Impressie: Overwatch

Het kan zijn dat je nog nooit van Overwatch gehoord hebt. Het is een vrij nieuw spel en nog niet eens officieel uitgekomen. De kans is echter ook heel groot dat je buurvrouw al een week lang badend in het zweet wakker wordt, gepijnigd door de ontwenning van afgelopen dagen. De situatie is namelijk als volgt. Game ontwikkelaar Blizzard heeft haar nieuwste (en ook eerste shooter) game recentelijk gratis beschikbaar gesteld voor het grote publiek door middel van een open beta. Van 4 tot 10 mei kon iedereen onbeperkt genieten van de energieke actie op zowel ps4, xbox one als pc. Tot 24 mei is de game echter weer voor iedereen gesloten en na de vele reacties over afkickverschijnselen die de afgelopen week op fora voorbij zijn gekomen, zou het ons niet verbazen als hier en daar een “Overwatch Anonymous” supportgroep is opgericht. Is er hier echt iets speciaals gaande of is een aantal fanatieke forumposters simpelweg te overenthousiast? Nu de release dichterbij komt en de spanning weer groeit, willen ook wij ons licht vast laten schijnen op deze game. Dus heb je de open beta gemist? Niet getreurd! Wij hebben ons gewaagd aan het spel dat in een week tijd gamers van extase naar depressie heeft weten te slepen, en vertellen jou graag over die ervaring.

Laten we eerst maar eens beginnen bij het begin voor de mensen die nog niet bekend zijn met Overwatch. Het is een team-based FPS game en de eerste Blizzard game die zich afspeelt op onze aarde, al zij het zestig jaar in de toekomst. De game heeft nog geen groots verhaal, wat niet gek is voor een online shooter, maar Blizzard zou Blizzard niet zijn als het niet zou proberen om toch een flinke achtergrond lore op te zetten en met mooie cinematics een idee te geven van de wereld zoals die op dat moment eraan toe is. Een van deze cinematics zie je hieronder en geeft meteen een gevoel van de sfeer die bij Overwatch hoort.

overwatch-heroes-background-blizzard-1080x623

Bij deze game is er voor gekozen om het verhaal niet meteen op tafel te gooien, maar zich langzaam te laten ontwikkelen samen met het spel. Dit is echter wat we al weten: Dertig jaar in de toekomst is de mensheid er technologisch flink op vooruit gegaan. Robots, ook wel Omnics genoemd, leven vredig samen met mensen. Wanneer de Omniums (de AI fabrieken die de Omnics maken) ineens rogue gaan, worden Omnics geproduceerd die minder vredelievend zijn tegen de mensheid. Aangezien deze fabrieken overal ter wereld stonden, is er ineens een groot probleem. Om de oorlog te kunnen winnen wordt een elite organisatie samengesteld van de beste vechters, wetenschappers en ingenieurs, genaamd Overwatch.

Ze winnen de strijd en de slechte robots zijn verdwenen. Over een periode van wederom dertig jaar wordt de organisatie steeds populairder en invloedrijker, totdat uiteindelijk de publieke opinie zich tegen hen keert. Een thema wat toevallig ook recentelijk is geïntroduceerd in het Marvel Universum. (Zie onze Captain America: Civil War review). Overwatch wordt ontbonden, maar de wereld kent nog steeds vele gevaren en terroristen met speciale krachten. Helden zouden echter geen helden zijn, als ze niet alsnog vanuit de schaduwen, ook zonder de voormalige glorie die erbij hoorde, proberen de wereld te verbeteren.

Toen de eerste trailer voor Overwatch dit thema presenteerde, waren wij al geïntrigeerd. Bij die eerste impressie leek het al een interessante setting. Blizzard krijgt het dan ook bijna altijd voor elkaar om elk personage een interessant achtergrondverhaal en zijn eigen karakter te geven, wat de wereld tot leven brengt. Zo is de vrolijke en energie Tracer met haar Britse accent meteen een fan-favorite geworden. In de Hero Gallery kun je voor elk van deze personages zelfs nog andere skins, uitspraken en meer leuke dingen selecteren, welke je in het spel verdient.

Tijd om dieper op de gameplay in te gaan. Toen de game werd aangekondigd, werd deze vaak vergeleken met de populaire game Team Fortress 2 (TF2) uit 2007. Dit is lang zo gek nog niet, want ook in Overwatch is het de bedoeling dat je door middel van teamwork, in een lichtelijk cartoony geanimeerde wereld, je doel bereikt. Er zijn eenentwintig verschillende helden om uit te kiezen en vier verschillende categorieën: Attack, Defend, Tank en Support. In teams van zes tegen zes nemen deze verschillende heroes en classes het in constant wisselende samenstellingen tegen elkaar op. Niet in de standaard shooter modes als team death match of free for all, maar in modes die je dwingen om als team meer bij elkaar te blijven en samen te werken. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bepaald gebied moet verdedigen of een auto moet escorteren naar een bepaald punt, terwijl de tegenstander dit probeert te verhinderen. Deze verschillende game modes zijn zowel tegen mensen als tegen AI bots te spelen en zorgen ervoor dat Overwatch weer extra diversiteit biedt binnen het FPS genre.

