Recensie: Black Desert Online

Samenvatting
Black Desert Online is een zeer goede MMO. De actie zit goed in elkaar, het grafische gedeelte zit wel snor en met het verhaal en de quests ben je wel een goede tijd zoet. De game is op dit moment buy-to-play, oftewel je moet het kopen voor minimaal 30 euro om het te kunnen spelen. Er is geen maandelijkse kost. Wel is er een online winkel waarin je spullen kunt kopen zoals outfits of andere kleine cosmetische zaken. Op dit moment is er nog geen buy-to-win situatie. Gaat dat zo blijven? Dat is natuurlijk de vraag. Gelukkig staat Europa er niet bekend om dus we gaan er ook vanuit dat Daum Games, de uitgever, het niet van plan is. In Korea schijnt het echter wel te gebeuren. Het is dus eventjes afwachten. Verder is het voor de prijs een fantastische game, zelfs al is het maar om hier en daar een paar uurtjes te verdoen. Ondergetekende gaat in ieder geval de nieuwe klasse Maehwa eens een poging geven.
Good
  • Zeer uitgebreide karakter-designer
  • Houdt je lange tijd zoet
  • Fantastische looks
Bad
  • Het grinden kan gaan vervelen
  • Soms iets te Koreaans
  • Zwaar voor je PC
8.5

MMO’s zijn al jaren aan de hoogste orde als het om online gamen gaat. Games als World of Warcraft, EVE Online, Final Fantasy XIV en Star Wars: The Old Republic, staan bovenaan bij menig online gamer. Maar soms komt er ook nog iets overgewaaid vanuit het Oosten waar een heel ander type MMO gespeeld wordt. Games als Guild Wars, Rift, Tera en MapleStory zijn daar razend populair en krijgen in het Westen ook steeds meer aanhang. De games zitten vaak vol met interactieve actie en het is dus ook een stuk intenser. De afgelopen weken heb ik de nieuwste rage kunnen spelen: Black Desert Online. De gehypte game kon alvast op veel support rekenen met zijn uitgebreide karakter-ontwerper en puike graphics. De vraag is, is de hype terecht?

Black Desert Online, hierna BDO genoemd, kwam in 2014 uit in Zuid-Korea. Het werd gelijk al populair en zoals dat vaker gaat werd het ook in Europa en de VS bekend. Het grootste pluspunt van de game is namelijk iets waar veel MMO-spelers om vragen, de karakter-ontwerper. Nog nooit is er zo een uitgebreide ontwerper geweest en je kan echt alles naar smaak instellen. Wil je blonde haren met blauwe uitgroei en rode uiteinden? Geen probleem! Je kan zelfs instellen hoe je lokken precies over je schouder vallen. Ogen? Een gigantische keus uit vormen en kleuren zodat je misschien wel een half uur bezig bent zoals ikzelf. Je kunt jezelf klein, dik, half-dik of wat dan ook maken. Als je echt ijdel bent dan is dit de game voor jou.

Als je dan eindelijk klaar bent met je karakter ontwerpen moet je beginnen aan het kiezen van je klasse. Hier komt helaas een minpuntje naar boven, een klasse heeft ook gelijk een geslacht. Wil je een vrouwelijke krijger worden? Sorry maar helaas. Hierdoor zie je duidelijk dat het toch een Koreaanse import is. Het mag de pret echter niet drukken, de meeste klassen hebben een mannelijke en vrouwelijke versie die op elkaar lijken. Zo kun je als man voor een Wizard gaan en als vrouw is de keus op Witch gesteld. Mijn creatie was een Ranger aangezien pijl en boog meestal mijn ding is. Na dit allemaal te hebben gedaan waren we een halve dag verder… geen grapje trouwens. Toen mochten we beginnen aan de game zelf!

Zoals sommigen misschien wel gewend zijn van Koreaanse MMO’s is het verhaal niet echt bijzonder. Ook bij BDO is dit het geval. Het is leuk om te volgen maar uiteindelijk is het toch veelal “Ga daarheen, slacht wat beestjes en breng me dit of dat terug.”, niet echt bijster interessant dus. Aan de andere kant, voor het verhaal moet je BDO ook niet spelen. De game gaat vooral over actie en de omgeving. Deze laatste is prachtig. Gelukkig heeft mijn PC echter wel net een upgrade gehad anders zou het moeilijk zijn geweest. Grafisch gezien ziet alles er geweldig uit. De bomen en omgeving zijn geweldig gedaan, de vijanden zijn goed geanimeerd en je eigen karakter is ook erg mooi weergegeven. Wat wel vervelend kan zijn is dat de draw distance, dat is de afstand tussen jou en de weergegeven monsters of NPC’s, soms erg langzaam is. Dit kan betekenen dat een NPC niet goed wordt weergegeven of dat je ineens in een veld met vijanden zit. Dit is uiteraard frustrerend. Het vechten zelf is ook goed uitgevoerd al kan het verwarrend zijn voor mensen waarvan BDO hun eerste Koreaanse MMO is. In tegenstelling tot de meeste Westerse MMO’s heeft BDO een ‘actief gevechtsysteem’. Dit betekent dat alles letterlijk gebeurt zoals op het scherm staat. Er zijn dus geen achterliggende dobbelstenen die gegooid worden om te kijken of een slag of schot raak is maar in de plaats daarvan moet je mikken of uit de weg springen. Dit levert hele leuke situaties op die een stuk echter aanvoelen dan bijvoorbeeld World of Warcraft. Een ander onderdeel van het systeem is de combo’s. Nu hebben de meeste MMO’s wel vaak een rotatie voor bepaalde aanvallen maar bij BDO moet je echt aanvallen linken aan elkaar. Dit betekent dat je bijvoorbeeld eerst een snel schot moet doen en dan achteruit springen en dan kan je een sterkere aanval doen. Dit zorgt ervoor dat alle gevechten vloeiend lopen en eigenlijk nooit saai worden. Het enige gevaar dat de game heeft is dat het nogal veel op grinden leunt. Je moet dus echt veel monsters verslaan wil je verder komen. Voor sommigen is dit geen probleem, mensen die echter een verhaal zoeken in een MMO kunnen beter hun heil ergens anders zoeken.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.