De game Live A Live werd voor het eerst uitgebracht op de Super Famicom in 1994. Het origineel was alleen verkrijgbaar in Japan. Dit heeft ervoor gezorgd dat de ‘remake’ van de game voor veel mensen een nieuwe ervaring zal gaan bieden. Hoewel het idee van Live A Live als een leuke game klinkt heeft het niet meer dan 270.000 exemplaren weten te verkopen. Voor de Nintendo Switch krijgt deze game een tweede kans met een wereldwijde release. Zal het deze keer lukken om een commerciële hit te worden of loopt dit weer met een sisser af?
Negen scenario’s
Het verhaal van Live A Live volgt zeven verschillende hoofdpersonages door negen verschillende scenario’s. De eerste van deze verhalen speelt zich af tijdens de prehistorie. Je neemt hier de controle over een holbewoner genaamd Pogo. Pogo is verbannen door zijn stam vanwege het redden en verbergen van Bel. Het was de bedoeling dat Bel geofferd zou worden aan de dinosaurus Odo om de stam veilig te stellen. Pogo is het hier niet mee eens en besluit roet in het eten te gooien.
In één van de andere verhalen kruip je in de huid van ‘The Sundown Kid’. Deze gezochte crimineel wordt in een locale bar benaderd door de premiejager ‘Mad Dog’. Mad Dog wil in eerste instantie Kid verslaan in een duel, maar hun duel wordt verstoort door een groep genaamd de Crazy Bunch. Deze boevenbende opereert onder leiding van O. Dio, oftewel Odio. Mad Dog en Kid besluiten om samen te werken en de bende voorgoed uit de weg te ruimen.
Geen uitverkorene
Dit is zelfs zoveel jaar later nog steeds een ontzettend interessante manier om een verhaal te vertellen. Vooral het feit dat de helden in het laatste gevecht allemaal gekozen zijn op basis van acties in hun specifieke tijdperk. Er is dan ook niemand die geboren is met het label ‘de uitverkorene’. Dit maakt Live A Live een fantastische afwisseling van de gebruikelijke JRPG-formule. Vooral in de jaren negentig waren deze games vrijwel allemaal hetzelfde. Het is dan ook zeer verwonderlijk dat dit geen commercieel succes is geworden.
Live A Live laat de keuze compleet over aan de speler. Speel je op chronologische volgorde of bepaal je op basis van voorkeur welk verhaal het eerste zal zijn. Los van de laatste twee verhalen ben je vrij om te beginnen waar jij wil. Er is geen duidelijke rode draad door de verhalen heen afgezien van de eindbaas. Dit maakt Odio niet alleen de antagonist maar ook het hoofdpersonage. Daarom is Live A Live zelfs in de hedendaagse game-industrie een unieke game met een uniek verhaal.
Meer dan een Turn-based JRPG
Naast de Turn-based combat heeft Live A Live nog wat meer te bieden dan op aanvallen klikken tot de vijand op de grond ligt. In het ene verhaal is het namelijk belangrijk dat je bepaalde situaties voorbij sluipt, terwijl het andere verhaal vraagt dat je informatie verzamelt om verder te komen. Zelfs de wijze waarop een conflict geïnitieerd wordt is per verhaal verschillend. Buiten deze verschillen om is het vechtsysteem hetzelfde over de volledige ervaring heen. Dit moet ook wel, want anders zou je bij de laatste eindbaas niet eens bevatten wat de bedoeling is.
Het combat-systeem werkt in zeven bij zeven grid-formatie waarin iedereen om beurten aanvalt. Iedereen op het veld kan dan ook verplaatsen over het complete gebied. Dit betekent uiteraard dat er wat lange afstandsvaardigheden zijn waarmee de afstand overbrugd kan worden. Er zit geen limiet aan de hoeveelheid die bij deze vaardigheden bruikbaar is, hoewel sommige een korte cooldown kunnen hebben. Deze cooldown is om ervoor te zorgen dat de speler niet oneindig dezelfde aanval kan spammen. Het belangrijkste om te onthouden is dat sommige groepen vijanden een duidelijke leider hebben. Wanneer de speler de leider als eerste uitschakelt zullen de resterende vijanden op de vlucht slaan.
Naast de compleet verschillende verhalen voor elk van de hoofdpersonages heeft elke held ook unieke vaardigheden. Deze kunnen variëren van teleportatie, magie of iets zo simpel als een vuurwapen. In de zeven bij zeven grid betekent een vuurwapen dan ook dat je de volledige lengte van het veld kan aanvallen in elke richting. Bij de magische aanvallen beschik je over een effectief gebied voor je verschillende aanvallen. Hierdoor voelt elk verhaal enigszins aan als een andere game met een compleet nieuw verhaal.
Hetzelfde maar anders
Omdat Live A Live een remake is van een bijna dertig jaar oude game is de grafische vooruitgang direct merkbaar. Toch is er voor gekozen om aan de old-school look van het origineel trouw te blijven. Dit maakt deze game een nagenoeg perfecte handheld ervaring op de Switch evenals een compleet nieuwe ervaring voor de westerse markt. In een wereld waar ‘Pixelart’-games zeer populair zijn onder het Indiepubliek bestaat er een grote kans dat Live A Live deze keer een commerciële hit gaat worden.
Een echte aanrader
Live A Live is een absolute aanrader voor iedereen die geniet van old-school RPG’s. Het gebruik van losse verhalen zit de game op geen enkel moment in de weg. Aan het einde blijft de speler dan ook niet met een berg vragen over waar geen antwoorden meer op komen. Het is geen compleet nieuw of uniek combat-systeem, maar het is vlekkeloos uitgewerkt. De game was spijtig genoeg geen hit in de jaren negentig, maar dat maakt het juist tegenwoordig een unieke game. Live A Live zit vol interessante personages en een wereld die je door verschillende tijdperken heen ziet veranderen.