Recensie: A Way Out

A Way Out had veel potentie en met de gemaakte belofte van Josef dat je nooit hetzelfde gaat doen waren de verwachtingen erg hoog. Josef lost zijn belofte grotendeels in en A Way Out heeft inderdaad veel potentie. Dat je maar één exemplaar moet hebben om samen het spel te spelen is alleen al een pluspunt. Dat je verplicht moet samenwerken vraagt veel van je. Je moet samen achter bepaalde keuzes staan om verder te kunnen. Het is misschien alleen jammer dat je bepaalde elementen maar één keer mag doen, zoals parachutespringen.
9

A Way Out

In 2013 kwam Josef Fares met Brothers: A Tale of Two Sons en dat spel veroverde vele harten van gamers. Fans waren dan ook blij toen A Way Out werd aangekondigd tijdens de E3 in 2017. Josef heeft in de tussentijd wel gewisseld van studio en zijn Hazelight Studios is nu verantwoordelijk voor A Way Out. En hij is zeer gepassioneerd over A Way Out. Tijdens The Game Awards kwam hij op het podium om meer te vertellen over A Way Out en diens releasedatum. En daar bleef het niet bij, want de beste man besloot ook nog eens zijn duidelijke mening te geven over de Oscars en dat iedere uitgever het wel eens verprutst, met als voorbeeld de uitgever van A Way Out, Electronic Arts en diens controversie rond de microtransacties in Star Wars: Battlefront II.

Afijn, het gaat hier uiteindelijk om A Way Out, een game met veel potentie. Het spel kan je namelijk niet alleen spelen en dus moet er altijd iemand bij je op de bank zitten of je moet het internet op om iemand te vinden. Het mooie aan dat laatste is dat je eigenlijk al snel klaar bent met zoeken. Het enige wat je nodig hebt is iemand die tijd wil investeren en ruimte heeft op zijn of haar Xbox One of PlayStation 4. Spelers die het spel niet in bezit hebben kunnen een soort van demo downloaden waarmee zij het volledig spel kunnen spelen, mits zij spelen met iemand die het spel in bezit heeft. Er kleeft hier alleen één nadeel aan: de speler die het niet in bezit heeft kan geen achievements en trophies verdienen tijdens het spelen. Mocht je dat dus willen, dan moet je het spel aanschaffen. Het spel is te koop voor dertig euro, dus zeker geen grote investering.

Samen ontsnappen

Als speler krijg je de kans om een personage te kiezen, Leo of Vincent. Leo zit al een tijdje vast in de gevangenis voor een fatale overval en Vincent is op weg naar zijn nieuw onderkomen in de gevangenis vanwege de moord op zijn broer. Ze hebben samen één ding gemeen: ze zitten in de cel vanwege de crimineel Harvey. Samen moeten ze proberen uit te breken uit de gevangenis om vervolgens wraak te nemen op Harvey. Een avontuur wat maximaal zes uur duurt en waar veel in te beleven is. Mocht je je willen voorbereiden op dit spel, dan kan het eerste seizoen van Prison Break je misschien daarbij helpen. Het kent veel raakvlakken en je zal die associatie vaker krijgen.

Leo en Vincent zijn twee verschillende types. Leo is erg opvliegend en Vincent is de rustige van de twee. Desondanks moeten zij wel samenwerken om te kunnen ontsnappen. Er zijn belangrijke momenten in het spel waarbij je een keuze moeten maken welke pad je gaat volgen. Kies je voor de manier die Leo voorstelt of ga je voor de manier van Vincent? Hoe dan ook, de keuze wordt pas definitief wanneer je beide erachter staat. In de speelsessie voor deze recensie waren Roel en Sylvano het vaak eens met elkaar en dan moet je elkaar minder snel overtuigen. Wanneer jij en de andere speler minder eensgezind zijn, dan moet je elkaar overtuigen van de juiste keuze. De eerste keer dat je zo’n keuze moet maken is wanneer je een brug over moet. Kies je ervoor om een politieauto te kapen of ga je onder de brug door? Welke keuze je ook maakt, je komt altijd uit op hetzelfde punt.

Voelt vernieuwend aan

Tijdens The Game Awards gaf Josef al aan dat je als speler nooit hetzelfde gaat doen. Een nogal grote belofte, en de beste man maakt het wel waar. Bepaalde elementen komen maar één keer voor in het spel. In het begin is dat bijvoorbeeld omhoog in een schacht klimmen met de ruggen tegen elkaar. Daarna zit je samen in een bootje en moet je peddelen voor het leven om even later in het spel te moeten vluchten voor een huurmoordenaar. Al deze elementen zorgen ervoor dat het vernieuwend aanvoelt. Het is aan de ene kant ook datgene wat het zo jammer maakt. Want sommige elementen zijn juist enorm leuk om uit te voeren. Zo werd er uit een vliegtuig gesprongen en verloor Leo zijn parachute en moet jij als Vincent zo snel mogelijk naar hem toe om hem te redden. Het is jammer dat je zoiets dus maar één keer doet.

Desondanks zijn er wel elementen die een aantal keer terugkomen. Zo moet je geregeld samen een golfplaat wegtrekken om verder te komen. Je zou bijna denken dat een bouwmarkt de golfplaten in de aanbieding heeft. Ook zal je samen de omgeving moeten verkennen om je vluchtroute in kaart te brengen. Men heeft er voor gekozen om beide spelers altijd in beeld te brengen. Door middel van een split-screen zie je wat de ander aan het doen is. Het kan dus ook zijn dat Vincent ineens verwikkeld is in een cutscene terwijl Leo gewoon nog vrij aan het rondlopen is en je cutscene zo in kan lopen. Dit alles gaat wel ten koste van het grafische, want daar schort het soms wel eens aan. Maar is dat een groot issue? Absoluut niet, want A Way Out moet het puur hebben van diens beleving en daar slaagt het zeker in.

Happy death day 2U (Blu-ray)
Happy death day 2U (Blu-ray)
Het vervolg op de kaskraker Happy Death Day