Recensie: Anthem

Samenvatting
Anthem is op het moment van schrijven nog als een roestige Javelin die nodig geolied moet worden. De Javelins voelen op hun eigen manier heerlijk aan, dit is dan ook een van de sterkere punten van de algehele ervaring. In de kern heeft Anthem zeker potentie, maar wordt hij momenteel helaas negatief overschaduwd door een groot arsenaal aan technische problemen.
6

Een prettige kennismaking

Na ruim 6 jaar ontwikkeltijd en een budget vanjewelste is het dan eindelijk zover. Het nieuwste kindje van ontwikkelaar Bioware is geboren en deze heet Anthem. Anthem begint spectaculair en trakteert je vanaf de eerste minuten gelijk op visueel spektakel. Bioware laat gelijk zien dat je eerste kennismaking een prettige is. De lineaire opzet van de openingsmissie voelt verzorgd aan en zet duidelijk een goede sfeer neer. Er valt niet over te twisten dat Anthem het merendeel van de speelervaring prima in orde heeft op grafisch gebied. Het is eerder op technisch vlak dat de game steken laat vallen, maar daarover later meer. Hier eerst een kort stukje over de wereld van Anthem en het verhaal.

Bastion, een land vol gevaar

Anthem speelt zich af in het land van Bastion, een prachtige jungle-achtige wereld met veel verticaliteit, verschillende facties en gevaarlijk wildlife. Bastion is een wereld die is achtergelaten door de voorouders van de huidige mensheid, the shapers. The shapers zijn verantwoordelijk voor de creatie van Bastion. Dit deden ze met behulp van de ‘Anthem of Creation’. De Anthem of Creation is een bron van pure creatie die blijft creëren en vernietigen. Deze is nog actief op Bastion en zorgt voor de zogeheten cataclysmen. Aan jou de taak als freelancer om de mensheid hier tegen de beschermen. Dit gaat echter in je eerste kennismaking met de game goed mis. Jij krijgt de zware opdracht om een van de meest desastreuze cataclysmen, ‘The Heart of Rage’, te stoppen. Samen strijdend met je kameraden probeer je The Heart of Rage te lijf te gaan, maar het mocht niet baten. De mensheid is het vertrouwen in de freelancers verloren na deze gebeurtenis. Verslagen en vernederd keer je terug naar Fort Tarsis.

Fort Tarsis

Fort Tarsis is de veilige thuisbasis van de freelancers. Je kunt deze omgeving zien als een plek waar je van a naar b loopt, hier en daar met wat mensen praat, daily challenges aanvinkt en de omgeving in je opneemt. Laat dat laatste echter maar zitten. Fort Tarsis ziet er bij vlagen oké uit, maar voelt over het algemeen toch iets afgeraffeld aan in zijn presentatie. De meeste NPC’s en ruimtes in Fort Tarsis hebben textures van lage kwaliteit. Dit draagt helaas niet goed bij aan het gevoel helemaal in deze wereld opgenomen te worden. Eigenlijk zou dit juist de plek moeten zijn waarin het universum van Anthem en de gebeurtenissen die zich daarin afspelen levendig gepresenteerd worden. Je wordt er meerdere malen aan herinnerd door alle bugs, texture problemen en halfbakken interacties met de NPC’s dat je toch echt nog een game aan het spelen bent. Wel is het gelukkig zo dat de voice acting niet slecht is ingesproken en dat de belangrijkste karakters uit de verhaallijn er nog wel goed uit zien. Het blijft wel jammer dat ze deze kwaliteit niet konden behouden gedurende de hele game. Verder kun je in Fort Tarsis nog een verscheidenheid aan interacties uitvoeren. Bijvoorbeeld jouw Javelin aanpassen. Dit doe je middels ‘The forge’. Dan komen we gelijk bij het gedeelte wat Anthem zijn charme geeft: de Javelins en hun diversiteit.

