Aliens: Fireteam Elite
Niemand had het voor mogelijk kunnen houden in 2014. Alien: Isolation kwam op de markt en daarmee kreeg de franchise Alien eindelijk een volwaardige game die recht deed aan de sfeer van de films. Desondanks waren de verkoopcijfers teleurstellend en was het weer gedaan met Alien-games. Tot dit jaar, want Cold Iron Studios kwam met de aankondiging dat zij een nieuwe Alien-game aan het ontwikkelen zijn, namelijk Aliens: Fireteam Elite.
Cold Iron Studios is een studio die opgericht is door drie ontwikkelaars die voorheen verantwoordelijk waren voor Star Trek Online. Aliens: Fireteam Elite is hun eerste game. Aliens: Fireteam Elite lijkt in de verre wegen niet op Alien: Isolation. Het spel is meer te vergelijken met Aliens: Colonial Marines. Oftewel, meer actie dan echt daadwerkelijke horror.
Op bezoek op Katanga
De Colonial Marines worden naar het station Katanga gestuurd, omdat daar een noodoproep verstuurd is. Daar aangekomen blijkt er van alles mis te zijn, want het station is overspoeld met Xenomorphs. Ze weten het station te verlaten om te vluchten naar planeet LV-895, maar daar is het niet veel veiliger. Ook daar zijn de Xenomorphs vertegenwoordigd. Niet alleen de Xenomorphs vormen een probleem, maar ook de aanwezige androids die je dwars willen zitten. Uiteindelijk is het aan jou als speler om dit ongedierte te lijf te gaan met een overdaad aan wapens en explosieven.
Tot zo ver lijkt het wel een standaard verhaal wat je van een Aliens-game kan verwachten. Helaas komt het verhaal niet helemaal goed uit de verf. Je zult je eerder achteraf afvragen wat nu daadwerkelijk het verhaal was. Het is veelal iemand zoeken, begeleiden en veel schieten. De nadruk van Aliens: Fireteam Elite ligt echt op het schieten. Dit allemaal is verdeeld over vier verhaalmissies die onderverdeeld zijn in drie missies. Zodra je de verhaallijn doorgespeeld hebt, krijg je toegang tot de Horde mode.
Saaie gameplay
Dat de nadruk op schieten ligt, hoeft niet iets slechts te betekenen. De film Aliens was immers veel schieten en erg vermakelijk. In Aliens: Fireteam Elite is de colonial marines een groep die echt bestand is tegen de Xenomorphs. Zij kunnen dus veel hebben en hebben het materiaal om ze te lijf te gaan. De eerste missie begint op Katanga op zoek naar de noodoproep. Het schip is donker en daardoor voelt het al lekker benauwd aan. Naarmate je verder komt in het spel, merk je vooral op dat het leveldesign nogal herhalend is. Er is weinig diversiteit in omgevingen als je ergens binnen bent. Erg jammer, want er zijn ook omgevingen buiten gebouwen of schepen die er prachtig uit zien, zoals je ziet wanneer je de eerste keer naar planeet LV-895 gaat.
De gameplay zelf is niet heel spectaculair. Je kunt kiezen uit verschillende rollen als marinier. Er zijn vijf verschillende rollen die variëren van een supportpersonage tot aan een aanvallend personage. Uiteindelijk kan je zelf de wapens aanpassen naar hoe jij het wilt en je kunt kiezen wat je allemaal met je wilt meenemen. Alles aan je personage is aan te passen en dat is misschien wel het leukste aspect van de gameplay. De rest is het allemaal erg standaard. Je loopt, je ziet beweging op jouw radar en vervolgens begint het schieten.
Geen uitdaging
De Xenomorphs geven niet echt een uitdaging in de gameplay, alleen op de wat hogere moeilijkheidsgraden. Ze komen in groepen op jou af en het is aan jou en je teamgenoten om ze dan uit te roeien. Je kunt ervoor kiezen om dit alleen te doen en dan krijg je er twee AI’s bij die jou assisteren. Een andere optie is dat je gewoon vrienden uitnodigt en als je er maar één kunt vinden, dan speel je met hem of haar en één AI. Je bent ten alle tijden met zijn drieën. Dit levert soms wel hilarische momenten op, zeker als je gaat spelen met een AI naast jou en een vriend. Zij reageren heel dom op situaties door in de weg te lopen en het toch altijd weten te overleven. Met vrienden spelen kan hilarisch werken, zoals wanneer je toekijkt hoe iemand wegrent voor een horde aan boze androids en schreeuwt om hulp.
De uitdaging is soms te zoeken in speciale kaarten die je kunt selecteren. Iedere speler kan aan het begin van een missie een kaart opleggen die wat extra’s doet. Zo heb je een kaart dat je extra XP kunt verdienen aan het einde, maar dan mag je niet geraakt worden. Gelukkig zijn er ook wat meer liefdevolle kaarten zoals je levensbalk verdubbelen of gewoon standaard meer geld en XP krijgen op het einde. Dit kan je vervolgens weer uitgeven aan het aanpassen van je wapens en vaardigheden.
Geen Aliens-gevoel
Geen denderend verhaal, wat saaie gameplay en eentonige omgevingen. Hoe zit het dan met dat echte Aliens-gevoel? Dat ontbreekt dus ook. Het voelt allemaal voorspelbaar aan en de horde met Xenomorphs die op je af komen lopen geven je dat gevoel niet. Het zijn hersenloze wezens die met een paar kogels al doodgaan. Zelfs de introductie van nieuwe soorten Xenomorphs helpen het spel niet. Heel af en toe komt het wel dichtbij dat gevoel, zoals wanneer er een wat grotere Xenomorph op je afkomt die behoorlijk wat kogels nodig heeft, maar het gevoel verdwijnt zodra je flink wat geschoten hebt om vervolgens weer terug te komen voor een nieuwe ronde. Een groot gemis, want daarmee is Aliens: Fireteam Elite gewoon niet leuk voor de lange termijn. Een volledige missie doen is leuk en daarna bewaar je het vervolg voor een andere dag.
Neem het op tegen golven angstaanjagende Xenomorphs en synthetische Weyland-Yutani-vijanden
Mogelijk niet beschikbaar
Pingback: Aliens: Dark Descent - Play Watch Read