Recensie: Bonkies

Bonkies is een vrolijk, kleurrijk, coöperatief bankhangsamenspeelspel waarbij jij en je vrienden de controle krijgen over aapjes (met jetpack en mechanische arm) in de ruimte. Het is een uitdagende game waarbij je een aantal gegeven blokken binnen een blauw vlak moet plaatsen. De ruimte houdt echter niks over, dus moet je de stukken wijs plaatsen. Het spel komt het beste uit de verf als multiplayer (waar het ook duidelijk op gebouwd is), maar heeft helaas geen online mogelijkheden op de spelcomputer. Een tegenvaller in deze tijd waarbij samen gamen op de bank niet vanzelfsprekend is, maar die komt ongetwijfeld weer en dan heb je aan Bonkies een erg goede game die minstens twintig uur vermaak biedt voor slechts vijftien euro.
8.5

Ruimteconstructies

Het spel noemt zichzelf een vrolijk gezelschapsspel over samenwerking, ruimteconstructie en de geneugten van het koloniseren van het zonnestelsel als een team van apen. Anders gezegd is het een coöperatieve game waarin jij en je vrienden verschillende puzzels moeten oplossen door goed te communiceren en de handelingen op elkaar moeten afstemmen. Bonkies stelt je puzzelvaardigheid en stressbestendigheid op de proef in deze heerlijke, kleurrijke game op zowel aarde als buitenaards terrein.

Puzzelende aapjes

De aapjes zijn uitgerust met een jetpack en een krachtige mechanische arm. Daarmee kan je rondvliegen en de blokken vastpakken. De besturing (met een controller) is even wennen en voelt een beetje tegenintuïtief. Je kan namelijk je arm in vier richtingen strekken met een van de vier actieknoppen aan de rechterkant om zo het blok dat je vasthoudt perfect in balans te houden. Deze opties heb je continu nodig, maar eigenlijk went het niet. Ook na uren spelen moet je soms weer nadenken over welke knop je moet indrukken om je arm in de goede richting te strekken. De rest van de besturing werkt wel logisch, waarbij je de linker joystick gebruikt voor het besturen van je aapje en je de twee schouderknoppen gebruikt voor een turboboost en het vast vasthouden van een blok.

In elk level krijg je een blauw vlak waarbinnen je alle gegeven blokken moet plaatsen binnen een bepaalde tijd. Veel ruimte blijft er meestal niet over en je moet de blokken op een specifieke manier plaatsen om de opdracht te laten slagen. Dat begint vrij simpel met een paar blokken beton, maar binnen enkele levels worden er nieuwe soorten blokken geïntroduceerd die het een stuk lastiger maken. Glazen blokken breken bijvoorbeeld als je ze laat vallen, magnetische blokken trekken stalen blokken aan en nucleaire blokken exploderen als je ze niet met fluwelen handschoenen aanpakt. Daarnaast variëren de blokken in gewicht en heb je soms twee of meer handen nodig om hem op te tillen.

Race tegen de klok

Naarmate je verder komt worden de level steeds uitdagender. Niet alle elementen zijn daarbij even leuk en sommige onderdelen kunnen tot enige frustratie leiden, met name omdat je het hele level opnieuw moet doen als een stap mislukt. De meeste levels bestaan namelijk uit drie of vier stappen, waarbij je in elk stap je constructie verder moet uitbreiden. Lukt het niet om binnen de tijd de laatste stap uit te vogelen of stort door een foutje je hele constructie in, dan moet je dus ook die eerste twee of drie stappen opnieuw voltooien. Dat maakt dat je in sommige gevallen een level wel tien keer over doet, waardoor een groot deel als een klusje voelt om weer bij de laatste stap te komen.

Elk level moet binnen een aantal minuten voltooid worden (dat varieert per level) en soms voelt dat als een beperking omdat je niet even rustig kan nadenken over de oplossing, maar het werkt voornamelijk goed om de spanning op te drijven. De leukste momenten zijn toch wanneer je op het laatste moment de constructie voltooid, net voordat je de constructie voltooid. Daar blijft het niet bij, want wie bananen wil verdienen moet nog een stapje verder gaan en de level voltooien binnen een aanzienlijk kortere tijd. Dat zorgt er ook voor dat je levels vaker wilt spelen, want je kan jezelf namelijk een extra uitdaging stellen. Het verzamelen van banaantjes levert je kleine extra’s op.

Bankhangsamenspeelspel

Het is jammer dat deze heerlijke game in deze tijd uitkomt, want het is wel een echt bankhangsamenspeelspel – of couch co-op voor wie niet van tweeëntwintigletterwoorden houdt. Daarbij valt het gemis van een online multiplayer extra erg op voor de spelcomputerbezitters. Helaas werkt ook Share Play op de PlayStation 4 niet voor deze game. De enige manier om het spel online te spelen is via Steam. De Noorse ontwikkelaars konden drie jaar geleden (toen ze begonnen met het ontwikkelen van Bonkies) niet weten dat samen gamen op de bank op dit moment niet vanzelfsprekend is, maar jammer is het dus wel dat je niet online kunt gamen vanaf de bank. Daar kan je ze niet op afrekenen, maar het is wel goed om te weten.

Er is ook een singleplayer aanwezig, maar die geeft duidelijk minder vermaak dan de multiplayer. De lol zit namelijk voornamelijk in het samenwerken, het lachen om hilarische blunders, het panikeren om de tikkende tijdbom en het voelen van euforie na het behalen van een uitdagende puzzel. Dat alles mis je als je in je eentje speelt, al blijven de puzzels nog steeds een leuke uitdaging. De singleplayer is de moeite waard, maar het spel werkt echt het beste als multiplayer. Hoewel er misschien wat minpunten te noemen zijn, vallen die eigenlijk in het niet bij wat je er allemaal voor terugkrijgt. Voor slechts vijftien euro krijg je namelijk een vrolijke, kleurrijke, uitdagende puzzelgame die goed is voor zeker twintig uur speelplezier.

0 0