LEGO 2K Drive is op het eerste gezicht precies wat je van een game met deze titel verwacht: Een open-wereldracegame waarin de voertuigen, personages en grote delen van de spelwereld opgebouwd zijn uit de welbekende speelgoedblokjes. Het concept zal bekend voorkomen bij mensen die begin 2000 de LEGO Racer serie gespeeld hebben.
Je krijgt de mogelijkheid om zelf je voertuig van de grond af aan op te bouwen met alle denkbare LEGO-stukjes, wat kan leiden tot bizarre en interessante creaties op wielen voor wie een creatieve geest (en een goede dosis geduld) heeft. Dit is gelijk hetgeen dat LEGO 2K Drive ook uniek maakt ten opzichte van andere moderne racegames: je racet niet in bekende merkbolides van duizenden euro’s, maar in bijzondere bouwwerken die je misschien vroeger ook wel van echte LEGO gemaakt zou kunnen hebben.
Een leuke toevoeging die 2K Drive verder doet op het standaard racing-genre is het automatisch wisselen van voertuig bij verschillende terreinsoorten. Op het moment dat je van de weg raakt, is dat geen reden tot paniek. Je auto bouwt zichzelf in flits om tot een off-roadvoertuig (denk aan een quad, jeep, rally auto, of wederom een eigen creatie) waarmee je extra grip hebt op het ruwere terrein. En vlieg je uit de bocht de rivier in? Dan bouwt je auto zichzelf om tot boot of jetski en zoef je als vanzelf verder over het wateroppervlak. Dit maakt dat de spelgebieden, waarvan de LEGO Racer er 4 kent, echt volledig te gebruiken zijn als zandbak om in rond te racen.
Van canyon tot autobahn
Deze spelgebieden zijn tegelijkertijd een kracht en valkuil van LEGO 2K Drive. Elk spelgebied heeft zijn eigen thema, zoals een woestijnachtige canyon, een west-Europees ogende vallei met glad asfalt, een mijnbouwdorp in een gebergte en een spookachtig bos. Op het eerste oog lijkt dit variatie genoeg, maar je komt er al snel achter dat dit slechts oppervlakkig is.
De omgevingen voelen als je er eenmaal doorheen rijdt allemaal redelijk hetzelfde aan: een interessant dorpje waar alle actie zich afspeelt, en verder veel lege ruimte met her en der een vervangbare side-missie. Hierdoor is het toegang krijgen tot zo’n nieuw gebied slechts 10 minuten echt leuk, maar vervolgens merk je snel dat er niet zoveel unieks te vinden is.
Wat bijdraagt aan de enigszins saaie uitstraling die de omgevingen hebben, is dat Visual Concepts niet bijster veel aandacht aan de grafische aspecten van de game lijkt te hebben besteed. Wie eerder LEGO games uit bijvoorbeeld de Star Wars reeks gespeeld heeft, zal de gebruikte stijl snel herkennen: een mix van LEGO-elementen (bijvoorbeeld de huizen, bewegwijzering, poppetjes en voertuigen) in een verder “realistisch” vormgegeven wereld. Helaas zijn met name die realistische delen van de wereld vrij saai. Sommige gedeeltes zijn zo ongedetailleerd dat je net zo goed een PS3 game op had kunnen starten, terwijl de verwachting inmiddels toch wel is dat ontwikkelaars de kracht van de PS5 en XBOX Series S/X gebruiken om grafisch mooiere titels af te leveren.
Gelukkig is de vormgeving van de LEGO-onderdelen wel dik in orde, en is het enorm leuk om door bouwwerken heen te rijden en deze in losse stukjes uit elkaar te zien spatten. Ook je eigen voertuig kan door botsingen of ontploffingen stukjes verliezen, maar door LEGO hekjes, borden en gebouwtjes kapot te rijden repareer je je auto met de steentjes die uit de bouwsels loskomen.
Mariokart met een verhaaltje
Dan de daadwerkelijke races die je in de game verrijdt. Deze worden in de singleplayer spelmodus gekoppeld aan een simpel verhaal, waarbij het einddoel is om de ultieme Sky Trophy binnnen te hengelen. Het leuke aan de verhaalelementen is wel dat de onmiskenbare LEGO humor sterk aanwezig is. Cutscenes zijn vormgegeven in stop-motion à la The LEGO-Movie, met de klassieke slapstick humor en her en der grapjes die alleen door volwassenen begrepen zullen worden.
Om verder te komen in het verhaal strijd je steeds tegen nieuwe rivalen in races die zich op parcoursen door de 4 spelgebieden heen afspelen. Deze races kunnen een beetje doen denken aan Mariokart en andere kartracers: je racet, gebruikt drifts om snel door bochten te komen, kunt boost inzetten en pakt onderweg power-ups op die je weer kunt gebruiken om je tegenstanders dwars te zitten. Een bekend concept dus, en het werkt in dit LEGO-jasje best wel goed. De echte chaos die je in Mariokart wel zal ervaren zul je hier niet zo snel vinden, omdat de focus wat meer op het rijden zelf ligt en de power-ups slechts kleine vertragingen opleveren.
Dit zorgt er wel voor dat het racen bij vlagen best uitdagend is, ook al zijn er duidelijk systemen aanwezig die verliezen nagenoeg onmogelijk maken. Dit is in een game als deze echter wel op zijn plek, want LEGO 2K Drive is bovenal een racer die echt door het hele gezin kan worden gespeeld. Voor gamers die een wat serieuzere race-uitdaging zoeken is deze LEGO-game dus misschien niet zo weggelegd. De game bevat ook een multiplayer-modus waarin je de races die je in de singleplayer tegenkomt opnieuw kan spelen tegen vrienden op de bank of tegen online-tegenstanders. Deze heeft verder niet heel veel om het lijf, en op het moment van spelen was er online weinig activiteit te bekennen.
Een vrolijke mengelmoes
Al met al is LEGO 2K Drive een verzameling concepten uit andere racegames, waar vervolgens dankzij de LEGO-elementen een eigenzinnig stijltje aan is toegevoegd. Helaas blinkt de racegame in geen van de aspecten echt uit ten opzichte van de spellen waar het leentjebuur gespeeld heeft. Dat betekent echter niet dat het spel onvermakelijk is: het blijft desondanks een leuke racegame waar vooral jongere gamers zich echt in kunnen uitleven en waarin er veel ruimte is om je fantasie de vrije loop te laten en unieke LEGO-bouwwerken te fabriceren.
Ook het verhaal bevat zeker voor kinderen voldoende leuke momenten en humor. Voor de (race)gamer die al veel ervaring met games in dit genre heeft, zal 2K Drive echter slechts kortstondig plezier opleveren gezien de simpele gameplay en vrij saaie spelwerelden. Een “mixed-bag” dus, zoals die grote bak met losse LEGO die iedereen op zolder heeft staan.