Recensie: 12 Minutes

In 12 Minutes heb je maximaal 12 minuten om erachter te komen wat je moet doen om je vrouw en jezelf te redden van een politieagent die jullie komt vermoorden. Je moet vooral veel praten, logisch nadenken en voorwerpen vinden om de time loop te verbreken. In de basis klinkt dit interessant en dat is het ook op het begin. Zodra je doorhebt hoe het zit wordt het allemaal wel wat saaier. Het begint je dan te vervelen en de spanning die je op het begin voelde is dan toch weg.
6.5

12 Minutes

Soms heb je van die games waarvan je niet weet wat je ermee aan moet. 12 Minutes werd in 2015 aangekondigd door Luís António, een voormalig werknemer van Rockstar Games, maar verder was er weinig bekend. Het zou gaan om een time loop en daar hield het ook mee op. In de loop der jaren kwam er steeds meer informatie vrij over het spel. Zo kwam ook het bericht dat het spel eerst naar de Xbox Series en de PC zal komen met uiteindelijk ports naar andere consoles. Maar voor nu mogen Xbox- en pc-bezitters genieten van twaalf minuten spelen.

Alles doen in een paar minuten

In 12 Minutes bestuur je een naamloos personage dat thuiskomt van zijn werk. Zijn vrouw komt de badkamer uit en heeft eten gemaakt voor hem. Zij heeft ook een verrassing voor hem en voor je het weet gaat de deurbel. Aan de deur staat een politieagent die je vrouw komt arresteren vanwege de moord op haar vader. Zij werkt alleen niet mee en hij neemt de echtgenoot, jouw personage, onder handen. Hij sterft en voor je het weet snakt hij weer naar adem nadat hij door de voordeur is gekomen. Wat is echt en wat is nep?

Alles lijkt weer van vooraf aan te beginnen en dus zal je tijdens de tweede run vooral verbaasd zijn, want wat heb je gehoord tijdens je eerste sessie en wat heb je vooral onthouden? Veel tijd heb je niet, want je hoort het geluid van de lift al en vervolgens de deurbel. Je weet dat het niet goed gaat aflopen, maar wat ga je nu doen?

12 Minutes Living Room

Veel luisteren en nadenken

Iedere keer als de time loop weer begint moet je goed nadenken wat je vervolgstappen zijn. Het spel speelt zich namelijk af in een zeer beperkte ruimte. Je beschikt namelijk alleen over de woonkamer met een keuken, de slaapkamer, badkamer en een inloopkast waar je je kont niet kunt keren. In deze ruimtes liggen verschillende voorwerpen die je kunt gebruiken. Zo zie je in de keuken een mes liggen en neem je die mee. Je besluit om het mes te gebruiken op de politieagent. Helaas, hij heeft je door en vermoord je met het mes en je begint weer nadat je door de voordeur gekomen bent. Je besluit om het mes nu te gebruiken om los te komen als hij in gesprek is met je vrouw. Helaas, hij heeft je weer door en dus moet je verder zoeken naar de oplossing.

De oplossing in 12 Minutes is vooral veel luisteren en ook je hersenen gebruiken. De gesprekken met je vrouw geven je de nodige informatie en daar ligt ook vaak de oplossing. Zodra je dat doorkrijgt, vlieg je al wat sneller door het verhaal heen. In eerste instantie moet je je vrouw overtuigen dat er iets gaat gebeuren. Zij gaat vervolgens praten en als je die informatie hebt, dan heb je de volgende keer minder tijd nodig om je vrouw te overtuigen. Het uiteindelijk doel is dat je als speler erachter komt waarom de politieagent er is en hoe je de time loop kunt verbreken.

12 Minutes Husband Wife

Spannend, maar gaat snel vervelen

Het begin van de eerste twaalf minuten zijn best spannend. Je voelt de druk van de politieagent die nadert en dus raak je al snel in de stress wat je moet doen. Toch wordt dit naarmate wel steeds minder, want je krijgt steeds meer informatie en daardoor wordt het allemaal wel wat makkelijker. Het levert vervolgens ook in op het verhaal en dat is best jammer, zeker gezien de sterrencast die geregeld is voor dit spel. Zo wordt de echtgenoot ingesproken door James McAvoy, de echtgenote door Daisy Ridley en de politieagent door Willem Dafoe. Misschien had dat budget beter gebruikt kunnen worden voor een net iets beter verhaal. Daarmee is 12 Minutes zeker geen slechte game, maar je moet je realiseren dat het snel gaat vervelen en dat je het ook snel hebt uitgespeeld als je doorhebt hoe het werkt.

0 0