Voor ieder wat wils

Ongetwijfeld een van de sterkere punten van Anthem zijn de Javelins. Dit zijn ‘exosuits’ die gebruikt worden door de freelancers om de mens te beschermen. Deze suits voorzien de gebruiker van verschillende krachtige voordelen! Zo zijn er momenteel 4 type Javelins en deze brengen allemaal een andere speelstijl met zich mee. Zo is er bijvoorbeeld de Interceptor, de snelste Javelin van de 4. Deze Javelin zal je voorzien van vlugge aanvalsbewegingen. Houd jij echter van totale destructie en chaos? Dan is de Colussus de perfecte kandidaat voor jou. Een slome stugge bulldozer, maar extreem krachtig. Alle Javelins kun je uitrusten met verschillende classgebonden abilities die je terugvindt in de loot. Deze abilities dragen goed bij aan de variatie in speelstijl en houden de gameplay interessant.

Naarmate je verder komt in de verhaallijn en wat XP bij elkaar harkt, zul je vanzelf meer exo suits kunnen unlocken en deze uit kunnen proberen. Het voelt fris om de verschillende metalen monsters uit te proberen aangezien ze allemaal in hun manier van bewegen en spelen toch net wat anders aanvoelen. Natuurlijk kun je deze ook helemaal eigen maken in de forge en kun je je Javelin oppimpen met verschillende materialen en kleuren. Helemaal klaar met het maken van jouw suit? Dan kun je vanuit Fort Tarsis meerdere klusjes/missies aannemen om deze vervolgens te voltooien in Bastion!

Rinse and repeat

De missiestructuur van Anthem is repetitief van aard. Vaak zul je veel dezelfde doelen uitvoeren, zowel in het verhaal als in de open wereld. Hoewel de Javelins en de combat in hun eigen recht prima aanvoelen, verliezen de missies en de optionele open-wereldactiviteiten door hun herhalende opzet hun fun factor. Een groot aantal van de missies voelde aan als constant dezelfde oefening in ander jasje. Praat met een NPC, vlieg naar een locatie, versla vijanden, verzamel zoveel echo’s, etc. Hiernaast wist het verhaal ook niet zo te boeien door de wat onuitgesproken cliché NPC,s en in combinatie met de wat zwakke loot motiveerde het niet om lekker door te knallen. De lore rondom Anthem is hartstikke interessant, het verhaal heeft zo zijn momenten, maar het merendeel van de speeltijd kwam ze niet zo sterk uit de verf.

Loot zonder karakter

Misschien wel een van de belangrijkste punten van een goede looter shooter zijn de beloningen waar je voor speelt. Momenteel is de loot in Anthem zeer onuitgesproken en tamelijk oninteressant op lage en middelmatige levels. Zo zagen de wapens er bijvoorbeeld zeer ongeïnspireerd uit door de afwezigheid van kleur en diverse vormen. Los van de verschillende abilities die je terugvindt in je loot zit er weinig tussen wat ook maar enigszins even het gevoel geeft van: ‘Wauw! Dit heb ik net verdiend’. Het is eerder een opeenstapeling van oninteressante items die je vervolgens kunt recyclen om hier weer nieuwe oninteressante items van te craften. Het is vrij jammer aangezien de loot een van de belangrijke aspecten zou moeten zijn in dit type game.

Technisch ondermaats

Helaas kampt Anthem op het moment van schrijven gewoonweg nog met teveel problemen. Lange laadtijden die heel frequent aanwezig zijn, texture problemen zowel in de open wereld als in Fort Tarsis. Matchmaking die niet altijd even lekker uit de hoek komt, crashes, vervelende bugs die het onmogelijk maken bepaalde missie’s te voltooien, etc. Als we kijken naar de ontwikkeltijd en het budget is het jammer dat veel elementen in de game nog erg ruw aan voelen en is het wel duidelijk dat er op technisch gebied nog veel werk aan de winkel is. Gelukkig is Bioware druk bezig met het klaarstomen van patches en zullen de problemen hopelijk snel verholpen worden.

Anthem - PS4
Anthem - PS4
Score 3.7 van 5 sterren.
€14,49
Op voorraad. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis
Klik om dit product op bol.com te bekijken
Geschreven door
Jurriaan houdt al jaren van games en laat zich niet beperken tot een genre. Volgens hem kan elke game of dit nou een RPG, shooter of avonturen game is je een prachtige ervaring bieden, mits je hiervoor openstaat en deze met zorg ontwikkeld is.

Wat is jouw mening?

0 0

1 reactie

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.