De brandweer is een van de belangrijkste nooddiensten in een functionerende maatschappij. Wanneer er ergens brand uitbreekt staan deze helden klaar om zowel de materiële schade als de letselschade te beperken. Voor games is het implementeren van de brandweer in de gameplay tevens een slimme manier om geen geweld te hoeven gebruiken. Dit probeert ontwikkelaar Dejima met Firegirl: Hack ’n Splash Rescue DX te verwezenlijken.
Versla de pyromonsters en red de stad
Je speelt Firegirl, de dochter van een brandweer die voorheen bekend stond als een held. Aan het begin lijkt het erop dat je simpelweg branden blust met kwaadaardige gezichten. Toch blijken dit al snel pyromonsters te zijn die de stad willen vernietigen. Ze worden naarmate de game vordert steeds groter en het is de taak van Firegirl om ze allemaal te blussen. Dit is uiteraard geen groot verhaal, maar het werkt heel goed voor deze
Roguelike.
Red zoveel mogelijk burgers
Het redden van burgers lijkt de belangrijkste missie te zijn voor Firegirl. Naast de ‘opscheprechten’ vanwege een heldendaad levert het redden van burgers ook fans op. Meer fans betekent meer financiën voor de brandweer. Met dit geld kan Firegirl upgrades kopen om een stuk sterker te worden. Deze upgrades speel je vrij door leden te rekruteren.
Firegirl: Hack ’n Splash ziet eruit als een leuke game, maar als speler loop je tegen een aantal vervelende problemen aan. De gameplay is erg houterig en reageert soms heel slecht op de input van de speler. Animaties kunnen soms een beetje blijven hangen waardoor je doodgaat zonder dat je wat fout deed. Hierdoor voelt het niet fijn om meerdere levels achter elkaar te spelen. De game is ‘Procedurally Generated’ waardoor je nooit zeker weet wat het volgende level zal worden. Soms is het een kort level met veel vallen en andere keren een lang level waar de speler door moet rennen. Helaas kan je ook de pech hebben dat het een lang level is met veel vallen.
Firegirl: Hack ’n Splash is hierdoor niet leuk om lang achter elkaar te spelen. In de latere levels wordt ook weinig nieuws geboden aan de speler. Voor de handheld speler die af en toe een level speelt kan het ongetwijfeld lang leuk blijven, maar voor andere gamers is de lol er snel vanaf. Helaas maken de onhandige controls het spel alleen maar frustrerend en dwingt dit spelers om de tijd te nemen.
Pixelart past perfect
De old-school look werkt perfect voor dit soort games. Tegenwoordig is pixelart zeer populair voor
indie-games zoals Firegirl: Hack ’n Splash. Het is voor deze game zeker geen verkeerde keus geweest. Het ziet eruit als een leuke game met een interessant concept. Brand blussen wordt namelijk maar sporadisch gebruikt als de basis gameplay. Sommige geluiden die de game maakt kunnen echter heel naar worden wanneer je deze door een headset hoort. Ze zijn namelijk luid en daarnaast ontzettend irritant.
Geen aanrader
Helaas is Firegirl: Hack ’n Splash geen aanrader voor de gemiddelde gamer. Dit komt vooral doordat de gameplay niet goed reageert op de input van speler. Het kan wel leuk zijn om elke dag een level te spelen, maar dat is niet genoeg reden om het spel aan te raden. De graphics geven het een interessante look, maar niet interessant genoeg om te blijven spelen. Met deze punten in gedachte krijgt Firegirl: Hack ’n Splash Rescue DX een 4. Het ziet er leuk uit, maar heeft weinig tot niets te bieden.