Het is tijd om het gaspedaal in te trappen! Vandaag bespreken we drie games waarbij racen centraal staat. Handen aan het wiel, want we gaan vol gas naar de eerste game toe.
Need for Speed: The Run (2011)
Need for Speed: The Run was eens anders dan alle andere Need for Speed games. De verandering zat hem in een verhaal. Het basisprincipe is gewoon nog hetzelfde: je moet als eerste over de finishlijn komen. Het verschil is nu alleen dat je verwikkeld bent in een strijd genaamd The Run. Je moet van San Francisco naar New York City racen en in de laatstgenoemde stad ook winnen. Je begint op de vijftigste plek en iedere race zorgt ervoor dat je een aantal plekken naar voren gaat. Daarbij krijg je ook nog eens te maken met quick-time-events en is het niet alleen maar racen.
Need for Speed: The Run heeft een enorm marketingbudget gehad. Zelfs Michael Bay heeft een promotiefilmpje gemaakt voor het spel. Toch kon dat het achttiende deel in de franchise niet redden en kreeg het spel geen hoge cijfers. Het heeft overigens geen gevolgen had voor het verloop van de serie. Vorig jaar verscheen namelijk Need for Speed: Payback.
The Crew (2014)
The Crew deed in 2014 iets uniek. Je kunt als speler zelf bepalen waar in Amerika je wilt gaan racen. Er zijn vijf gebieden beschikbaar om het gaspedaal in de trappen zoals New York City, Los Angeles, Miami en Detroit. Er is een flinterdun verhaal aanwezig en als je dat volgt kun je door heel Amerika rijden. Het is een hele grote open-wereld en er even doorheen rijden doe je zeker niet. Van Los Angeles naar New York City rijden duurt in het spel bijna 45 minuten.
The Crew kreeg geen hoge cijfers van de pers. Toch gelooft Ubisoft nog steeds in het concept van The Crew. Vorig jaar mei hebben zij The Crew 2 aangekondigd en deze zal eind dit jaar nog moeten verschijnen. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om weer aan de slag te gaan.
Project CARS (2015)
In 2015 werd de racewereld opgeschrikt door Project CARS. Project CARS wilde anders zijn dan de arcaderacers zoals Need for Speed en Gran Turismo. De ontwikkelaar wilde juist het realistisch benaderen. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen zonder hulp van een uitgever koos men voor een crowdfunding. Naast het realistische was het ook één van de eerste racegames waarbij je het spel kon spelen in virtual-reality. In tegenstelling tot bovenstaande games zit er geen verhaal in het spel. Je kunt kiezen uit verschillende locaties en daar ga je dan racen.
Project CARS werd een succes en kreeg ook nog eens goede cijfers. Het is dan ook logisch dat een tweede deel niet kon uitblijven. Deze verscheen ook afgelopen jaar en stond in de verkooplijsten op de tweede plaats na Destiny 2. Of er nog een derde deel aan zit te komen is onbekend.
En met de R van Racen hebben we ook de R weer afgetikt in het Gamesalfabet. Over twee weken zijn we weer terug en dan met de S van Sluipschutter.