Recensie: Ace Combat 7: Skies Unknown

Ace Combat 7 weet indruk te maken. De game kijkt om door een ringetje te halen en het futuristische verhaal is realistisch genoeg om jou in het midden van een ogenschijnlijk echte oorlog te plaatsen. Voor de PlayStation VR missies heb je een sterke maag nodig, maar dat is dan ook de plek waar Ace Combat 7 het beste tot zijn recht komt.
8

Ace Combat is waarschijnlijk één van die games die bij niemand echt populair is, maar wel tot de absolute top behoort rondom de op arcade gebaseerde vliegsimulaties. Met Ace Combat 7: Skies Unknown zijn wij alweer aanbeland bij het zevende deel in de hoofdserie, en tegelijkertijd bij een game waar wij als gamers 12 jaar op hebben morgen wachten (spin-off titels daar gelaten). Heeft de jarenlange ontwikkeling geleid tot een nieuwe stap in deze intrigerende serie? En is PlayStation VR de grote reden om Ace Combat 7 aan te schaffen? Wij namen met gevaar voor eigen leven plaats in de digitale straaljagers om te zien wat deze titel nou precies zo op de radar lijkt te zetten.

Avril Mead is een straaljagermonteur die met haar zelfgebouwde straaljager in een kruisvuur terecht komt. De strijdkrachten van de Osean en Erusean federaties hebben het op dat moment met elkaar aan de stok, maar de oorlog begint pas echt wanneer de Erusean forces een verassingsaanval uitvoeren met een groot aantal drones en daarmee de hele regio lam leggen. Wanneer Avril wordt gearresteerd voor het ongeoorloofd rondvliegen in het luchtruim van de Osean federatie neem jij plaats bij de luchtmacht om daar mee te helpen met het terugdringen van de Erusean forces. Uiteraard ontvouwt zich in deze oorlog een complex verhaal van intriges en verraad, maar er is niets dat niet goed te volgen is. Het verhaal is interessant genoeg om een flink stuk context te bieden in de missies die je uitvoert.

De Multiplayer in Ace combat 7 is tweeledig, dus geen hele lijsten aan multiplayer modi zoals Call of Duty en Halo altijd presenteren, maar twee goed uitgevoerde multiplayer componenten, namelijk Team Deathmatch en Battle Royale. Team Deatchmatch is de standaard dogfight met puntentelling zoals je zou verwachten van een luchtgevecht. Word je neergehaald, dan word je tijdelijk aan de grond gehouden tot jouw straaljager weer kan vliegen. Battle Royale wijkt daar in af. Uiteraard is Battle Royale het uitvechten tot er eentje over blijft, maar spelers worden steeds meer waard en worden beruchter naarmate een sessie vordert. En dus is het de moeite om ook achter die spelers aan te gaan. Het is een simpele maar doeltreffende manier om Battle Royale in Ace Combat aan de man te brengen en heel eerlijk, deze Battle Royale weet daadwerkelijk iets nieuws te brengen naar het genre, ook al is de opzet simpel en de uitwerking evenzeer.

Naast de missies, de multiplayer en de missies met PlayStation VR is de Hangar een van de grote pijlers van Ace Combat 7. Alle vliegtuigen en wapens die te krijgen zijn in Ace Combat 7 zijn ondergebracht in een soort flowchart waarbij prijzen en richtlijnen aangegeven zijn. Dat zorgt er voor dat jij in een redelijk makkelijke oogopslag kunt zien welke vliegtuigen en wapens je wel of niet hebt. Speciaal doel voor ogen? Dan kun je in deze lijst ook zien hoe je er het makkelijkst heen kunt. De aan te schaffen vliegtuigen en wapens zijn deels gebaseerd op de echte wereld (zoals de F-16 en MIG vliegtuigen) en er zijn ook enkele vliegtuigen en wapens te vinden die (nog) niet bestaan. Ook is het tegelijkertijd mogelijk om bepaalde mogelijkheden van de vliegtuigen te verbeteren. Deze verbeteringen zorgen voor beter ontwikkelde wapens, betere radarmogelijkheden, betere bepantsering en meer van dat soort upgrades. Ook deze zitten verwerkt in de flowchart en zijn dus pas beschikbaar wanneer de voorgaande onderdelen en upgrades aangekocht zijn.

PlayStation VR heeft een speciale missie modus gekregen in Ace Combat 7. Niet de hele game is dus te spelen in VR maar slechts een aantal speciaal voor VR gemaakte missies zijn beschikbaar voor Sony’s bril. Waarschuwing vooraf. Voor de VR missies van Ace Combat 7 zijn goede zeebenen in VR vereist. Waar normaliter geen problemen ontstaan met het spelen van zelfs de meest extreme VR titels was Ace Combat 7 toch lichtelijk misselijkmakend en moesten wij na iedere missie toch even pauzeren. Het gaat daarbij niet om de kwaliteit van de VR missies of de techniek, maar puur om de halsbrekende toeren die de missies van jou als gamer vragen. De luchtgevechten in de VR modus zijn alles behalve simpel en de snellere en meer wendbare vliegtuigen vragen je al snel om loopings, kurkentrekkers, immelmans en meer van dat soort trucs uit te halen met jouw eigen straaljager. Vanaf het moment dat jij vanaf het vliegdekschip de lucht in wordt geslingerd is duidelijk dat Ace Combat in virtual reality voor een andere orde VR gamers is weggelegd, ondanks dat de game wat betreft de techniek goed in elkaar zit.

Het zijn de keuzes die je hebt in Ace Combat 7 die de game interessant maken. De ene keer speel je die ene single player missie lekker uit, en de volgende keer raak je verwikkeld in een Battle Royale sessie waarbij je wint. Alleen de PlayStation VR missies vergen een bepaalde mate van “zin” in VR, maar dat heeft gewoon te maken met hoe extreem deze game zich laat zien in de headset van Sony. Wat wel als een paal boven water staat is dat Ace Combat 7 keer op keer iets unieks in beeld weet te toveren ondanks dat je keer op keer lucht-tot-lucht gevechten doet, of doelen op de grond aan het vernietigen bent. Maar dat is dan ook een van de weinige nadelen aan deze titel. En het mooie, je kunt gewoon zelf kiezen waar je de nadruk op legt.

Ace Combat 7 weet indruk te maken. De flinke tijd tussen de vorige volwaardige Ace Combat en deze titel hebben Ace Combat 7 geen windeieren gelegd. De game kijkt om door een ringetje te halen en het futuristische verhaal is realistisch genoeg om jou in het midden van een ogenschijnlijk echte oorlog te plaatsen, ook al zijn alle facties, groeperingen en missies fictief. Het is dus een meer dan goede vliegsimulatie op arcade niveau te noemen. Heb je een sterke maag dan biedt PlayStation VR de ultieme straaljager ervaring. Zijn zowel PlayStation VR als single player missies niks voor jou, dan is de uitgebreide multiplayer iets om naar te kijken. Voor de vliegfanaten is er meer dan genoeg te doen in Ace Combat 7, en wij kunnen deze titel dan ook van harte aanbevelen.

Gretel And Hansel (Blu-ray)
Gretel And Hansel (Blu-ray)
De hertelling van het sprookje in een horrortint
Score 3.0 van 5 sterren.
€9,49
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!

0 0