Hoe worden Indie games gemaakt?

We kennen ze allemaal: indie games. Er zijn er gigantisch veel en soms worden ze wat makkelijk het hoekje in geschoven van budgetbak games. Wat je je vaak niet realiseert, is wat er nu eigenlijk allemaal bij komt kijken om zo’n game te maken. Als iemand die zich de laatste tijd hobbymatig veel bezighoudt met het leren maken van games, want laten we eerlijk zijn, dat niveau heb ik nog niet, wilde ik je graag even een keer meenemen in dat proces.

Welke game engine?

De eerste vraag die veel game makers zichzelf moeten stellen is “welke game engine ga ik gebruiken voor mijn game?”. Grotere studios hebben vaak de mogelijkheden om hun eigen engine te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een DICE, die gebruik maakt van Frostbite. Crytek heeft de CryEngine en er zijn er nog veel meere. Maar voor een indie game studio is die keuze er vaak niet echt. Waar je dan op terecht komt is keuzes maken tussen een Unity, Unreal Engine, GoDot, GameMaker: Studio etc. Unity en Unreal Engine zijn de grootste spelers op dat gebied. Voor mijzelf viel de keuze op zeer natuurlijke wijze voor Unity, omdat de engine gebaseerd is op C#, een programmeertaal die ik regelmatig gebruik voor werk.

Maar hoe nu verder?

Indie games maak je niet van de ene op de andere dag, dus dan komt er nog heel wat kennis bij kijken die je mogelijk moet opdoen. Hiervoor kun je diverse wegen bewandelen. Een van die wegen is het helemaal zelf uitvogelen. Daar valt echt iets voor te zeggen, want door het zelf helemaal te leren, kom je wel tot de ins en outs van een game engine. Dit is overigens voor veel mensen wel een hele moeilijke weg. Voor Mark Brown van de Game Maker’s Toolkit, een kanaal op YouTube, was dat bijvoorbeeld de weg die hij heeft bewandeld.

Dan heb je mensen die beginnen vanuit een vooral grafisch oogpunt en daar ook enorm sterk in zijn, zoals een Thomas Brush en een Imphenzia, allebei redelijk bekende YouTubers met een vrij groot aantal fans. Thomas Brush is iemand die heel erg sterk grafisch onderlegd is, en daar ook heel duidelijk voor uitkomt. Hij is de maker en bedenker van games als Pinstripe en Neversong. Games die we onder andere op Steam, Playstation en Xbox kunnen terugvinden. Imphenzia was eigenlijk vooral bekend van het maken van zogeheten assets voor games in Blender, een gratis 3D-pakket. Zijn tutorials en uitdagingen die hij zichzelf in streams oplegt zijn veelbekeken en op een bepaald moment ging hij verder. Inmiddels is hij samen met een compagnon, de spirituele vader van Line War.

Maar, dat wil ik ook!

Geloof me, ik snap je. Ik zou ook graag willen dat ik een dergelijk niveau haal. Voorlopig zit het er voor mij nog niet in, maar dat houdt me niet tegen. Elk moment dat ik heb aan vrije tijd gaat tegenwoordig op aan ofwel een serie kijken, als ik echt te moe ben, ofwel leren hoe ik games maak. Via websites als Udemy, Gamedev.tv, Coursera en nog veel meer haal ik bijna alle cursussen binnen waar je maar aan kunt denken. Ik doe er alles aan om mezelf de kennis te laten vergaren die nodig is om een eigen game te maken.

Game jams zijn ook hele leuke manieren om beter te worden in het vak van game developer. Een game jam is zoiets als een kortdurende wedstrijd, waar je middels een thema aan de slag gaat om je eigen Indie games te maken. Hetzij alleen, hetzij met een zorgvuldig samengesteld team. Zelf heb ik inmiddels twee keer het genoegen gehad om eraan mee te doen. Allebei de keren heb ik helaas maar weinig voor elkaar gekregen, maar ik leverde wel iets op. Niemand heeft geprobeerd mijn zwakke resultaat af te branden, en niemand was negatief in de opmerkingen. In plaats daarvan wordt de maker van een dergelijke game, hoe slecht ook, voorzien van goede adviezen en complimenten voor de dingen die wel gelukt zijn.

Concluderend

Het maken van indie games is ontzettend moeilijk werk. Je moet het doen met vaak veel minder middelen dan bij een grotere game studio, en je zult er enorm veel tijd in moeten stoppen als je wilt dat je game gaat slagen. Thomas Brush bijvoorbeeld streamt zeer regelmatig en kreeg zijn echte succes pas, toen hij YouTuber PewDiePie live op YouTube een voorstel deed. Hij zou een complete game voor hem maken in twee weken tijd. Alles daarvan zou hij streamen. Gevolg was natuurlijk dat hij een heleboel nieuwe mensen kreeg die zijn stream gingen kijken, maar ook heel wat meer stress. Hij kreeg het echter voor elkaar en PewDiePie streamde het spelen van het resultaat live. Gevolg: Nog meer volgens voor Thomas Brush. De beste man heeft inmiddels een inkomen waar menig mens aardig jaloers op zou zijn, maar daar heeft hij dan ook wel heel hard voor gewerkt.

Geschreven door
Max Davidse werd opgevoed met de films van Herbie, Lassie en zo'n beetje het gehele oevre van Bud Spencer en Terrence Hill, toen hij op zichzelf ging wonen kwamen daar heel wat films bij. Inmiddels kijkt hij bijna alles wat los en vast zit, en speelt hij ook regelmatig games op zijn PS4 of Xbox One S.

1 reactie

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.