Recensie: A Plague Tale: Innocence

Wanneer Amicia en Hugo op de vlucht slaan door een inval op het landgoed waar de familie de Rune al generaties lang gevestigd is, komen zij erachter dat de wereld waarin zij zich veilig waanden verscheurd wordt. Door wie? Door wat? En waarom is iedereen op zoek naar Hugo? A Plague Tale: Innocence geeft antwoord op deze vragen.
8

Er zijn tegenwoordig nog maar weinig games in het avonturen genre. Je kunt stellen dat titels zoals Tomb Raider en Uncharted tot deze categorie behoren maar de wijze waarop deze titels op ons netvlies gebrand worden heeft meer weg van de gemiddelde Michael Bay film dan een meeslepend epos. Gelukkig zijn er ontwikkelaars die dat ook zien en een andere richting kiezen. A Plague Tale: Innocence is zo’n game. Een avonturengame die het niet moet hebben van zware filmische gimmicks maar van een meeslepend en emotioneel verhaal gepositioneerd in een ogenschijnlijk stervend subgenre.

Van de ratten besnuffeld

A Plague Tale speelt zich af in Frankrijk, ten tijde van de grote uitbraak van de pest. Amicia de Rune en haar familie wonen in zuidwest Frankrijk alwaar een verschrikkelijke gebeurtenis er voor zorgt dat Amicia samen met haar kleine broertje Hugo op de vlucht slaat en op zoek gaat naar antwoorden. Deze reis is echter niet zonder gevaren. Verraad, vijandelijke mensen en vooral de uitgebroken rattenplaag die eindeloos lijkt zijn factoren die er voor zorgen dat Amicia niet gemakkelijk tot haar doel komt. Vanuit de derde persoon volgen wij Amicia, Hugo, en de andere personages die zich mee laten voeren in deze gevaarlijke onderneming die waanzinnig goed in beeld is gebracht.

Grafisch niet top-notch, maar dat is niet erg

De game ziet er prima uit, maar daar is alles mee gezegd. Het is duidelijk te zien dat deze titel het niet moet hebben van hoogstaande 3D modellen, texturen, en geavanceerde effecten zoals andere blockbuster titels. Aan de andere kant zit de sfeer er goed in en doen de dingen die wel in beeld worden gebracht uitermate goed hun werk. Zeker met honderden ratten, lijken, gebouwen, en lichtpunten in beeld blijft de game goed overeind. En dat verschil tussen licht en donker is juist in deze titel belangrijk. De duisternis zorgt vaak voor beschutting, aan de andere kant is dat ook de favoriete broedplaats voor de ratten.

Interessante manier van progressie maken

A Plague Tale: Innocence is een verhalende game die rustig begint. Jij komt aan op het landgoed waar jouw familie zich al jaren gevestigd heeft. Door een inval heeft Amicia geen andere keus dan haar broertje op te pakken en te vluchten, maar waarom is die inval er geweest? En waarom zijn ze op zoek naar Hugo? Om die antwoorden te vinden is Amicia onderweg naar verschillende personages die haar verder kunnen helpen. Tijden haar reis moet zij door verschillende ruimtes, gebouwen, velden, oorlogsgebieden en dorpen die ieder hun eigen uitdagingen bieden. Er is slim gebruik gemaakt van de verschillende gebieden waardoor geen enkel gebied en geen enkele puzzel hetzelfde aanvoelen. Aan de andere kant zijn er natuurlijk wel degelijk vergelijkbare mechanieken te vinden in de meeste puzzels. Maar door deze slim toe te passen voelt iedere puzzel en ieder gebied uniek aan.

Spelplezier en beklemming

Wij speelden met enorm veel plezier deze game. Het beklemmende gevoel van onveiligheid is de rode draad die zich door de hele game laat gelden door het ijzersterke eerste deel van de game. Daarna zakt de snelheid iets in door hoe het gevaar zich laat zien. Jij bent dan wel op de vlucht, maar de onzichtbare vijand die zijn stempel op de game drukt wordt al redelijk snel minder belangrijk door de meer dan aanwezige rattenplaag die vooral zorgt voor vertraging van de reis. Geen enkel deel van deze game is saai. Crafting is ook een deel van de game en het verzamelen van verschillende resources zorgt er voor dat je nieuwe wapens en munitie kunt maken die weer handig van pas komen in een volgend deel. Overal en nergens zijn werkbanken te vinden waar je dat kunt doen. A Plague Tale is ingedeeld in handige hoofdstukken die niet al te lang duren, waardoor je even snel een sessie in de game kunt wegzetten.

Pièce de resistance

A Plague Tale: Innocence is zo’n onverwachte ruwe diamant. De middelmatige graphics worden vergeven omdat deze game een ijzersterke performance weet neer te zetten. De game is een aaneenschakeling van beklemmende momenten en goede emotionele verhaalvertelling die je vaak zwaar ondersteund ziet door grafisch geweld. Deze titel heeft dat echter niet nodig. A Plague Tale: Innocence is een avonturengame zoals wij ze graag zien. Laten we hopen dat de game goed verkoopt zodat er een mooi vervolg kan komen.

A Plague Tale: Innocence - PS4
A Plague Tale: Innocence - PS4
Score 4.6 van 5 sterren.
€49,99
Roel van Lierop
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!