Recensie: Bravely Default 2

Volg deze helden tijdens hun zoektocht voor vier kristallen. Reis langs verschillende landen om het aankomende onheil tegen te houden en de wereld te redden. Zijn een prinses, een zeeman, een geleerde en een huurling de juiste personen voor deze taak? De side-quests zijn misschien niet de beste ooit, maar toch zijn er een aantal met een humoristische ondertoon. De verschillende Jobs bieden veel mogelijkheden wat de gameplay heel veelzijdig maakt. Brave/Default zorgt voor een leuk Risk/Reward aspect. Kortom deze game is een aanrader voor iedereen die houdt van oude Final Fantasy-games of nieuwkomers in het genre
8

4 Heroes of Light

De eerste Bravely Default was een spirituele opvolger voor de turn-based role playing game Final Fantasy: The 4 Heroes of Light. Deze kwam uit in 2012 op de Nintendo 3DS. Het spel is wereldwijd één miljoen keer verkocht in het eerste jaar, wat werd beschouwd als een topprestatie. Vanaf dat punt was voor SquareEnix duidelijk dat een vervolg de nodige tijd en energie waard was.

Bravely Second deed het iets minder goed dan het eerste deel, maar met 700.000 verkochte exemplaren was het een succes. Bravely Default 2, het nieuwste deel in de serie, brengt dezelfde turn-based gameplay naar een nieuwe wereld met nieuwe Heroes of Light.

Schipbreuk

Seth is een zeeman die na het zinken van zijn schip aanspoelt aan de kust van Halcyona. Hier wordt hij gevonden door prinses Gloria. Wanneer Seth weer wakker wordt, vertelt Gloria dat ze uit het gevallen koninkrijk Musa komt. Drie jaar geleden zijn de vier kristallen uit haar koninkrijk gestolen door onbekende indringers. De vier kristallen kunnen echter een onheil genaamd Nights Nexus veroorzaken, wat het einde van de wereld zou betekenen. Seth besluit om Gloria te vergezellen tijdens haar zoektocht.

Onderweg komen ze twee reizigers tegen. Elvis is een geleerde die op pad is met huurling Adelle. Ze zijn op zoek naar Asterisks (oranje stenen met magische krachten). De vier kristallen van Musa blijken in handen te zijn van vier sterke Asteriskshouders. Deze informatie zorgt ervoor dat zowel Elvis als Adelle besluiten Gloria te ondersteunen. Op het eerste gezicht lijkt dit een simpel plot, maar als snel volgen een aantal onverwachte wendingen.

Jobs

Jobs zijn in essentie classes, net als in andere games. Het belangrijke verschil is dat je ze kan wisselen tussen de vier helden. Je kan twee jobs per persoon gebruiken waardoor je White Mage kan combineren met Freelancer. Met vijfentwintig verschillende jobs betekent dat heel wat mogelijkheden. Jobs krijg je door Asteriskshouders te verslaan om hun Asterisks te bemachtigen. De kleding van de helden verandert op basis van de main-job.

Brave of default

In de gevechten mogen zowel de speler als de vijand één keer met iedereen op het veld aanvallen, verdedigen of één van de vele items en spreuken gebruiken. Dat is waar het brave- en default-systeem aan bod komt. Braving zorgt ervoor dat je meerdere handelingen kan verrichten in één beurt, maar dit gaat wel ten kosten van brave points. Default betekent dat je één beurt overslaat om brave points te banken voor een latere beurt. Hierdoor moet je strategische denken, door bijvoorbeeld een paar rondes te defaulten om uiteindelijk in één beurt grote vijanden te verslaan of te zorgen dat je iedereen kan helen.

Je brave point-saldo kan ook in de min, maar staat aan de start van elk gevecht op nul. Wanneer je in de min staat kan je niets doen tot de teller op nul staat. Het maximale aantal aanvallen per persoon is vier en dat betekent dat je zestien aanvallen kan doen in de eerste beurt. Tegen eindbazen is dit een hele domme zet, maar met de kleine vijanden veeg je de vloer mee aan. Dat zorgt ervoor dat levelen een heerlijke ervaring is waar je doorheen vliegt.

Expeditions en side quests

De side-quests zijn het zwakste aspect van het spel, maar er zitten enkele tussen die de moeite waard zijn. De meeste komen helaas neer op: ga naar deze plek voor dit voorwerp of dood deze monsters. Meestal zijn de beloningen ook niet heel bijzonder of belangrijk voor het spel.

Tijdens één van de eerste side-quest krijg je toegang tot een schip om expeditions te starten. Dit is een goede manier om materialen te verzamelen om te levelen. Het starten van de reis is alles wat je hoeft te doen, want daarna gaan expeditions gewoon door op de momenten dat je niet actief speelt. Ze kunnen bijvoorbeeld aanstaan als je slaapt om de volgenden dag de beloning te innen.

Bekend maar toch anders

De tekenfilmactige graphics waren de juiste keuze voor de Switch. Het verbloemt het minderde vermogen ten opzichte van andere consoles zonder in te leveren op de gameplay. Het zijn de kleurrijke effecten die het geheel mooi maken. Magische spreuken en speciale aanvallen hebben felle flitsen van licht in alle kleuren. De omgevingen zien er stuk voor stuk uit als prachtige aquarel schilderijen met in elke stad een zichtbaar andere cultuur.

Bravely Default II - Switch
Bravely Default II - Switch
Bravely Default 2: vier helden, vier kristallen, één legendarisch avontuur