Hands-on: Prey

Laten we beginnen met de onvermijdelijke vraag: is dit een reboot van de game uit 2006? Kort antwoord: Nee! Lang antwoord: Bethesda heeft dit spel zo genoemd om gebruik te kunnen maken van de mooie naam, maar het spel heeft echter niets te maken met die uit 2006 en het geannuleerde vervolg. Prey is gemaakt door Arkane Studios en wordt uitgebracht door Bethesda. Mocht je nu denken: ken ik die naam Arkane Studios niet ergens van? Dat zou heel goed kunnen, want Arkane Studios is de studio die achter games als Dishonored zit.

Op een vrijdagmiddag toog ik naar Eindhoven om daar naar Bethesda te gaan. Bij aankomst werd ik vriendelijk ontvangen in een prachtige ruimte die veel mooie elementen van andere Bethesda toppers liet zien. Zo was een muur volledig bekleed met een beeld uit The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited en stond er een pracht van een beeld uit Skyrim, maar ook zaken uit Fallout en noem het allemaal maar op. Na dit even goed in me op te hebben genomen werd het tijd om dan toch echt Prey te gaan spelen. Er werd me uitgelegd dat het stuk dat we konden spelen ongeveer het eerste uur was van het spel en dat er werd aangemoedigd om toch vooral zoveel mogelijk te gaan bekijken.

prey-01

Al snel wordt duidelijk dat deze game inderdaad niets te maken heeft met de game uit 2006. Om het spel een beetje te omschrijven zul je al snel geneigd zijn tot het genre survival-horror, maar dat is het toch ook weer niet helemaal. De beste omschrijving is misschien nog wel een post-apocalyptische actie RPG met horrorelementen. Het heeft wel iets weg van games als Metroid en, een spel dat velen onder jullie waarschijnlijk niet meer kennen, System Shock uit de jaren ’90. Als speler verzamel je allerlei dingen die van overleden mensen of de door jou om zeep geholpen aliens afkomen en die kun je dan weer gebruiken voor een tal aan doeleinden.

Dat om zeep helpen van aliens valt nog niet echt mee, ze kunnen vaak verschijnen en ineens weer verdwijnen en daarnaast heb je ook maar weinig wapens tot je beschikking. Zo was ik in het overgrote gedeelte van het uur dat ik mocht spelen slechts bewapend met een moersleutel. Je kunt je misschien meteen wel voorstellen dat survival-horror als genre naar boven komt wanneer je alleen met een dergelijk wapen het moet opnemen tegen aliens die dan weer wel en dan weer niet voor je neus staan. De meest voorkomende alien in dit korte stukje, was een soort spin met vier poten die zich in het niets kan verbergen om je dan plotseling aan te vallen. De eerste keer dat je dat gebeurt, is het effect het grootst uiteraard en schrik je je echt wel te pletter als je ineens wordt aangevallen.

Het zorgt ervoor dat je al snel eigenlijk alles wat je tegenkomt gaat aantikken met je moersleutel omdat die aliens in elk object kunnen kruipen. Ik vond ook een zogeheten GLOO gun, waarmee je vijanden kunt vangen in een of andere emulsie die je dan ook nog eens in de fik kunt steken. Maar dit ding kun je nog op vele andere manieren gebruiken, want je kunt op die emulsie ook gaan staan. Mogelijkheden genoeg dus, bijvoorbeeld het maken van een trap om ergens te komen waar je anders niet bij kan.

prey-02

Als je een tijdje bezig bent kom je zogenaamde Neuromods tegen, daarmee kun je eigenschappen van je personage verbeteren en dat is dus eigenlijk hetzelfde als skill points zoals we die kennen van de gemiddelde RPG. Het grote verschil hier is dat je ze dus zelf moet vinden en dat maakt het net even wat belangrijker om goed om je heen te blijven kijken. Wanneer je zo’n neuromod hebt gevonden kun je via het menu kiezen voor het upgraden of installeren van een bepaalde eigenschap. Vervolgens wordt deze via een injectie door je oog, ja dat lees je goed, geïnstalleerd. Wat ik even snel heb bekeken is wat er een beetje ter beschikking gaat zijn en de tofste van deze neuromods lijkt de mimic eigenschap te zijn. Daarmee kun je eigenlijk net als de aliens veranderen in welk voorwerp dan ook. De mogelijkheden hier zijn eindeloos.

Vergeet Prey uit 2006 en maak ruimte in je hoofd voor deze nieuwe Prey, want Arkane Studios lijkt een erg goede game in handen te hebben. Zeker ook gezien eerdere games van de studio, zoals de Dishonored-reeks staat er niets in de weg om van Prey echt een top game te maken. De korte tijd dat ik het spel heb mogen spelen smaakten naar meer en zorgt ervoor dat Prey één van de games is die hoog op mijn wensenlijst is komen te staan.

Geschreven door
Max Davidse werd opgevoed met de films van Herbie, Lassie en zo'n beetje het gehele oevre van Bud Spencer en Terrence Hill, toen hij op zichzelf ging wonen kwamen daar heel wat films bij. Inmiddels kijkt hij bijna alles wat los en vast zit, en speelt hij ook regelmatig games op zijn PS4 of Xbox One S.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.