De Final Fantasy-games doen het al jaren goed. Het is ook niet zomaar dat de hoofdreeks vandaag de dag maar liefst zestien titels betreft. Elk deel kent zijn eigen unieke verhaal in het grootse fantasierijke universum van Final Fantasy. Vaak hebben ze ook een soortgelijk doel. Het tegengaan van massale destructie. Daar waar de games eerst turnbased waren, was Final Fantasy XV de eerste singleplayertitel die van dit systeem afweek. Niet iedereen was hier over te spreken. Wel deed dit nieuwe vechtsysteem veel goeds voor de Final Fantasy VII Remake. Zo bracht het naast de gloednieuwe look ook vernieuwende gameplay als nooit te voren. Weten ze bij Square Enix de vruchten van dit succes te plukken en wederom een meesterwerk neer te zetten met Final Fantasy XVI? En brengt de titel wederom vernieuwing met zich mee of is het genoeg geweest?
Final Fantasy XVI
In het zestiende deel van de reeks valt het gelijk op dat de setting veel minder modern is dan gebruikelijk. Zo speelt dit deel zich af in een middeleeuwse setting waar koninkrijken die strijden om macht een grote rol spelen. Jij speelt Clive, die ooit de zoon van één van deze koningen was. Wel ben je door je moeder half verbannen gezien ze jou als nutteloos ziet. Clive heeft de ‘blessing of the phoenix’ gehad waardoor hij bepaalde vuurkrachten heeft tijdens het vechten. Door het hebben van deze krachten wordt hij ’the shield of the phoenix’ genoemd. Zijn broertje Joshua heeft wel datgeen waar zijn moeder op hoopte. Joshua is een ‘dominant’. Dit houdt in dat hij in één van de goddelijk sterke magische summonwezens uit Final Fantasy kan veranderen. Deze worden hier ‘eikons’ genoemd. In zijn geval betreft het ‘the fire phoenix‘ eikon.
In vuur en vlam
Op een dag lijkt het allemaal vredig te zijn. Na het overwinnen van een strijd en een aantal akkoorden met andere rijken is het tijd voor feest. Tijdens dit feest breekt echter de hel los. Er blijken verraders in het spel en de strijd barst los terwijl het fort volledig in de hens staat. Het belangrijkste doel is dat Joshua en zijn vader veilig kunnen vluchten. Als Clive ze die mogelijkheid geeft en de aanvallende partij denkt tegen te houden is er een moment waarin Joshua emotioneel wordt. Voor ze het weten staan ze oog in oog met ‘the phoenix‘. Ook het vijandige team heeft een ‘dominant’ onder zich. Toevallig is deze ook een vuurtype. De twee gaan de strijd aan waarin Joshua zijn eind moet trotseren. Verwoest en machteloos aan de grond genageld aan het begin van grootse oorlogen zweert Clive één ding: hij moet en zal wraak nemen op deze ‘fire dominant’. Of dit alles lukt ligt uiteraard aan jouw skills!
Majestueus
Een woord dat je niet vaak hoort is de gene die de wijde omgeving van Final Fantasy XVI het best omschrijft. Zo kent de game meerdere majestueuze omgevingen. Zelfs de moerassen hebben een strakke look die de omgeving goed doen weergeven. De game kent, zoals vele tegenwoordig, zowel een graphics- als framerate-mode. Het is mogelijk om in graphics mode te spelen zonder enige vertraging te ondervinden op de Playstation 5. Je kan dus het maximale uit je game halen. Een enkele opmerkelijkheid is dat de karakters in de Final Fantasy 7 Remake wel nog realistischer en strakker ogen dan in deze game. Desalniettemin is er op grafisch gebied maar weinig op dit deel aan te merken.
