Recensie: Bubsy: Paws on Fire

2.5D platformers moeten wel heel erg goed zijn willen ze nog opvallen in het gaminglandschap, sterker nog, als je ook nog eens niet zelf hoeft te rennen vallen games al snel niet meer op. Hetzelfde is waar voor Bubsy: Paws on Fire. De game mag dan nostalgische roots hebben, dat was dan ook buiten de redelijke gameplay en graphics het enige dat echt opviel.
6

We gaan naar rechts!

Wie vroeger ook maar ergens een PC of spelcomputer aanzette werd vaak toegejuicht door het logo van Accolade. Als je het oeuvre van Accolade een beetje kent dan weet je dat Bubsy één van de grootste titels was die Accolade op de markt gebracht heeft, en probeert dat anno 2019 wederom. De vraag is alleen of Accolade wel nagedacht heeft over de serie en welke kant Bubsy op zou moeten.

De games van Bubsy zijn nooit heel erg goed geweest en ook deze keer is het flinterdun. Bubsy bevind zich op s’werelds kleinste feestje (welgeteld vijf mensen) alwaar er een zwevende televisie alarm slaat. Bubsy’s aartsvijand Oinker P Hamm is weer van plan om de wereld in chaos te storten en dus is het aan Bubsy om meneer Hamm te stoppen. Dat doet Bubsy deze keer overigens niet alleen. Je kunt (en moet soms) kiezen voor één van zijn kameraden in de vorm van Virgil of Woolie om de levels tot een goed eind te brengen. Dat gaat een aantal levels en werelden door tot je eindelijk oog in oog staat met Oinker P Hamm.

Auto-runner galore!

Deze game is wel wat voor de luiere en/of jongere gamer onder ons. Want ondanks het flinterdunne verhaal heeft UFO Interactive gekeken naar de jongere garde. Juist. Bubsy: Paws on Fire is een 2.5D autorunner met klassieke platform elementen waardoor het in dezelfde categorie thuis hoort als bijvoorbeeld Super Mario Run op Android of iOS. Natuurlijk ziet deze game er door de kracht van de grotere consoles natuurlijk wel een pak beter uit, maar het concept blijft hetzelfde. Je rent van links naar rechts en moet veilig het eind zien te bereiken. Raak je een vijand of val je in een afgrond? Dan moet je opnieuw beginnen.

Upgrades en grinden

Bubsy heeft een shop in de game waarbij het mogelijk is om diverse upgrades te kopen. Deze zijn weer door Bubsy, Virgil en Woolie te gebruiken in de diverse levels. De upgrades zijn vooral cosmetisch helaas waardoor het niet de moeite loont om alle upgrades ook daadwerkelijk te verzamelen. Ook zijn de personages zelf niet te upgraden of te voorzien van nieuwe trucjes. Hierdoor ben je echt gelimiteerd aan de drie personages, die goed zijn voor slechts twee speelstijlen. Ieder personage reageert wel anders, maar echt heel groot zijn de verschillen niet.

What could possibly go wrong?

Bubsy haalt het onder de streep gewoon niet. Zeker als je kijkt naar wat andere ontwikkelaars met dezelfde technologie en gameplay-ideeën inmiddels kunnen. Bubsy valt simpelweg niet op, ondanks de herkenning van vroeger. Het is dan ook zonde om te zien dat Bubsy bijvoorbeeld niet uitgevoerd is zoals Yooka-Laylee of soortgelijke platformers. In dat geval had Bubsy namelijk meer aandacht hebben gekregen en zich kunnen wegzetten als een klassieke 3D platformer met fantastische humor/actie. Dat mist nu heel erg aan de game. Toch is het een redelijk interessante titel voor kleinere gamertjes die willen leren om vingervlug te worden met een controller.

Roel van Lierop
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!