Pikmin 4

Samenvatting
In Pikmin 4 moet jij als gestrande astronaut op planeet Aarde op zoek naar de andere bemanningsleden van je ruimteschip. Gelukkig heb je een trouwe tweevoeter en tientallen volgzame Pikmin om je daar bij te helpen. Het is een spel daar heerlijk wegspeelt en je op je gemak een wereld laat verkennen vol schatten, obstakels en vijanden die je te lijf moet. Er zijn een aantal nieuwe uitdagingen die een andere speelervaring bieden en dat een welkome, geslaagde afwisseling van het verkennen. Verwacht niet een hele uitdagende game, maar een zeer geslaagd spel om je gedachten bij te verzetten.
9

Trouwe volgelingen

In Pikmin 4 ben jij neergestort op een onbekende planeet en moet op zoek naar de andere bemanningsleden van je ruimteschip. Al snel ontdek je het fenomeen van de Pikmin: eigenaardige, plantachtige beestjes die je volgen en maar wat graag voor je aan de slag gaan. Gooi de Pikmin ergens op en zij weten wat hen te doen staat. Uiteindelijk kun je tot wel honderd Pikmin bij je hebben en deze moeten allemaal aangestuurd worden. De wereld zit vol vijanden en obstakels die je moet overwinnen door de Pikmin goed in te zetten, zodat je allerlei kostbare schatten kunt bemachtigen die dienen als brandstof voor het ruimteschip.

Een nieuwe introductie in de franchise is Otis, een hond met twee poten. Je kunt samen met je Pikmin op zijn rug gaan zitten om je sneller te verplaatsen of om bijvoorbeeld water over te steken – als Otis eenmaal heeft geleerd te zwemmen. Je kan Otis ook aansturen om de Pikmin te helpen met het verslepen van schatten of het vechten tegen vijanden. Otis is een erg leuke toevoeging die er voor zorgt dat je overzicht kan houden en alle Pikmin bij elkaar kan houden. Zeker in gevechten tegen de grotere vijanden is dat erg prettig, want als de Pikmin als een soort corsage bij elkaar zijn, kun jij ze makkelijker weghouden van de aanvallen van de vijanden.

Gebruik ze wijs

Het spel begint met een wat langdradig verhaal en veel dialoog, maar dat is allemaal vergeten wanneer het spel echt begint. Traditiegetrouw begin je met een handjevol rode Pikmin en gaandeweg komen daar meer kleuren bij. Elke kleur Pikmin heeft zijn eigen voordelen. De roden raken nooit overhit, de gelen laten zich niet choqueren en de blauwen zijn de enigen met een zwemdiploma. Zo zijn er nog een tal van de Pikmin te ontdekken en zal je alle soorten goed moeten in zetten om de vijanden te verslaan en alle schatten binnen te halen.

Er zijn veel verschillende soorten vijanden die vaak een specifieke tactiek vereisen om te verslaan. Vijanden verslaan lijkt zo simpel als er een zooi Pikmin tegenaan gooien, maar er komt wel degelijk meer bij kijken. Om te beginnen vereisen sommige vijanden een specifieke soort Pikmin, maar vaak genoeg zal je de Pikmin op tijd terug moeten fluiten om te voorkomen dat ze bijvoorbeeld geplet of opgegeten worden. Met een beetje pech zie je de helft van je kolonie hemelen en zal je jouw tactiek moeten bijschaven.

Kabbelend

Hoewel het spel soms wat uitdaging biedt en de stress uitbreekt wanneer al je Pikmin in paniek rond beginnen te rennen als ze aangevallen worden, kabbelt het spel over het algemeen heerlijk voort. Ondanks dat jij en je Pikmin terug moeten zijn bij de tijdelijke basis voordat de zon onder gaat, heb je alle tijd om de omgeving te verkennen. Het is soms nog best een uitdaging om alle uithoeken van het gebied te bereiken. Een gebied dat er overigens fantastisch uitziet en is geïnspireerd op een grote achtertuin, die gigantisch voelt omdat jij in verhouding niet groter bent dan een borrelnootje.

Verdeeld over de gebieden zijn putdeksels te vinden, die toegang bieden tot grotten. Deze grotten herbergen schatten, vijanden en schipbreukelingen, en staan los van de bovengrondse verkenning. Ze bieden wat compactere, puzzelachtige uitdagingen. Hoe steek je een waterstroom over als je geen blauwe Pikmin mee mag nemen en je Otis achter moet laten omdat hij niet tussen de spijlen van een hek door past? Soms vereist de oplossing een upgrade die je kan kopen van verzamelde punten, maar dat kan je alleen doen voordat je aan de verkenning begint. Hoewel de voortgang in de grotten altijd bewaard blijft en je praktisch verder kunt waar je gebleven bent, voelt dat wel een beetje als rompslomp.

Andere uitdagingen

Sommige bemanningsleden veranderen in zogenoemde Bladlingen en je moet twee uitdagingen doorstaan om hen te redden. Ten eerste moet je een Bladling verslaan in zijn eigen uitdaging: verzamel binnen een bepaalde tijd genoeg punten door zo efficiënt mogelijk te werken. Wie voor goud gaat heeft dat een pittige kluif aan, maar gelukkig is brons al voldoende om verder te kunnen. Ten tweede zal je ’s nachts, wanneer de vijanden vijandiger zijn dan anders, een broednest moet beschermen. Hierbij heb je enkel Otis en gloei-Pikmin tot je beschikking. Beide uitdagingen geven een andere speelervaring dan het verkennen van het bovengrondse gebied en de bijbehorende grotten die er wel goed bij past.

Alles onder controle

De besturing werkt prettig en redelijk intuïtief. Sommige acties die je niet vaak nodig hebt zijn net wat onhandig uit te voeren omdat ze verborgen zitten achter een menu. Het grootste probleem tijdens het verkennen is dat er geen kleine kaart in beeld staat en je steeds de grote kaart zal moeten openen als je gericht ergens heen wilt lopen – en dat is slechts een kleine onhandigheid die je uit de flow haalt. Kortom, er zijn een paar dingen waar je over zou kunnen vallen, maar over het algemeen valt er weinig op te merken over de besturing.

Makkelijk, maar vermakelijk

Er valt genoeg te verzamelen, te ondernemen en de verschillende soorten uitdagingen bieden een fijne afwisseling, maar de moeilijkheidsgraad ligt wel laag. Dat is niet perse een probleem, want dat maakt het juist een perfect spel om even voor een uur je gedachten mee te verzetten en het weer neer te leggen. Je kan jezelf uitdagen, maar verwacht dus niet een hele uitdagende game.

Geschreven door
Michael is sinds een paar jaar elke week in de bioscoop te vinden, meestal om zich te laten verrassen tijdens de Sneak Preview samen met redactrice Merel. Thuis kijkt hij nog met enige regelmaat oude Nederlandse komedieseries zoals Het Zonnetje in Huis: het verveelt hem echt nooit. Het fenomeen luisterboek vindt hij echt een uitkomst en hij is nog altijd een trouwe Nintendo-liefhebber.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.