Kort maar krachtig
Op de besturing en het vechtsysteem van dit zestiende deel is weinig aan te merken. Middels het volgen van de tutorial en de aanwezigheid van de knopfuncties in beeld kan het haast niet fout gaan. Het is wellicht niet de simpelste Final Fantasy om te spelen met alle knoppen in gebruik en diverse combo’s. Toch is het erg goed onder de knie te krijgen. Met de verschillende soorten vechtstijlen is er altijd wel één die aansluit bij jouw vingerbehendigheid. Zodra je er in zit valt er dan ook nogmaals weinig te verpesten.
Hocus Pocus, iedereen kan toveren
Er is zelden zo vaak magie in beeld te zien als in Final Fantasy XVI. Hooguit dat Hogwarts Legacy hier voorbij gaat. De verschillende soorten magie zijn te selecteren vanuit het upgrademenu. Het spreekt dan ook voor zich dat je skills wederom te upgraden zijn middels het bekende jobs systeem en punten. Je moet het soort uiteraard wel eerst unlocken. Elke soort kent ook zijn eigen ‘eikon’ die te ontwaken valt tijdens één van de kolossale gevechten met de andere eikon. De welbekende Bahamut, Ramuh, Shiva en Titan zijn enkele voorbeelden van deze ‘eikons’. Tijdens het vechten maak je gebruik van de bijbehorende krachten en vechtstijlen. Je varieert tussen zwaardslagcombi’s en magieaanvallen. Ditmaal gaat dat zonder het gebruik van MP. Wel geldt er een cooldown timer voor het gebruiken van bepaalde skills. Het unieke systeem met veel variërende krachten zorgt voor genoeg vernieuwing tijdens de brute actie. Daarnaast is de actie ook vele malen sneller dan gebruikelijk. Ook bestuur je ditmaal maar één karakter in plaats van een hele party. Wel is er soms steun van companions die op dat punt van het verhaal bij je zijn.
Op de kaart
Final Fantasy XVI heeft met zijn middeleeuwse sfeertje ietwat weg van de hitserie Game Of Thrones. Niet alleen de wereld, maar ook het verhaal heeft hierin een overeenkomst. Zo speel je niet alleen in het heden, maar ook stukken uit het verleden van Clive’s verhaal. Dit brengt wel met zich mee dat de game een lineair verhaal volgt en dus geen volledige open wereld kent. Via de kaart heb je de mogelijkheid naar de eerder bezochte gebieden te reizen. Op sommige van deze locaties is er wel een soort van open world omgeving aanwezig. Hierin kan je onder andere op chocobos rijden en de side quests voltooien. Ook is er weer een hunting board aanwezig. Via dit bord kan je de jacht openen op bijzondere wezens voor een beloning. Al is de uitdaging vaak al belonend genoeg. Over uitdaging gesproken kent de game een action- en story mode. Beide modi zijn even moeilijk. Het enige verschil is dat je in de story mode items krijgt die de gameplay makkelijker kunnen maken voor de speler. Je kan deze items ten alle tijden af doen mocht je het roer nog meer zelf in handen willen nemen. Met de wederom prachtige muziek van Masayoshi Soken op de achtergrond tijdens het geheel voelt de game als een Final Fantasy als nooit te voren.
Tegen de verwachtingen in
Kortom kan men wederom een prachtig ogende game verwachten met een soundtrack van jewelste. Het is dan wellicht in gameplay niet exact de game die men verwachte, maar wel de game die je niet wist te willen. Qua mechanics zit het weer top in elkaar. Er is eigenlijk te veel om in een recensie op te noemen. Zo is het vechten met de ‘eikons’ ook nog een bruut aspect die het maximale van je systeem vraagt. Al lijken de beelden van Final Fantasy VII Remake soms net iets mooier en is er niet echt een open wereld, als geheel blijft het een topgame. Met die reden mag Final Fantasy XVI dan ook een ruime acht in de boeken zetten. Wederom een topper van Square Enix die genoeg innovatie brengt en toch bij zichzelf blijft.

€54,95
Op voorraad. Voor 23:59 besteld, morgen in huis
Gratis verzending!