Jujutsu Kaisen: Cursed Clash

Samenvatting
Jujutsu Kaisen: Cursed Clash speelt in op de populariteit van de Japanse animatieserie Jujutsu Kaisen met inmiddels twee seizoenen. Dit is het enig positieve wat we kwijt kunnen over deze titel. Dit komt mede omdat de story mode bestaat uit te korte nietszeggende missies waarbij de stoere personages ontzettend saai aanvoelen. En dat is niet al, maar ook de beperking van het verhaal tot het eerste seizoen en de film is teleurstellend. Omgevingen zien er herkenbaar uit, maar voor de rest is Jujutsu Kaisen: Cursed Clash een belediging voor de fans.
3

Het is zo heerlijk de laatste jaren. Anime begint weer steeds populairder te worden in het Westen. Ook op het gebied van videogames komen deze animatieseries steeds sneller naar de consoles. Zo is de Japanse animatieserie Jujutsu Kaisen erg populair met net een tweede seizoen achter de rug. Daar hoort natuurlijk een videogame bij en daarom komt de Japanse ontwikkelaar Byking met Jujutsu Kaisen: Cursed Clash.

Jujutsu Kaisen

In 2018 kwam schrijver en illustrator Gege Akutami met de manga Jujutsu Kaisen. In zijn tienerjaren las hij manga als Bleach en Neon Genesis Evangelion. Zodoende raakte hij geïnspireerd om ook zelf manga te schrijven. Dit deed hij 2014 en zo ontstond langzaam maar zeker Jujutsu Kaisen. In 2018 verscheen de reeks en deze werd al snel een succes.

In Jujutsu Kaisen volg je de scholier Yuji Itadori die zijn vrienden probeert te beschermen tijdens een aanval op school door monsters. Hij slikt daarbij de vinger in van een meedogenloze vloek genaamd Sakuna. Hiermee heeft hij zijn doodvonnis getekend, maar de geheime organisatie van Jujutsu Sorcerers nemen hem onder zijn hoede om alle twintig vingers van Sakuna tot zich te nemen om zo de vloek te verdrijven. Dat is in de basis waar de serie om draait. Inmiddels kent de serie twee seizoenen en is er recent nog een film uitgekomen dat zich voor de gebeurtenissen van het eerste seizoen afspeelt. De videogame doet op dat gebied niet iets speciaals nog. Het pakt het eerste seizoen en tevens de film mee in het verhaal.

Niets spectaculairs

Voor de videogame wordt eigenlijk een heel goedkoop trucje uitgehaald. Namelijk datgene wat we eigenlijk al kennen van soortgelijke games. Het zijn veel vechtspellen waarbij de essentie op een bepaald punt ligt. In Jujutsu Kaisen: Cursed Clash ligt dat vooral in de story mode op het vertellen van het verhaal. Een verhaal dat voor de fans bekend is. Het is daarmee wel erg goedkoop dat er enkel gekozen is voor het eerste seizoen en de film, maar dat het tweede seizoen er niet bij betrokken wordt. En dat terwijl het tweede seizoen is afgelopen afgelopen december. Misschien dat dit nog als uitbreiding toegevoegd kan worden in een later stadium. Desondanks is dat niet alles wat er mis is met deze story mode. Waar het ook nog eens aan schort is dat de missies die je kunt spelen aan de korte kant zijn. Het zijn veelal missies waarbij je het monster gewoon zo snel mogelijk moet neerhalen. Je hebt wat extra voorwaarden die het uitdagend zouden moeten maken, maar dat gebeurt gewoon op geen enkel moment.

Er simpel op los drukken

Als je voor diepgang een fighter zoekt, zoek dan vooral verder. Jujutsu Kaisen gaat je deze diepging immers nooit geven. Waar andere fighters het ook moeten hebben van speciale krachten, is dat in deze game echt minimaal. Sterker nog, met enkel rammen op één simpele knop kan je de gevechten al naar je hand zetten. Best zonde, want deze speciale krachten in de anime zijn juist wat de serie zo goed maakt. Ieder personage heeft zijn of haar eigen kracht. Dat komt in de videogame te weinig aan bod omdat je je meter moet laten vollopen om zo de speciale techniek te gebruiken. De combat voelt daarom zo saai aan dat je medelijden krijgt met de personages. Personages die namelijk helemaal niet saai zijn, want Panda, Satoru en Yuji zijn juist erg cool.

Is er dan iets positiefs te melden over deze game? Grafisch ziet het er wel prachtig uit en neemt het je mee naar herkenbare gebieden. Voor de fans is dit zeker een mooi meegenomen iets. Maar als fan wil je ook gewoon meer en dat krijg je door dingen vrij te spelen. Je gaat het echter nooit zo lang volhouden om dit te spelen. Dit komt gewoon omdat de missies er te kort voor zijn en de gameplay nergens uitdagend lijkt te worden. Een gemiste kans voor een manga en anime die zo succesvol is op dit moment.

Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.