Overwatch-TracerArtwork

Toch waren er ook een hoop mensen verre van enthousiast toen ze de eerste gameplay beelden zagen van deze verschillende speelwijze. Het leek te gimmicky en was het niet slechts een TF2 kloon? Andere mensen waren bang dat de skill cap wat lager zou liggen dan bij andere populaire shooters, zoals een andere Blizzard game Heroes of the storm ook een stuk meer “beginner friendly” is dan de momenteel populaire Moba’s als League of Legends en Dota 2. Na het sluiten van de open beta, lijken het gek genoeg de mensen die eerst sceptisch waren nu fora onder te spammen met berichten als: “Ik ga de komende twee weken zo veel mogelijk slapen, want dan mis ik Overwatch niet zo erg” en “Ik heb Counter-Strike net geopend… maar na een week lang Tracer gespeeld te hebben voelt alles traag. Ik ga mijn $150 gear verkopen.” Dat terwijl wij als snelle enthousiastelingen het ook wel missen, maar niet met zo’n fanatisme.

Begrijp ons niet verkeerd, Overwatch is erg verslavend. Vooral tijdens de eerste uurtjes viel op dat stoppen geen optie leek, ondanks dat we nog niet helemaal overtuigd waren. Aan het eind van elk potje moest snel een nieuwe volgen. Naarmate meer verschillende heroes werden uitgeprobeerd, en we het beter onder de knie kregen, groeide het plezier echter heel snel mee. Het feit dat alle helden zoveel verschillende krachten hebben en de gameplay zo snel is, maakt het een erg verfrissende game. Nu alleen nog hopen dat dit zo blijft.

TRCR07

Ons grootste kritiekpunt op Overwatch is dan ook dat het iets zal moeten toevoegen om de verfrissende game die het nu is te kunnen blijven. Naarmate de open beta vorderde, verdwijnen herinneringen aan de meeste potjes in één grote blur. De verschillende objectives beginnen na een tijd erg veel op elkaar te lijken. Er is één centraal punt op de map, waar iedereen samen komt om aan te vallen of te verdedigen. Dit is eigenlijk in elke map hetzelfde principe, maar dan net in een ander jasje. Dit zorgt voor veel grote teamfights, waarmee Overwatch zich onderscheidt van een standaard Death Match shooter, waar iedereen zich over de map verspreidt en vooral de individuele klasse van belang is. Het zorgt echter ook voor situaties die zich herhalen wat soms frustrerend kan zijn. Overwatch draait duidelijk om teamwork, maar de toevoeging van een “standaard” team death match en bijvoorbeeld een ‘capture the flag’ mode, zou dat niet meteen teniet doen. Zeker niet als je spelers zelf de keuze geeft wat voor een mode ze willen spelen. Dit zorgt voor meer afwisseling voor hen die daar behoefte aan hebben, en anderen kunnen de modes negeren. Zo zou de game ook een breder publiek kunnen aanspreken.

Overwatch is duidelijk een game met heel veel potentie. Het spel weet jou als gamer een verlangen te geven naar meer, zelfs wanneer je het nog niet heel leuk vindt. Mensen die het niks vonden, lijken ineens helemaal om te slaan nadat ze het zelf hebben kunnen uitproberen. De plotse hype wordt misschien nog wel het mooiste geïllustreerd door de ongelooflijke toename in Overwatch zoekopdrachten bij Pornhub: 817%. Ook de behoefte aan hulpfilmpjes en teksten over hoe men de komende twee weken zonder Overwatch kan overleven, zegt iets over de passie die de game nog voor de officiële release al los heeft gemaakt. Als Blizzard kan zorgen voor genoeg afwisseling door middel van nieuwe gamemodes zijn ook wij helemaal verkocht. Ons voorlopig oordeel is als volt: Overwatch is snel, leuk en verslavend, maar ademt bovenal één ding: Plezier.

Samengevat is Overwatch een nieuwe, online, team-based shooter waarbij teamwork hoog in het vaandel staat. Kies uit de vele diverse personages en vlieg, ren of rijd door deze wereld waarin snelle actie en een hoop grote teamfights de standaard zijn. Blizzard zou de diversiteit van de game modes wat mogen verhogen, maar de meeste mensen lijken zich hier niet aan te storen. Wellicht is de game daarom ook voor slechts 40 euro in huis te halen in plaats van de tegenwoordig gebruikelijke 60 euro. (Echte fans kunnen wel speciale edities kopen voor 60 en 70 euro). We raden je aan om de game een kans te geven als het je interessant lijkt, want gebaseerd op de open beta, verdient Overwatch dat zeker.

Geschreven door
Mark schrijft al jaren graag en geniet ook altijd van games, films en televisie. Bij Play Watch Read focust hij zich vooral op de games en dat doet hij met veel plezier.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.