Je wordt wakker zonder kleren, geen idee hoe je er bent gekomen. Iets verderop zie je een verlaten huisje. Je hebt geen middelen ter beschikking dus je besluit maar te gaan lopen richting het huisje. Even later zie je een zombie op je afkomen en die heeft jou ook opgemerkt. Snel zet je het op een lopen om het huisje te bereiken, om er vervolgens achter te komen dat je daar ongans moe van wordt. Gelukkig red je het wel en je doet de deur achter je dicht. Even bijkomen.
7 Days to Die is een mengeling van diverse soorten games. Er zitten hele duidelijke Minecraft elementen in, zoals het craften en het verzamelen van resources. Ook is de wereld redelijk blokkerig opgebouwd wat ook weer overeen komt met Minecraft. Daarnaast hebben we natuurlijk het zombie survival element. Het idee van deze game is dan ook best wel geniaal te noemen, helaas moeten we bekennen dat het bij het briljante idee is gebleven. De uitwerking laat namelijk erg veel te wensen over.
De versie die wij hebben gekregen werd voorzien van een DLC pakket met een aantal speelbare personages, zoals Michonne van The Walking Dead. Je hebt best veel keuze voor wie je speelt, maar dat is voornamelijk een cosmetische keuze. Het maakt dus eigenlijk niet uit wie je kiest, bovendien schijn je op de PC versie een compleet aan te passen avatar te kunnen maken. Dan is het toch een beetje jammer dat de console versie hierin wordt beperkt. Je kunt ook kiezen hoe erg je de zombies wil hebben en dat loopt een beetje uiteen van klassiek zoals in de oude films, tot volledig van hun lotje getikt zoals in DayZ bijvoorbeeld. Zo zijn er nog een aantal zaken meer die je kunt bepalen, maar dan moet je toch echt wel een beetje beginnen.
Zoals al gezegd draait een groot gedeelte van het spel om het verzamelen van resources. Zo wordt in het begin uitgelegd dat je vooral hout, plantenzaden en kleine stenen moet verzamelen en dat je moet leren hoe je wapens en kleren etc. moet maken. Zodra je dat eenmaal weet kun je namelijk die kennis gebruiken om te doen wat er van je verwacht wordt: overleven. Dat zal zeker niet meteen goed gaan en dat heeft vooral te maken met hoe lastig het is om zombies uiteindelijk dood te krijgen. Je zou zeggen dat als je een stenen bijl recht in het hoofd van een zombie laat neerkomen dat dit toch wel moet werken, maar daar zul je heel wat slagen voor moeten doen.
Crafting is eigenlijk het meest uitgebreide onderdeel van het spel. Je kunt steeds complexere items maken, maar daar moet je heel wat voor doen. Met de basis ingrediënten kom je namelijk niet veel verder dan het maken van wat kleding, een boog en pijlen en zoals reeds genoemd een stenen bijl. Die laatste is dan weer ontzettend handig voor het sneller verzamelen van een aantal van de basis elementen. Het wordt pas echt lastig wanneer je complexe items moet maken zoals kruisbogen en pistolen. Deze items hebben vaak een boek nodig wat je eerst moet vinden, en vervolgens nog een behoorlijk aantal ingrediënten. Een aantal van die ingrediënten is ook nog eens erg random en dan wordt craften dus ineens niet leuk meer.
We noemden net al het vechtsysteem en dat dit soms nogal onlogisch is. Het werkt ook nog eens volledig niet intuïtief. Vaak blijkt zelfs dat je vuisten nuttiger zijn dan het wapen, want dat gaat ook nog eens kapot door gebruik. De wapens die er echt toe doen zijn erg lastig te maken en dat maakt het vechten met zombies echt lastig en vaak ook niet leuk. De vijanden zijn bovendien behoorlijk sterk en slaan altijd raak en hard ook. Vooral in de nacht zijn ze overal en nergens en is het bijna onmogelijk om je buiten je veilige haventje te begeven.
Dan is er nog het feit dat weersinvloeden van belang zijn voor je gezondheid. Loop je een tijdje in de regen of sneeuw dan raak je onderkoeld of wordt je ziek als je niet de juiste kleding daarvoor draagt en laat het weer nu ook nog eens vaak veranderen. Het is allemaal wel tof dat het weer dit soort invloeden heeft, maar de game is net niet goed genoeg geoptimaliseerd om de ervaring prettig te houden. Meer dan eens vervloek je de interface omdat het allemaal net te lang duurt voor je je huidige outfit voor een regen proof outfit kunt verwisselen.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over de graphics van 7 Days to Die, want die zijn op zijn zachtst gezegd niet om over naar huis te schrijven. De gamer van de huidige generatie is veel meer gewend, want alles aan deze game is lelijk. Een voorbeeld zijn de 2D modellen van bomen, die gewoon zichtbaar veranderen als je er vanuit een andere hoek op kijkt, of de oerlelijke personages en figuren die je tegenkomt. Het geluid is mondjesmaat maar dat valt nog wel te vergeven. Wat minder te vergeven valt is dat een game met graphics die zo onder de maat zijn als die van 7 Days to Die, zoveel performance problemen heeft. Meer dan eens waren framedrops te detecteren en diverse andere problemen.