Animal Gods is een indie-game dat onlangs via Kickstarter is uitgekomen. Om eerlijk te zijn was het me volledig voorbij gegaan en wist ik er weinig vanaf toen de game mijn kant uit kwam. De titel en inleiding klonken… interessant. De vraag was enkel, is dit ook de uiteindelijke waarheid? Het is de eerste Kickstarter-titel in een lange tijd die op de review tafel komt, laten we dus maar eens kijken of de Kickstarter-backers waar voor hun geld hebben gekregen!
Om maar recht voor z’n raap te zijn, de game is saai. Ja, het ziet er leuk uit en je ziet dat er inspiratie achter zit maar dit doet niet af aan het feit dat de game niet compleet is. Het vecht-systeem is niet bijster interessant en ook niet goed, het quest-systeem is ronduit slecht en het uiteindelijke doel van de game is zo vaag dat je soms letterlijk zal staan met het idee van “Wat moet ik nou eigenlijk doen en waar ben ik mee bezig?”.
We hebben natuurlijk meerdere games gezien waar de ervaring meer is dan het doel, kijk maar naar Journey, enkel is die ervaring er gewoon niet. Het enige dat naar boven kwam was frustratie, het gevoel van onbekwaamheid en doelloosheid. Het verhaal is ook wel leuk bedacht. In een wereld met meerdere natuurgoden is er iemand die door middel van technologie al deze goden wilt samenvoegen tot één enkele god. Jij bent de held die dit moet stoppen. Dit klinkt natuurlijk leuk! Het zou ook erg interessant zijn mochten ze dit een beetje uitspekken maar helaas, het mocht niet zo zijn. Buiten een paar vage referenties in dagboeken die je vindt, is ook hier weinig in te beleven. Allemaal erg, erg jammer.
Het is duidelijk te zien dat de game zwaar is geïnspireerd door The Legend of Zelda en Final Fantasy VI, jammer genoeg is dat ook het enige wat je ziet. Buiten de omgeving ziet het er bijna uit als een slechte kloon in een mooi jasje. Dit is erg jammer, niet omdat het zo een speciaal concept was maar merendeels omdat het jasje erg mooi is. Dit is dan ook het enige waar we positief over te spreken zijn, het ziet er wel mooi uit.