Impressie: Alan Wake II

2010 was een mooi jaar, want Alan Wake verscheen toen voor de Xbox 360. Een nieuw spel uit de koker van Remedy Entertainment wat gelijk goed aansloeg. Het was dan heel lang wachten tot het vervolg aangekondigd zou worden. Om precies te zijn elf jaar. Alan Wake II werd in 2021 officieel aangekondigd en eerder dit jaar kregen we de eerste beelden te zien.

Alan Wake II

Afgelopen week waren we aanwezig op de gamescom en kregen we op een bijzondere locatie meer te zien van Alan Wake II. Heel veel meer dan dat we voorheen gezien hebben. Voorheen was er alleen wat bekend over Saga, een FBI-agente die op zoek is naar Alan Wake. Voor deze presentatie werd er ingezet op veertig minuten aan gameplay waarbij jij als speler Alan Wake bestuurde in zijn The Dark Place. De Dark Place is een alternatieve wereld waar Alan Wake in gevangen zit sinds het einde van het eerste deel in 2010. En dat is nu net de plek waar Alan Wake uit moet ontsnappen.

De enige manier voor Alan om te ontsnappen uit deze gevaarlijke wereld is door zichzelf uit deze wereld te schrijven. Alan Wake II draait volledig om het verhaal te herschrijven om te ontsnappen uit The Dark Place. Om dat te doen met Alan wel op zoek gaan naar informatie. Deze informatie vindt hij in de alternatieve versie van New York City waar hij woont. De wereld bestaat uit gevaarlijke situaties waarbij licht wederom belangrijk is.

Niet alles is gevaarlijk

De wereld van Alan Wake was een gevaarlijke waarbij schaduwen niet te vertrouwen waren. Je kon erop schieten, maar er gebeurde niets. Je moest ze beschijnen met je zaklamp om de schaduwen weer fysiek te maken. Daarna kon je vervolgens erop schieten om ze weg te krijgen. Dit principe is dus ook weer aanwezig in Alan Wake II, maar dan met een twist. Niet iedere schaduw wil je namelijk iets gaan aan doen. Op deze manier probeert Remedy Entertainment een nieuwe weg in te slaan om spaarzaam te zijn met je kogels en batterijen. Je kunt iedere schaduw aanvallen als je wil, maar dat vraagt dus wel wat van je hulpmiddelen. Daarom is het beter om er voorzichtig langs te lopen met je lamp uit en zelf te ontdekken welke schaduw toch minder vriendelijk is.

Uit de demo bleek overigens ook dat het soms beter is om gewoon te vluchten in plaats van de strijd aan te gaan. Want zoals gezegd zijn materialen schaars en moet je weloverwogen keuzes maken. Daarom is het handig om ook rond te kijken of je extra batterijen kunt vinden en kogels voor je wapen. Handig is misschien ook om goed te richten op het hoofd, dat kan je zomaar weer kogels besparen.

De wereld herschrijven

De wereld van Alan Wake II is een hele dynamische wereld. Zo kan Alan Wake regelmatig terugkeren naar zijn Plot Board. Op dit bord kan hij bepaalde gebieden herschrijven om verder te komen. Zo komt hij bijvoorbeeld in een tunnel waar een dichte trein hem de weg verspert. Even daarvoor heeft hij echoes gevonden waarmee hij nieuwe elementen kan toepassen aan de wereld. Zo kan hij de versperde trein toeschrijven aan een cult waarbij de wereld herschreven wordt waarbij de trein toegankelijk is voor hem. Of hij schrijft hem toe aan een andere groep en waardoor je de trein in kan, maar verbrandde lichamen ziet. Het is daarom handig om regelmatig terug te keren naar oude gebieden om met de nieuwe echoes een nieuw plot te ontrafelen.

Een ander nieuw element is het spelen met het licht. Alan heeft een voorwerp in bezit waarmee hij licht uit bepaalde lampen kan halen. Dit bewaart hij dan om elders dat licht aan een lamp toe te voegen om zo de weg vrij te maken. Je moet daarom goed rond om je heen kijken en kijken of er andere mogelijkheden zijn. Dit soort elementen maken New York City een onaangename plek om rond te lopen omdat je dus geregeld zonder licht komt te zitten. Voor wie nu denkt dat Alan Wake II erg hardcore gaat zijn, is er gelukkig ook goed nieuws. Sam Lake, creatief directeur, heeft na de presentatie aangegeven dat zij van Alan Wake II juist een toegankelijke game willen maken. Je kunt zelf kiezen of je de schaduwen te lijf wilt gaan of dat je alternatieve manieren bedenkt. Je hoeft daarom ook niet een gamer te zijn die goed is in schietwerk. Of dat ook zo is zal blijken op 27 oktober wanneer Alan Wake II verschijnt op de PC, PlayStation 5 en de Xbox Series.

 

Written by
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.