Recensie: Apex Legends

Apex Legends is een gratis battle royale game die je mening over het genre uiterst positief maakt. Het ping systeem en de variatie aan legends maakt de game interessant en de toekomst belooft veel goeds, aangezien er ondertussen meer dan 25 miljoen mensen spelen en de ontwikkelaar bekend staat om zijn hoge kwaliteit games. Naast een aantal details die er makkelijk uit te werken zijn, is dit de game die je speelt als je een battle royale zoekt om eens lekker te spelen met je vrienden. De stijl heeft een hoop weg van Borderlands en Respawn Entertainment heeft het Titanfall universum daarmee goed gedaan. Om al deze redenen verdient Apex legends een dikke 8.5. Je had nooit kunnen denken dat Fortnite zo snel een waardige rivaal zou krijgen, en het is een blijvertje.
8.5

Where are we Droppin?

Wie nog niet van Fortnite of PUBG heeft gehoord mag weer terug onder zijn steen duiken. In deze recensie bespreken we Apex Legends, een game die beide van deze voorgangers in het stof laat bijten. In uitwerking en stijl doet de game alles beter in het battle royale-genre en is het dus niet zo gek dat ze in de eerste acht uur al één miljoen spelers bij elkaar hadden.

Apex legends doet in het battle royale-genre een hoop beter door middel van simpele aanpassingen. In vergelijking tot de gebruikelijke 100 spelers in een potje, zijn er hier maar 60 en speel je in teams van drie. Apex legends komt na de fenomenale Titanfall games en brengt net als deze een vernieuwende draai aan het First Person Shooter-genre. Het is duidelijk te merken dat de game goed ontvangen is nu een week later 25 miljoen spelers, waaronder de grootste streamers van het moment, zich ermee vermaken.

Uniek

Waar Apex Legends boven alle andere games in uitsteekt zijn twee belangrijke dingen. Ten eerste gebruikt de game verschillende speelbare heroes zoals in Overwatch en League of Legends, wat de game uiterst interessant maakt aangezien iedere hero een andere speelstijl vereist maar niet de hoeveelheid speeluren van een MOBA verwacht. En als tweede: het ping systeem. Hoe vaak heb je al gefrustreerd je controller naar de kat gegooid omdat je niet kon praten met je teamgenoten en daardoor verloor? Vrees niet, want Apex Legends heeft het opgelost door middel van een simpele klik op de toets waarmee je een markering kunt aangeven. Deze zogeheten “ping” markeert in het midden van je scherm een voorwerp of plek met een bijbehorende voiceline. Wil je laten weten dat er een mooie shotgun ligt die jij niet hoeft? Ping. Zijn jullie gezien en weet alleen jij waar die geniepige sniper zit? Ping. Wil je een mooie plek met een hoop loot aanwijzen? Ping. Daarnaast kun je ook reageren op de ping van anderen met een bevestiging. En zo kun je als team goed samenwerken zonder elkaar te horen.

Zoals verwacht

Natuurlijk zijn er ook nog oude elementen die in het battle royale-genre bekend zijn. Zo spring je nog steeds uit een vliegtuig, al is dat nu met een jumpmaster die bepaalt waar het hele team naartoe gaat. Gelukkig is er ook een optie om je los te koppelen wanneer je dat wilt. En dan nog is het steeds maar hopen dat je een wapen kan oprapen voor de vijand dit doet, ook al is dat een simpel handgeweer.

En dat is waar de kritiek om de hoek komt kijken. Er zijn een aantal wapens en speciale krachten van personages die compleet nutteloos zijn. Een eerder genoemd handgeweer is vaak te zwak om een deuk te maken in de levensbalk van vijanden die voor je staan. Het micro transactie systeem is handig opgesteld. Je kunt kiezen om alles ter verdienen door te spelen of geld uit te geven aan een digitale valuta. Het is alleen jammer dat van de huidige twee personages die je zo kunt krijgen, er eentje compleet nutteloos is.

0 0