Gamesalfabet: T van Tijdreizen

Wat zou jij doen als jij terug kan in de tijd? Zou jij teruggaan naar de week ervoor om je tentamen goed te maken? Of zou je drie jaar teruggaan om die ene geweldige vakantie te herbeleven? Of zou je verder teruggaan om verkeerde keuzes te herstellen? Dat laatste wordt vaak gebruikt in games. Daarom vandaag drie games waarin tijdreizen centraal staat.

The Legend of Zelda: Majora’s Mask (2000)

Majora’s Mask kan natuurlijk niet ontbreken. Ocarina of Time introduceerde al het reizen door de tijd, maar in Majora’s Mask ben je alleen maar bezig met reizen door de tijd. Link komt een jongen tegen met een geheimzinnig masker dat ervoor zorgt dat de wereld binnen drie dagen wordt verslonden. Het doel van het spel is om het masker van de jongen te pakken. Link moet daarvoor wel naar verschillende uithoeken en in tussentijd ook maskers verzamelen. Het belangrijkste element is toch wel dat Link de tijd in de gaten moet houden, want als de maan bijna op de aarde knalt, moet hij terug in de tijd om verder te gaan met zijn onderzoek.

The Legend of Zelda: Majora’s Mask was een succes, maar toch was er ook kritiek. Het zou minder toegankelijk zijn dan zijn voorganger, Ocarina of Time. Toch wordt Majora’s Mask gezien als de tweede beste Zelda-game, net achter Ocarina of Time. Of dat nu nog is met het vorig jaar verschenen Breath of the Wild weten we niet. De game is inmiddels twee keer opnieuw uitgebracht: een keer in een speciale The Legend of Zelda-bundel voor de GameCube en één keer voor de 3DS.

 

Singularity (2010)

In Singularity word je op pad gestuurd om de wereld te redden. Wat volgt is een heftige rit door het manipuleren van de tijd. Je wisselt telkens tussen twee tijdsperioden, namelijk het heden en 1955. Je redt een onderzoeker in 1955 en deze lijkt vervolgens later een dictator te zijn. Je moet op zoek naar antwoorden en deze kan je alleen vinden door te spelen met de tijd. Een kapotte trap in het heden? Even wat knoppen indrukken en je kan die kapotte trap in 1955 oplopen om vervolgens weer naar het heden te wisselen. De game had vervolgens ook nog eens een multiplayer.

Singularity deed het erg goed bij de pers. De cijfers lagen gemiddeld rond de 7,5. Het spel deed het alleen niet goed in verkopen en kwam niet boven de 400.000 verkochte exemplaren. Mede daarom heeft Singularity nooit een vervolg gekregen. Wel jammer, want het spel bracht ons wel erg toffe gameplayelementen.

 

Prince of Persia: The Sands of Time (2003)

In Prince of Persia staat spelen met de tijd centraal. De prins komt de Dagger of Time tegen en vanaf dat moment gaat het hard. De prins ontketend een ravage met de Dagger of Time en de bevolking verandert in zandmonsters. Hij moet nu de zandmonsters verslaan en de stad herstellen. Het spel bestaat vooral uit veel klimmen en op de juiste momenten springen. Gaat dat fout, dan kan hij dankzij de Dagger of Time zijn fout ongedaan maken. Echter kan hij dit niet telkens inzetten en moet hij dus spaarzaam zijn met dit gegeven.

De pers was laaiend enthousiast over dit spel en het spel kreeg daarom ook vele awards. Toch was het spel in eerste instantie geen commercieel succes. Pas na een tijdje begon de verkoop eindelijk toe te nemen. De serie werd uiteindelijk uitgebreid met Prince of Persia: Warrior Within en eindigde met Prince of Persia: The Two Thrones. De serie kreeg nog een reboot in 2008, maar het succes van The Sands of Time bleef uit. De serie staat vooralsnog in de ijskast..

En met de T van Tijdreizen hebben we ook de T afgetikt in het Gamesalfabet. Over twee weken zijn we weer terug en dan met de U van …? 

Sylvano Witte
Geschreven door:
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

reageer

Je e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.