Recensie: Adam’s Venture: Origins

Samenvatting
Adam's Venture: Origins is geen fantastische game helaas. De puzzels zijn leuk, maar worden na een tijdje helaas toch wel wat repetitief en het zware uitdagende waar over gepraat wordt, is eigenlijk alleen in het begin te ontdekken. De graphics van deze game mogen dan volgens zeggen naar de huidige tijd zijn gehaald, toch zijn ze absoluut nog gedateerd. Het lijkt alsof alle zaken genegeerd zijn en alle aandacht alleen in de puzzels is gaan zitten. Daar kun je mee weg komen, maar doordat ook de puzzels na een tijdje hun moeilijkheid verliezen, gaan de gebreken steeds meer opvallen.
Good
  • Leuke puzzels...
Bad
  • ...Maar na een tijdje repetitief
  • Graphics toch gedateerd, ondanks opschaling naar huidige consoles
5.5

Adam Venture is een avonturier die samen met Evelyn, de assistente van zijn vader op pad gaat om het bedrijf Clairvaux tegen te houden. Samen met dit tweetal ga je dan ook diverse ruïnes ontdekken en diverse schatten vinden. Dit doe je met behulp van een grijphaak en met behulp van de nodige one-liners. Adam Venture is best een tikkeltje arrogant en heeft de nodige woordenwisselingen met Evelyn onderweg. Dat alles speelt zich af in de jaren ’20 met een lichte Indiana Jones touch.

Wanneer je het verhaal leest en de eerste beelden kijkt van Adam’s Venture: Origins, kun je bijna niet anders dan denken aan Uncharted. Deze zeer succesvolle reeks van Naughty Dog doet namelijk redelijkerwijs hetzelfde. Het verschil zit hem echter in de vele puzzels die Adam’s Venture: Origins rijk is. Volgens de makers zijn dit behoorlijk uitdagende puzzels. Daar valt iets voor te zeggen, maar dat is vooral omdat je als speler totaal geen uitleg krijgt bij het vinden van de oplossing.

Vooral bij de eerste puzzels kun je dus nog wel eens de handen in je haren steken van frustratie. Want wat willen ze nu dat je gaat doen? Ergens is dat wel weer verfrissend, want er zijn natuurlijk al veel te veel games die je bijna letterlijk aan het handje nemen en alles wat je zou moeten doen al voorkauwen. Adam’s Venture: Origins van de Nederlandse maker Vertigo Games doet dat dus niet en laat je als speler zelf ontdekken wat er te doen staat. Zoals gezegd heb je hier vooral in het begin wat moeite mee, maar al snel voel je toch wel aan wat er van je verwacht wordt, en is het uitdagende van de puzzels al een heel stuk minder.

adamsventureorigins-large

De graphics van deze game zijn geüpdatet voor de PS4, toch is daar eigenlijk bitter weinig van te merken. De game is zeker niet mooi te noemen, maar pretendeert dan ook niet dat dit het belangrijkste onderdeel is van de game. Het belangrijkste blijft toch echt de puzzels. Deze zijn zeker wel goed uitgewerkt al zijn er een aantal die toch wel een beetje hetzelfde worden als je verder in de game komt. Toch is Adam’s Venture: Origins de mooiste game in deze reeks. Eerder kwam namelijk al de Adam’s Venture Chronicles op de markt, voor de Playstation 3.

Een dergelijke game bevat meestal ook wel een origineel verhaal en dat is op zich ook zo in Adam’s Venture: Origins, daarnaast zorgt de wisselwerking tussen Adam en Evelyn af en toe voor aardige one-liners, maar verder dan aardig komt het helaas niet. De voice-acting in deze game is helaas heel slecht gedaan, waardoor je regelmatig voelt dat het wordt opgedreund van een papiertje ofzo. Adam en Evelyn (leuke referentie overigens naar Adam en Eve) bakkeleien regelmatig met elkaar, maar wachten hierin altijd op elkaar om te praten. Er wordt dus geen natuurlijk dialoog bereikt. De verhaallijn maakt wel iets goed hierin, maar niet voldoende om de game overeind te houden.

De besturing van Adam’s Venture: Origins is waar het echt een potje wordt af en toe. Zo kun je diverse keren een richeltje alleen maar op door er recht tegenaan te gaan staan en je dan op te trekken. Probeer je er op te springen dan klap je tegen een onzichtbare muur en lukt het dus gewoon niet. Vooral ook wanneer je je grijphaak gebruikt en heen en weer swingt boven een ravijn is het wenselijk dat de besturing vlotjes verloopt, want als je ook maar iets verkeerd doet, val je naar beneden en krijg je het lange laadscherm weer voor je kiezen. Overigens is dat extra vreemd omdat je wel op momenten zo’n 50 meter naar beneden kunt springen, zonder daar ook maar iets van te voelen.

adamsventureorigins-02

Daarnaast is ook de interactie met de omgeving helaas niet goed genoeg. Wanneer je in een meer springt, zie je geen enkele plons, er komen geen druppels omhoog en je ziet geen kringen ontstaan in het water of iets dergelijks. Sterker nog, het geluid blijft exact hetzelfde als de ondergrond waar je voorheen op liep en dat zijn zaken die de makers zich toch echt wel kwalijk mogen nemen. Een game die over puzzels gaat moet het uiteraard daar het meest van hebben, maar dat is geen excuus om de rest compleet te negeren en dat lijkt hier wel te zijn gebeurd.

Geschreven door
Max Davidse werd opgevoed met de films van Herbie, Lassie en zo'n beetje het gehele oevre van Bud Spencer en Terrence Hill, toen hij op zichzelf ging wonen kwamen daar heel wat films bij. Inmiddels kijkt hij bijna alles wat los en vast zit, en speelt hij ook regelmatig games op zijn PS4 of Xbox One S.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.