Recensie: Assassin’s Creed: Valhalla

Assassin's Creed: Valhalla neemt ons mee in de ontdekkingsreis van Viking Eivor richting Engeland. Een Engeland dat geteisterd wordt door plunderende Vikingen en politiek gekonkel tussen verschillende koningen. Als speler neem jij de controle over Eivor die een nieuwe toekomst wilt voor zijn volk in Engeland. Je bent bezig met een kamp op te zetten, je te mengen in de nationale politiek, maar bent vooral Engeland aan het ontdekken. Er is in Valhalla genoeg te beleven en het leukste onderdeel is misschien wel de Order of the Ancients. Het is alleen jammer dat met Valhalla de reeks steeds verder af komt te staan van waar het ooit mee begon in 2007, namelijk ongezien vijanden uitschakelen. Desondanks is Valhalla nog steeds een geweldige game om te ervaren.
8.5

Assassin’s Creed

Assassin’s Creed gaat inmiddels al wat generaties mee. Het eerste deel zag dertien jaar geleden het daglicht op de PlayStation 3 en de Xbox 360. Er zijn tot nu toe tweeëntwintig titels verschenen en nummer drieëntwintig is nu ook uit. Maar wat maakt deze franchise nou zo succesvol? De succesformule is dat de spellen dicht bij de daadwerkelijke geschiedenis blijven. Omdat er in rap tempo ieder jaar een deel uit kwam ging de kwaliteit er daardoor steeds meer op achteruit. Gelukkig kwam daar in 2017 een verandering in toen de serie een reboot kreeg. Toen er in 2018 wederom een spel uitkwam begonnen de fans toch weer een beetje bang te worden dat de serie weer in kwaliteit zou inleveren. Gelukkig ongegrond, want vorig jaar kwam er geen nieuw deel uit en met de game van dit jaar is het weer erg genieten.

Valhalla

Al jaren werd er gehint naar een Assassin’s Creed-game waarbij Vikingen de hoofdrol zullen spelen. In Assassin’s Creed: Valhalla volg je het verhaal van Eivor, een Viking die zijn ouders afgeslacht ziet worden en door een ander wordt opgevoed. Wat volgt voor Eivor is een strijd om gerechtigheid. Maar gerechtigheid is niet altijd eerlijk en voor Eivor het weet zit hij/zij op een boot richting Engeland. Stiefbroer Sigurd komt terug van een rooftocht langs de Engelse kust en samen met Eivor wilt hij zich daar gaan vestigen. Maar Engeland zit niet echt bepaald te wachten op deze groep Vikingen. Zeker niet omdat Engeland al overspoeld wordt door de zonen van Ragnar Lothbrok. Diens zonen bemoeien zich aardig met de Engelse politiek en weten ook de nodige dorpen te plunderen.

Engeland was in die periode best een gevaarlijk land. Er werd veel geplunderd door Vikingen. De beroemdste Viking uit die tijd is toch wel Ragnar Lothbrok. Er is zelfs een serie over hem en zijn familie te zien. Zijn zonen spelen daarom ook een grote rol in deze Assassin’s Creed. Maar niet alleen zijn zonen, ook andere Vikingen uit Noorwegen en Denemarken willen een nieuw leven beginnen. En als dat niet genoeg is, is er in Engeland zelf ook nog het nodige aan de hand, want Engeland is in die tijd verdeeld in verschillende gebieden met ieder een koning. Jij mag je als speler daar in gaan mengen, wat meteen de de essentie is van Assassin’s Creed: Valhalla.

Een nieuwe toekomst

Zoals gezegd ga je als speler naar Engeland om een nieuwe toekomst op te bouwen. Je komt aan in Engeland en het eerste wat je doet is je kamp een naam geven. Als eerste moet je het kamp volwaardig gaan maken door gebouwen te plaatsen. De materialen daarvoor moet je echter wel eerst zelf verzamelen. Gelukkig komt daar de oerdrift van de Vikingen om de hoek kijken, want er mag geplunderd worden! Bij iedere plundering moeten er kisten geopend worden waar de materialen inzitten. De eerste plunderingen gaan nog wel, maar naarmate je verder komt is het toch een stuk ingewikkelder. Dit komt voornamelijk omdat de gebieden voorzien zijn van een moeilijkheidsgraad. Eivor moet dus vooral ook investeren in zichzelf.

Niet alleen plunderen zorgt ervoor dat je je kamp kunt uitbreiden. Het belangrijkste is misschien wel de rode draad van het verhaal, namelijk samenwerkingen aangaan met andere stammen. Niet alleen de Noorse stammen, maar ook de lokale bevolking kan Eivor helpen bij het bouwen van een nieuwe toekomst in Engeland. In welke volgorde je deze missies uitvoert is aan jou als speler. Het spel laat je daar best vrij in.

Ontzettend veel te beleven

Zoals je gewend bent van iedere Assassin’s Creed-game is er ontzettend veel te beleven. Engeland is groot en dus ben je wel even zoet met dingen ontdekken. Er zijn genoeg plunderingen om je mee te vermaken, maar ook activiteiten zoals zijmissies, puzzels die je kunt oplossen en zelfs vissen zitten in de game. Maar het leukste is toch wel het vermoorden van een bepaalde groep individuen. Waar je in Odyssey de Cult of Kosmos had, heb je nu de Order of the Ancients. Het principe is weer hetzelfde: je hebt een hint over één van de leden en die breng je om het leven. Deze geeft je vervolgens weer één of meerdere hints naar een ander lid. En zo kom je uiteindelijk bij de leider van een bepaalde groep en deze geeft je weer een volgende hint. Wat wel anders is, is dat er geen huurmoordenaarssysteem meer is zoals in de voorgaande delen, dus geen gevechten meer om eerste te worden.

De studio heeft wel meer dingen op de schop genomen. Je kunt niet alleen je kamp uitbreiden, maar ook je personage heeft de nodige upgrades nodig. Je hebt nog steeds XP nodig om een hoger level te worden, maar het is net iets anders. Iedere keer als je een level omhoog gaat dan krijg je twee vaardigheidspunten. Deze kan je in een sterrenbeeldstelsel investeren. Je kunt bijvoorbeeld een punt inzetten om extra schade met je zwaard te doen en het tweede punt op extra leven. Al deze punten vormen uiteindelijk ook hoe krachtig je bent en of je ook sterk genoeg bent om bepaalde werelden in te gaan.

Een groot gemis

Hoe tof Valhalla ook is, het mist toch iets. Assassin’s Creed als naam verklapt het ook al, namelijk vanuit het geheim mensen ombrengen. In Origins was dat al iets minder, in Odyssey nog iets minder maar in Valhalla lijkt het eigenlijk niet meer te lonen. Het loont alleen maar bij de Order of the Ancients. Je gaat steeds aanvallender spelen omdat dat ook in de aard van een Viking zit. Je kunt er wel voor kiezen om door bosjes te kruipen en zo de vijand te vermoorden, het nadeel is alleen dat je er niet voor beloond wordt. Daardoor voelt Valhalla eigenlijk minder vertrouwd aan dan waar de reeks ooit in 2007 mee begon. Ondanks dit minpuntje is Valhalla wel genieten geblazen.

Assassin’s Creed Valhalla - Drakkar Edition - PS4
Inclusief gratis upgrade naar PS5
Score 2.6 van 5 sterren.