Recensie: Call of Duty: Modern Warfare

Call of duty: Modern Warfare is als totaalpakket een degelijke game. Het verhaal is oké, de nieuwe create-a-class is beter dan ooit en de algehele content geeft je veel uren plezier voor je geld. De veranderingen in de gameplay zijn zeer welkom en maken de ervaring net even een stukje meer realistisch. Helaas is het niet alleen maar lof. De game kampt momenteel met wat balancing issues, ongeïnspireerde maps waarin het level design niet altijd even sterk uit de verf komt en een aantal nieuwe modi die weinig tot niets toevoegen.
7.5

Are you ready marine?

Elk jaar is het weer zover, door menig gamer wordt er al maanden van te voren halsreikend naar uitgekeken. Naar wat dan precies? Naar een nieuw deel in de veelgeprezen Call of Duty-serie, natuurlijk! Dit jaar keert de reeks terug als een ‘soft reboot’ onder de naam: Call of Duty: Modern Warfare, klinkt bekend, hè? Na een lange downloadsessie van maar liefst 119 gb – mocht je hem digitaal gekocht hebben – stuit je op een menu waarin je 3 keuzes voorgeschoteld krijgt. Zo kun je beginnen met de campagne, het online gedeelte of de welbekende spec ops mode die zijn entree maakte in Modern Warfare 2, maar nu gelukkig weer gezellig van de partij is! Laten we beginnen bij het verhaal.

Terrorism is the war of the poor and war is the terrorism of the rich

Misschien wel een van de meest gemiste aspecten vorig jaar was de afwezigheid van een verhaalmodus. Dit jaar zit deze er gelukkig weer in! Want zeg nou zelf, hebben we de actie, de spanning en de over de top Michael Bay-momenten niet allemaal een beetje gemist?
Het verhaal kaart dit jaar een controversieel thema aan dat in onze huidige realiteit actueler dan ooit is. De afgelopen jaren bleven de voorgangers hier ver van weg. Dit jaar trekt Infinity Ward echter weer de stoute schoen aan. Zo zul je deze campagne namelijk veel te maken krijgen met terrorisme. In dit – pak hem beet – vijf tot zeven uur durende avontuur zul je zoals gebruikelijk spelen met verschillende personages, die allemaal hun eigen belangrijke rol vervullen in het verhaal. De campagne kent een goede afwisseling tussen actie en stealth momenten en neigt dit jaar meer naar realistisch oorlog voeren toe dan naar over de top Hollywoodactie.

Grafisch gezien ziet het er allemaal weer prachtig uit, zo mooi zelfs dat de realistische actie/stealth scène’s wel erg dichtbij komen, dit in positieve zin. Verhaaltechnisch was de story niet de sterkste uit de serie. Dit mede door de voorspelbare plotwendingen en gewoonweg het herkenbare story-telling format. De meeste verhaallijnen uit de serie ontrafelen zich op een heel typische manier, zo dus ook dit jaar. Voor de fans is het weer hetzelfde liedje op een ander podium, dit betekent echter niet dat dit lied niet zuiver gezongen wordt. Al met al is het door de toffe actie en de grafische pracht desalniettemin wel weer genieten geblazen!

Nieuwe engine, kleine veranderingen

Voor liefhebbers van de serie zal de gameplayervaring zoals vanouds ontzettend vertrouwd aanvoelen. Maar niet alles is als thuiskomen in je warme luie stoel. Infinity Ward heeft dit jaar de game gemaakt met een gloednieuwe engine en dat is lichtelijk te merken in de spelervaring. Zo is de gameplay over het algemeen iets trager, maar wel een stuk vloeiender. Hiernaast zit er een handjevol aan nieuwe mechanieken in die het gevoel van realisme iets versterken. Zo kun je nu bijvoorbeeld om hoekjes kijken om je vijanden te verrassen met een mooi getimede aanval. Ook kun je terwijl je richt gelijktijdig herladen en hoef je niet uit te zoomen om vervolgens een nieuw magazijn te pakken. Verder kun je elk wapen mounten zonder bipod en zijn er nu ook deuren aanwezig die je op meerdere, tactische manieren kunt openen. Het sprinten is ook lichtelijk op de schop genomen, het tweemaal snel indrukken van de linker joystick triggered de ‘Tactical Sprint’ en dit geeft je de eerste seconden net even wat extra snelheid. Kleine veranderingen wellicht, maar zeer welkom!

Een oude bekende

De zombies blijven dit jaar even in hun graf liggen. Gelukkig wordt deze leegte opgevuld door de welbekende spec ops mode! Je zult hierin moeten samenwerken met drie teammaten om je vijanden te verslaan. Je kunt allemaal van te voren een rol kiezen. Dit zijn de bekende rollen zoals: assault, medic, recon etc. Deze rollen brengen vanzelfsprekend verschillende voordelen met zich mee; het is aan te raden om allemaal een andere rol te kiezen om elkaar aan te vullen. De AI is niet gek en maakt deze mode vrij uitdagend. Zonder goed teamwerk redt je het meestal niet! Spec ops komt goed tot zijn recht als je met vrienden via de headset communiceert. Speel jij echter liever alleen, dan is spec ops wellicht niks voor jou. Er zijn namelijk geen pre-set commands en niet iedereen speelt altijd met de headset, wat de ervaring met random mensen helaas niet erg leuk maakt.

