Recensie: Bow to Blood: Last Captain Standing

Bow to Blood: Last Captain Standing is een eenvoudige, maar doeltreffende game. Vrijwel alles is zorgvuldig gekozen en werkt prima op een normale televisie en binnen PlayStation VR. Toch heeft de PlayStation VR versie een streepje voor op de normale versie, juist door de rust die de arenagevechten geven.
7

Dodelijk TV-programma

Kun jij een luchtschip besturen en houd je van vechten met voertuigen? Dan heeft Tribetoy de oplossing voor jou! Zij brengen een digitaal TV-programma met luchtschepen die elkaar het leven zuur maken naar diverse spelcomputers en wij mochten alvast aan de slag met Bow to Blood: Last Captain Standing. Of het dodelijke TV-programma te overleven valt? Dat lees je in onze review.

Knokken of neerstorten

Veel meer context dan het televisieprogramma krijg je echter helaas niet. Het doel is om als laatste luchtschip over te blijven in een gevechtsprogramma waar miljoenen mensen naar kijken. Het is dus belangrijk om niet voortijdig neer te storten. Hoe doe je dat? Nou door rond te vliegen, te schieten, te verdedigen en door jouw schip en personeel te upgraden. Extra handjes nodig aan boord? Geen probleem! Ook het toevoegen van bijvoorbeeld mijnen en drones aan jouw arsenaal behoort tot de mogelijkheden. Buiten het gevecht voor de eindeloze glorie zijn er in de verschillende gebieden diverse missies en opdrachten te volbrengen die zorgen voor de nodige spanning. Zo moet je bepaalde doelen vernietigen, bepaalde objecten vinden of naar een bepaald punt vliegen. Het zijn geen grote, uitvoerige missies, maar wel missies die zorgen voor diversiteit.

Simpel, maar doeltreffend

Bow to Blood: Last Captain Standing heeft verder weinig om het lijf en dat is goed. Eindelijk een game die je niet eindeloos bezig laat zijn met aanpassingen en geen grote, open wereld heeft, maar zich beperkt tot de arena’s waarin wordt gevochten en simpele upgrades heeft voor jouw schepen, wapens en personeel. Wel valt de game daardoor bijna nergens mee op, behalve met het simpele feit dat je gewoon in een soort zeppelin door de slagvelden trekt en alles op jouw pad probeert om te leggen, te vinden of gewoon te volbrengen. Er is wel het een en ander te upgraden en te kopen, maar onder de streep mag het uiteindelijk geen naam hebben. Een game die lekker ligt in zijn eenvoud.

Grafisch in dezelfde lijn

Ook de grafische stijl is simpel, maar doeltreffend. En dat moet ook wel, want deze game is te spelen in Virtual Reality. Waar de game op een normale televisie wat simpel oogt (zoals Furi), is het in Virtual Reality een groot voorbeeld. Omdat er vrij weinig toegevoegd hoeft te worden aan de game loopt de VR versie van Bow to Blood: Last Captain Standing als een trein. Met maar weinig vertragingen vlieg je al snel weer door een arena op zoek naar het volgende slachtoffer. Juist door deze simpele, maar doeltreffende weergaves is het ook voor de kleinere garde onder ons goed te spelen. Wel vergt het besturen van de luchtschepen zelf enige oefening, maar dat bleek uiteindelijk net zo lastig ongeveer als bijvoorbeeld Starlink: Battle for Atlas. Het is niet onhandig, maar het vergt wat oefening.

Zelf rondvliegen in een zeppelin

Tijdens je speelsessie heb je de mogelijkheid om de game te spelen op een normale televisie en met PlayStation VR en hoewel beide mogelijkheden een prima oplossing zijn, geeft PlayStation VR een soort rust die de game goed doet. Je kunt rustig jouw routes en aanvalsplannen uitdenken terwijl je in alle rust door de diverse omgevingen en arena’s zweeft.

En dus?

Bow to Blood: Last Captain standing put zijn kracht en veel van zijn features uit andere games met een arena. Is dat erg? Nee! Je hebt misschien nog nooit een game gezien die zich afspeelt in een TV-programma en die van je vergt dat jij een luchtschip kan besturen. Zonder VR-bril is deze game prima te doen, maar stap je eenmaal in de VR-versie van de game dan laat Bow to Blood zijn ware kleuren zien. Ondanks de vrolijke setting is Bow to Blood een spannende arenashooter, die voor vrijwel iedereen geschikt is.

Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!