Ocean’s Heart vs. Zelda
Afgelopen 10 februari verscheen Ocean’s Heart op de Switch. Toch is dit niet de eerste release van dit spel. Een jaar geleden verscheen deze namelijk al op Steam. Nu is er dus een release voor deze current-gen Nintendo console – en dat is an sich geen slechte keuze, want de gameplay van Ocean’s Heart leent zich uitermate voor dit platform. Tegelijkertijd wordt dit spel op de markt gepromoot als zijnde een Zelda-achtig spel, en dat is een wat gevaarlijkere keuze. Waarom? Omdat je dan onvermijdelijk een Indiegame moet gaan vergelijken met een van de grootste en meest bekende franchises op de Nintendo-markt, en dat is zeker geen gemakkelijke concurrent.
Toch is de vergelijking met Zelda-games niet compleet misplaatst. Inderdaad, de gameplay, het uiterlijk en de algemene opzet van Ocean’s Heart hebben zeker wat weg van deze welbekende reeks, en dan voornamelijk de eerdere delen van Zelda. Je loopt met het hoofdfiguur Tilia door een – zeer uitgebreide – wereld en bent op zoek naar jouw vader, wat al gauw tegelijk een queeste blijkt naar het zoeken van de Ocean’s Heart. Onderweg loop je door werelden vol monsters, zijn er mini-dungeons te vinden, kun je items verzamelen en kun je ook side-quests doen om kronen te verdienen, waarmee je weer items kunt kopen zoals potions, voedsel (voor health) en je wapens en armor kunt upgraden. Tegelijkertijd zitten er ook een hoop – vaak grappige – conversaties in het spel.
Een te grote concurrent
Als je de beide RPG puzzle-adventurespellen echter dan echt naast elkaar gaat leggen, haalt Ocean’s Heart het niet bij deze grote concurrent. Zo zijn de puzzels in Ocean’s Heart eigenlijk bijna geen puzzels te noemen, maar komt het vaak meer neer op behendigheid, óf hoogstens ‘de weg moeten vinden’ in een dungeon. Maar zelfs laatstgenoemde is niet echt een uitdaging, want geen van de dungeons die je tegenkomt zitten heel complex in elkaar, en met een paar keer heen en weer wandelen ben je er al snel achter hoe de gangen lopen.
Ook heb je zoals eerdergenoemd de mogelijkheid om potions te maken maar duurt het een hele tijd in het spel voordat je merkt dat deze van pas zouden kunnen komen. Dit is omdat je het voor die tijd eigenlijk vrijwel alleen kunt redden op je eigen kracht i.c.m. je HP. Zeker als je wat behendiger bent in dit soort games zal je het prima kunnen redden met het eten van een broodje of appel, of zou je het zélfs lange tijd kunnen redden met alleen de besjes uit de struiken die je in het wild tegenkomt.
De basis is goed en vermakelijk
Hetzelfde geldt voor de diverse inns die in de grotere steden aanwezig zijn. Hier kun je voor dertig kronen overnachten om je HP weer vol te krijgen, echter zal je merken dat je dat weinig tot niet nodig zult hebben. Tel daarbij op dat je voor vijfenveertig kronen vijf broden kunt kopen, die per brood vijf hartjes opleveren, en de rekensom is al snel gemaakt: het kost je meer om in de inn te overnachten dan om een broodje i.c.m. wat gratis besjes te nuttigen – wat ook nog eens sneller is.
Deze laagdrempeligheid is ergens dus wel jammer, zeker als je bedenkt dat dit op een relatief eenvoudige manier had kunnen worden opgelost, bijvoorbeeld door verschillende moeilijkheidsgraden toe te voegen waar je in het begin van het spel uit zou kunnen kiezen. Hadden de monsters bijvoorbeeld meer damage gedaan, dan had het spel meteen op meerdere fronten meer verdieping én uitdaging.
Laagdrempelige Indiegame
Desalniettemin is Ocean’s Heart over het algemeen echt een vermakelijk spel. Zeker als je daarbij in overweging neemt dat het op de Switch en op Steam maar €14,99 kost, krijg je voor die prijs best een hoop terug. Het spel is bijvoorbeeld best wel groot, je steekt er verhoudingsgewijs best wel wat uurtjes in, en ondanks dat de moeilijkheidsgraad niet zo heel hoog ligt heb je er wel een vermakelijk spel voor. Je zou Ocean’s Heart dus zeker kunnen inzetten als ‘instapmodel’: ben je nieuw in het genre of bij gaming an sich, dan zou je zeker Ocean’s Heart kunnen spelen om kennis te maken met het RPG/ puzzle-adventuregenre.