Hands on: God of War

Als gamejournalist moet je vaak vooral thuis achter gesloten deuren hard werken om de games die je recenseert op tijd te kunnen beschrijven. Dat is leuk, maar echt niet zo eenvoudig als men soms denkt. Echter worden we af en toe uitgenodigd voor een speciaal evenement om een game bijvoorbeeld eerder te zien  of de release mee te maken. 7 maart jongstleden was zo’n moment. God of War zou aan de pers getoond worden, en wij mochten daar bij zijn. Uiteraard onder een strikt embargo, want de game is immers nog niet uit.

Kratos is misschien voor mij wel het meest belangrijke gamepersonage die mij bij de Playstation houdt. De God of War games hebben mij altijd erg getrokken omdat ik een groot fan ben van mythologie en alles wat daar mee te maken heeft. Met deze games kregen we een kijkje in die wereld en kon je er als een ware bad-ass doorheen lopen. Bij het maken van deze nieuwe God of War hebben de makers nog wel even een discussie gehad over welke mythologie ze zouden kiezen. Er was even sprake van de Egyptische mythologie, maar er is uiteindelijk toch gekozen om over te stappen naar de Noorse mythologie, nadat we ons een lange tijd met de Griekse mythologie hebben bezig gehouden; een mooie keuze.

Bij aankomst in het sfeervolle Weesper in Amsterdam moeten we nog even wachten. Er zitten al een paar mensen te wachten en af en toe zie ik collega gamejournalisten naar buiten komen die in een eerdere sessie de game hebben mogen zien. Na een lekkere kop cappuccino en het uitwerken van een andere recensie – je moet toch iets terwijl je wacht – ga ik dan uiteindelijk naar beneden waar het een drukte is van jewelste. God of War is duidelijk populair. Alles is prima verzorgd. We worden voorzien van een hapje en een drankje en krijgen wat uitleg over de restricties. Helaas voor jullie lezers waren foto’s van de schermen of video’s van de gameplay pertinent niet toegestaan. Het is eigenlijk misschien maar beter ook, want je wil deze spelervaring zelf gaan meemaken.

Gelukkig hoefden we niet lang te wachten voor we zelf onze tanden mochten zetten in deze nieuwe God of War. Veel te dicht op het immense 4K scherm gekoppeld aan een PS4 Pro startte ik het spel op. Het viel meteen op: Kratos ziet er fantastisch uit en de game draait ontzettend soepel. Hoewel de viewpoint van het spel volledig anders ligt dan we van voorgaande games gewend zijn en we nu veel dichter op de actie zitten, raak je daar bijzonder snel aan gewend. Onze held lijkt bruter dan ooit tevoren, maar heeft tegelijkertijd een veel menselijkere en ook kwetsbaardere kant gekregen.

Inmiddels heeft Kratos een zoontje en dat zoontje wil hij graag voorbereiden op de gevaren in de wereld die hij kan tegenkomen. Om dat te doen neemt Kratos hem mee om te leren jagen. Hoe hij met zijn gevoelens om moet gaan weet hij eigenlijk niet zo goed en hij noemt zijn zoon dan ook eigenlijk alleen maar Boy. De brute kracht die hij altijd heeft gehad is er nog steeds, maar Kratos heeft ook zwakke kanten en is niet zo ongelofelijk onoverwinnelijk meer.

Zoals vanouds hak je er lustig op los in God of War, maar toch net wat subtieler dan voorheen. Er zitten ook de nodige puzzels in het spel die soms echt even een aantal keren zullen kosten om ze uit te vogelen en soms in één enkele keer al duidelijk zijn. Het is wel leuk dat deze puzzels weer terugkeren, want dat was ook altijd wel een belangrijk bestanddeel van de eerdere games. Gaandeweg kom je ook steeds potten tegen met levenskracht waarmee je je leven weer kunt aanvullen, maar ook verborgen objecten en dat soort zaken.

God of War komt er binnenkort aan en in de kleine drie uur dat ik het spel heb kunnen spelen heb ik kunnen concluderen dat Kratos sterker terug is dan ooit tevoren. Hij is minstens net zo bad-ass als hij altijd geweest is, het verhaal is nog sterker dan het was en de nieuwe dynamiek met zijn zoontje voegt echt iets toe aan het verhaal. Echt in detail treden over wat we hebben kunnen zien mag niet, en dat wil ik ook niet aangezien ik dan een stuk plezier van jullie zou afnemen. Voorlopig wacht ik alvast in spanning op de release van deze mooie titel van Sony Santa Monica.

Written by
Max Davidse werd opgevoed met de films van Herbie, Lassie en zo'n beetje het gehele oevre van Bud Spencer en Terrence Hill, toen hij op zichzelf ging wonen kwamen daar heel wat films bij. Inmiddels kijkt hij bijna alles wat los en vast zit, en speelt hij ook regelmatig games op zijn PS4 of Xbox One S.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.