien minder is? Uiteraard, dat deze uitbreiding met één strike komt is echt te min. Je hebt zo’n geweldige plek als The Pale Heart en dan maar één strike. Hier had echt wel meer ingezeten hoor Bungie.
De toekomst
Ondanks dat de Light & Darkness Saga ten einde is gelopen, is dit nog niet het einde van Destiny 2. Met het behalen van de raid afgelopen weekend is dinsdag het eerste seizoen gestart van The Final Shape. Echter zijn het geen seizoenen meer, maar episodes. Iedere episode heeft vervolgens drie hoofdstukken waarin een hoop lijkt te gebeuren. Hiermee wil Bungie bepaalde content uitsmeren over een periode van wederom een jaar. In deze eerste episode gaan we terug naar de planeet Nessus en helpen we Failsafe met de Vex, in de tweede episode gaan we iets met Scorn doen en Fikrul en in de laatste aflevering gaan we terug naar de Dreadnaught.
Is daarmee het einde van Destiny 2 een feit? Nee, nog steeds niet. Afgelopen week kwam Bungie ineens met de mededeling dat we komend jaar blijkbaar Destiny 2: Codename Frontiers gaan krijgen. Of dit uiteindelijk een nieuwe uitbreiding is of toch misschien het vervolg op Destiny 2 is, is nog niet bekend. Duidelijk is dat Bungie nog geen afscheid kan nemen van Destiny op dit moment.