Fire Emblem is een tactische role-playing game serie met een loyale fanbase. Alle games in de serie spelen zich af in hetzelfde universum. Elke game heeft een nieuwe groep interessante karakters in het middelpunt staan voor het verhaal. Het verband tussen de games zijn de Emblem Rings. Deze ringen bevatten karakters als Marth en Byleth die vaak terugkeren in de Fire Emblem games. Dit keer staat hen weer een nieuw conflict te wachten in Fire Emblem Engage.
Duizend jaar slapen
De game begint tijdens wat een laatste gevecht lijkt te zijn. Het hoofdpersonage, Alear, vecht zij aan zij met Marth tegen de Fell Dragon. Na het gevecht ontwaakt Alear duizend jaar later met geheugenverlies. Hier leer je dat Alear de Divine Dragon is die voorbestemd is om het op tegen de Fell Dragons met behulp van de twaalf Emblem Rings. Fire Emblem Engage voelt na deze introductie leeg aan. Er gebeurt vrijwel niets om je interesse te grijpen. Zeker in vergelijking met
Fire Emblem: Three Houses is het verhaal een stap terug.
Naast het ondermaatse verhaal ondergaan de personages weinig ontwikkeling tijdens het verhaal. Er zijn geen interessante karaktergebonden zijverhalen of zinvolle interacties. Dit alles maakt het verhaal een leeg aanvoelende ervaring waarin je van gevecht naar gevecht wordt gesleept. Misschien zijn dit de bijverschijnselen van nieuwe gameplay-elementen die de prioriteit hebben gekregen. Het verhaal van Fire Emblem Engage is simpelweg niet op het niveau van de voorgangers.
Steen, papier, schaak!
De gevechten zijn een combinatie van steen, papier, schaar en schaken. Je beweegt je stukken over het veld terwijl je probeert de juiste vijand met de juiste bondgenoot te laten vechten. Speren zijn effectief tegen zwaarden, zwaarden verslaan bijlen en bijlen overmeesteren speren. Daarnaast heb je nog de Attack Breaks. Wanneer je Martial Arts gebruikt tegen bijvoorbeeld een boogschutter, ontstaat er een Attack Break waardoor je extra schade doet. Je moet uiteraard dichtbij komen voor deze bonus waardoor je onderweg kwetsbaar wordt voor aanvallen op afstand. Dit alles zorgt voor een goede balans die de speler uitdaagt tot tactisch denkwerk.
Het schaakgedeelte komt voort uit de verschillende archetypen waarover de speler de controle heeft. Iedereen kan een bepaalde afstand afleggen in één beurt. Logisch uiteraard, want een ridder op een paard kan natuurlijk meer stappen zetten dan iemand met een gigantisch schild. Om te winnen moet je de leider uitschakelen. Dit wordt geen makkelijke taak want in tegenstelling tot schaken is het speelveld niet vlak. Er kan namelijk een rivier zijn of een muur waar je omheen moet komen. Dit vergt dus wat planning van de speler om de leider te bereiken.
Engage
Met Engage kan je fuseren met één van de geesten uit de Emblem Rings. Dit systeem is uniek aan Fire Emblem Engage. Het geeft je toegang tot een aantal speciale aanvals opties. Naast nieuwe aanvallen is het soms tijdens Engage mogelijk om grotere afstand te overbruggen in een beurt. Het is een apart systeem met veel mogelijkheden om te experimenteren. Elk van de twaalf ringen bieden namelijk ook weer andere aanvallen. Wanneer hetzelfde personage voor een lange tijd dezelfde Emblem Ring draagt, is het mogelijk om bepaalde skills volledig over te nemen. Rouleren is daarom een winnende formule in Fire Emblem Engage.
Permadeath of liever niet?
De belangrijkste keus die je gaat maken in Fire Emblem Engage is Classic of Casual Mode. In de Classic Mode krijg je de originele Fire Emblem gameplay ervaring. Wanneer één van je vechters neergaat, is deze voor de rest van het spel uitgeschakeld. Alear is overigens als enige vrijgesteld van Permadeath. Er is voor elke optie een goed argument te maken, maar onderaan de streep is dit uiteraard een persoonlijke voorkeur. Welk besluit je uiteindelijk neemt staat vanaf daar vast voor het volledige spel. Het is in ieder geval fijn dat Fire Emblem Engage de keus aan de speler laat wat Permadeath betreft.
Prima voor de Switch
Wanneer je Fire Emblem Engage opstart met de verwachting dat je verbazingwekkende graphics zal zien, blijf je teleurgesteld achter. Het is een mooie en kleurrijke game, maar het is geen grafische next-gen hoogvlieger. Alsnog is het een prachtige Switch game die zijn voorganger overtreft in de presentatie. Op basis van de prestatie scoort Fire Emblem Engage ook een stuk beter dan de voorganger. De framerate staat vastgesteld op een zeer stabiele 30FPS. De haperende framerate uit het vorige deel is dan ook in het verleden achter gelaten.
Teleurstellend verhaal, geweldige gameplay
Fire Emblem Engage bemachtigt met de hak over de sloot een zeven. Het verhaal is niet op het niveau wat je van de
Fire Emblem games verwacht. Toch weet de game je aandacht te pakken met interessante gameplay die strategisch denkwerk uitlokt bij de speler. De nieuwe Engage fusies voegen een hoop mogelijkheden toe aan je tactiek. Fire Emblem Engage is daarom wat strategische gameplay betreft een echte aanrader.