Rainbow Six: Extraction

Samenvatting
Rainbow Six: Extraction is een tactische shooter met niet heel veel verhaal. Het is een leuk spel om te spelen met wat vrienden, maar verliest snel de aandacht van solospelers. Het is een PvE-opvolger van de PvP-game Rainbow Six: Siege. Het spel is een zeven waard, maar heeft de potentie om een acht te worden als er voldoende content toegevoegd wordt in de toekomst.
7

De Rainbow Six-games zijn gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van Tom Clancy uit 1998. De populariteit van deze reeks heeft het uit laten groeien tot een multimedia franchise. Rainbow Six staat vooral bekend om het tactische teamwerk wat het spel van de spelers vraagt. In het voorgaande deel Siege werd dit vooral gedaan door middel van een PvP setting. In dit nieuwe deel verschuift de focus naar PvE. Dit betekent voor de Siege-fans helaas dat er geen PvP-modus in Rainbow Six: Extraction zit. Dit is een gewaagde keus van Ubisoft aangezien Siege heel populair is bij de spelers, omdat de PvP ontzettend leuk is. Is deze focus op PvE een goede keus geweest of slaat Ubisoft de plank compleet mis?

VR-training

Voor de speler mag beginnen aan de Rainbow Six: Extraction missies moet eerst een introductiemissie worden afgerond. Hier worden de basisprincipes van het spel aan de speler uitgelegd. Dit is een onmisbare stap, omdat je hier solo kennis kan maken met de verschillende missiedoelen. De helft van het spel is weten wat je zoekt en wat je moet doen. De andere helft is communicatie tussen de leden van het team. Dit werkt uiteraard het beste wanneer alle spelers in de VR-training de basis hebben geleerd.

De Chimera bedreiging

In Rainbow Six: Extraction is er een organisme van onbekende afkomst ontdekt op aarde. Het REACT-team is een onderdeel van de militaire onderzoektak van Rainbow. Dit team heeft de taak de herkomst van deze levensvorm te traceren. Daarnaast is het van belang dat er informatie verzameld wordt voor een mogelijke manier om Archæans te bestrijden. Deze complexe organismes lijken te ontstaan in het Chimera ecosysteem. Op dit moment is de dreiging nog onder controle, maar er is geen garantie dat dit zo zal blijven.

New York, San Francisco en Alaska zijn de drie locaties waar je de missies doet in Rainbow Six: Extraction. Deze missies bestaan uit drie gebieden met elk een willekeurig doel. Het team kan op elk moment in een missie besluiten naar een extractiepunt te gaan om het gebied te verlaten. Na het afronden van een gebied ga je door middel van een ‘Decontamination Chamber’ naar het volgende gebied. Met elk nieuwe gebied gaat de moeilijkheid één graad omhoog, oplopend tot level drie.

Operators

Het Operatorsysteem zoals we die kennen van moderne multiplayergames heeft in Rainbow Six: Extraction een bijzondere twist. Spelers kunnen namelijk één maal gereanimeerd worden voor ze in een K.O.-status terecht komen. Dit betekent dat de operator alleen door een lid van het team meegenomen kan worden of beschermd in ‘stasis foam’ achter wordt gelaten. Wanneer het eerste gebeurt is de operator gewond en daarom onbruikbaar voor een aantal missies. Bij de tweede instantie wordt de operator MIA verklaart. Op dat moment kan de operator alleen worden opgepikt bij een volgende missie in hetzelfde gebied.

Dit systeem brengt wat extra spanning naar Rainbow Six: Extraction. Het dwingt de speler voorzichtiger te handelen, beter te communiceren en vuurwapens te gebruiken als laatste redmiddel. Elke individuele operator heeft een persoonlijke progressiebalk. Deze toevoeging maakt de speler sneller geneigd om een verloren operator terug te halen. Na drie mislukte pogingen in deze reddingsmissies krijg je de operator echter terug, maar deze zal nog niet bruikbaar zijn voor een missie. De oorzaak hiervan is de ‘injured’ status die aanduidt dat de gezondheid te laag is om de desbetreffende operator te gebruiken.

Niets bijzonders

Rainbow Six: Extraction biedt weinig nieuws wanneer je naar de graphics kijkt. Gelukkig betekent dit niet dat het een slecht ogende game is, maar het betekent wel dat er weinig merkbare verbetering is vanaf Siege. Sommige animaties lijken een beetje houterig op het eerste gezicht. Dit is verder niet iets waar iemand zich aan zal storen tijdens het spelen. De variatie in vijanden is wat aan de magere kant, waardoor het aan kan voelen als een erg uitgebreide DLC voor Siege.

Wat gameplay betreft is alleen MIA een nieuwe toevoeging die de game interessanter maakt. Verder hebben de operators dezelfde vaardigheden en gadgets als die ze hebben in Siege. Het is uiteraard mogelijk dat de lijst met operators in Rainbow Six: Extraction nog wordt uitgebreid in toekomstige updates. Voor nu betekent dit dat de toekomst van Extraction heel erg afhankelijk is van de hoeveelheid dagelijkse spelers in de komende maanden. De potentie van een goede game is aanwezig, maar het is mijlenver van een meesterwerk.

Hoardmode en Maelstrom Protocol

Wall-to-Wall is in essentie een hoardmode waarin je constant Archæans op je afgestuurd krijgt. Het doel is om lang genoeg in leven te blijven voor de bossfight. Hoardmodes zijn altijd leuk, omdat uitdaging opbouwt naarmate je het langer vol weet te houden. In Rainbow Six: Extraction verwijderd deze modus helaas ook het tactische denkwerk waar het eigenlijk allemaal om draait. Toch is het een vermakelijk onderdeel die tevens ook geheel optioneel is.

Als laatste modus is Maelstrom Protocol toegevoegd. Dit is een langere versie van de gebruikelijke missies. Ditmaal met maar liefst negen gebieden achter elkaar. Dat klinkt misschien als een gigantisch gebied om doorheen te sluipen, maar eigenlijk loop je drie rondjes met elk rondje een hogere moeilijkheidsgraad. De uitdaging liegt er in ieder geval niet om in Maelstrom, want met elk afgerond gebied verschijnen er meer vijanden en minder munitie. In deze modus mag het team ook weer zelf bepalen wanneer ze naar een extractiepunt gaan, maar het is natuurlijk de bedoeling om tot het eindpunt te komen.

Is Rainbow Six: Extraction het waard?

Dit is sterk afhankelijk van de verwachting die je hebt van dit spel. Wil je een ervaring als Siege? Dan is het absoluut geen aanrader. Zoek je een tactische teamervaring, dan is Rainbow Six: Extraction jouw game. De uitdaging op de hogere niveaus is dan zeker de moeite waard. Of Extraction de aandacht van spelers weet vast te houden is nog maar de vraag. Het lijkt er op dit moment op dat de meeste mensen hier na een paar weken, misschien maanden, alweer op uitgekeken zullen zijn. Met deze reden krijgt deze game een 7.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.