Nieuwe online modi, zijn ze een toevoeging?

Ongetwijfeld een van de sterkste aspecten van Call of Duty is het online gedeelte. Zo zijn er mensen die niet naar het verhaal omkijken en gelijk de multiplayer induiken. Dit jaar is het allemaal weer zeer herkenbaar. Zo zitten de klassieke modi er natuurlijk allemaal weer in, denk dan aan: team deathmatch, free for all, search and destroy, etc. Gelukkig zijn er ook een aantal vernieuwingen te bespeuren. Zo is er nu ‘Cyber attack’, dit is eigenlijk gewoon Search and Destroy met een revive optie. Deze mode voelde dus niet echt als een meerwaarde door de minimale vernieuwing. Verder is er nu ook gunfight, dit is een 2vs2 mode waarin jij en je teammaat beginnen met willekeurig samengestelde wapens. Gunfight speelt zich af in – bewust voor deze mode gemaakte – kleine maps, het is dus een kat en muis spel tussen jou en je vijanden en dat kan soms erg spannend zijn. Over het algemeen is dit een aardige mode, maar voelt deze wederom snel uitgeleefd aan.

Ook zijn er nu specifieke maps in het donker te spelen, dit is niet echt een uitnodigende mode, aangezien je hierdoor de schoonheid van de maps niet meer ervaart en gewoonweg maar naar een donker/groenachtig scherm tuurt en op je vijanden schiet. Als kers op de taart is er ook nog een realism mode, dit is in een notendop gewoon team deathmatch zonder HUD en minder HP. Dit is een fijne toevoeging aangezien je nu echt bewust op je omgeving moet letten en minder afhankelijk bent van je minimap en killstreaks. Tot slot nog een klein stukje over wellicht de meest belovende nieuwe mode, namelijk: Ground War. In Ground War zul je met 48 of 64 man – afhankelijk van de map – op helaas maar 2 speelvelden de boel onveilig gaan maken. Ground war lijkt ontzettend op conquest uit Battlefield. Zo zul je met je team verschillende punten moeten capturen, het team dat hierin het meest dominant is wint. Op zich tof om conquest te spelen met een Call of Duty sausje. Echter is het jammer dat er vrijwel geen teamwork te bespeuren is en dat iedereen als een kip zonder kop rond rent. De afwezigheid van commands maakt teamcommunicatie ook een stuk lastiger.

Matige maps

De maps zien er dit jaar grafisch gezien prachtig uit, maar toch voelen de meeste maps ietwat standaard aan in hun presentatie. Zo zitten er veel maps in die het midden-oosten thema delen. Veel bruintinten en vervallen stadjes zijn geen lust meer voor het oog na zo’n tien keer spelen, dit mede ook omdat je dit thema nou al zo vaak gezien hebt in games. Het is begrijpelijk dat Infinity Ward dit jaar loyaal wil blijven aan het realistische, hedendaagse thema, maar dit resulteert helaas qua presentatie in visueel onuitgesproken maps. Verder is het zo dat het qua map design de speelvelden oké zijn, maar helaas is het niet meer dan dat. De meeste maps voelen erg benauwd aan door de vele gebouwen waar je in kunt en worden hierdoor een walhalla voor campers. Dit hoeft niet per definitie slecht te zijn want campen is tenslotte ook een strategie. Maar als er te weinig balans is in het level design – waardoor er dit jaar opvallend veel campers in elk hoekje en gaatje te vinden zijn – kunnen de talloze interacties met dit type speler soms wat vervelend worden en verliezen de maps hierdoor al snel hun funfactor. Campen hoort nou eenmaal bij shooters, dat weten we. Maar als minstens vijf maps dit al aantrekkelijk maken door het level design is dat best jammer.

Kieskeurige customization

De create-a-class is dit jaar uitgebreider dan ooit! Zo heb je de beschikking over een groot arsenaal aan hedendaagse wapens. Deze wapens kun je behoorlijk uitgebreid aanpassen; er zijn nu namelijk wapen levels. Hoe hoger het level van je wapen, hoe meer opties jij hebt om je fantasie de vrije loop te laten. Hiernaast zijn natuurlijk de welbekende perks ook weer van de partij, sommige komen echter in de vorm van weapon attachments en sommige in de vorm van field upgrades. Het aanpassen van je loadouts kun je nu ook doen terwijl je in een match zit. Verder kun je ook weer verschillende uitdagingen aangaan. Deze uitdagingen kunnen je zowel mooie uitvoeringen van wapens opleveren als verschillende calling cards, sprays en trinkets. De nieuwe create-a-class is al met al een zeer fijne toevoeging.

Call of Duty: Modern Warfare - PS4
Call of Duty: Modern Warfare - PS4
Bestel Call of Duty bij Bol.com en ontvang exclusieve goodies
Score 4.6 van 5 sterren.
€59,99
Jurriaan Bartels
Jurriaan houdt al jaren van games en laat zich niet beperken tot een genre. Volgens hem kan elke game of dit nou een RPG, shooter of avonturen game is je een prachtige ervaring bieden, mits je hiervoor openstaat en deze met zorg ontwikkeld is.