Recensie: Chernobylite

Chernobylite is een survival horrorgame die zich afspeelt in het hedendaagse Tsjernobyl. Je speelt een wetenschapper die probeert uit te vinden wat er gebeurd is rond de verdwijning van zijn vrouw. De grimmige sfeer rondom kerncentrale leent zich heel goed aan het genre. Daarnaast zijn de invloeden van games als Fallout en Metro overal merkbaar. Helaas is het verhaal wat gemiddeld en de gameplay een beetje houterig. Daarom ook een net bovengemiddeld cijfer.
7

De kernramp van Tsjernobyl in 1986 is waarschijnlijk één van de bekendste kernrampen van de vorige eeuw. Het dodental van deze ramp lag namelijk rond de vijfduizend. Dat is zelfs zonder dat je de mensen meetelt die nog zijn overleden aan kanker in de jaren na de ramp. In de nacht van zesentwintig april na één uur ‘s nachts explodeerde reactor vier. De oorzaak van de ramp was een mislukte veiligheidstest. Een gebied van ongeveer dertig kilometer werd onbewoonbaar verklaard. In het spel Chernobylite ga je naar de kerncentrale en het gebied er omheen.

Welkom in Pripjat

Stap in de schoen van Igor Khymynuk, een professor die op zoek is naar zijn vrouw, Tatyana. Zijn zoektocht naar Tatyana leidt hem naar Pripjat, de plek waar Igor zelf werkzaam is geweest als wetenschapper in de kerncentrale van Tsjernobyl. Hij sluipt in het holst van de nacht, onder begeleiding van twee ingehuurde soldaten, de kerncentrale in.
Daar loopt hij de ‘Black Stalker’ tegen het lijf. Deze ontmoeting kost één van de soldaten het leven. De andere soldaat wordt gered door Igor, die met behulp van het element Chernobylite een wormgat maakt zodat ze kunnen ontsnappen. Vanaf dat punt begint het spel echt. Het verhaal is interessant genoeg om je interesse vast te houden, maar overduidelijk niet de grootste focus voor de game.

Een basis bouwen voor je team

Vanaf het begin van de game ben je bezig met je basis upgraden. Dit doe je zodat je kan craften, maar ook zodat de mensen in je groep zich op hun gemak voelen. Het is dus uitermate belangrijk dat je genoeg slaapplekken en rantsoenen in huis haalt om iedereen tevreden te houden. Het bouwen van de basis werkt ongeveer hetzelfde als in Fallout 4, maar in tegenstelling tot Fallout kunnen in Chernobylite alle mensen vertrekken wanneer het ze niet bevalt.
Elk lid van je team heeft ook een eigen verhaal die daarom ook compleet mis kan lopen. In tegenstelling tot het serieuze verhaal zijn deze zijverhalen soms heel grappig en daarom ook zeker de inspanning waard. Voor de mensen die meteen al denken dat het wel veel werk is kan je het bouwen van de basis in het spel een aparte moeilijkheidsgraad geven, waardoor de persoon die dat type gameplay niet aanstaat ook een beetje op de achtergrond kan blijven.

Overleven in deze hel

Om te overleven in een omgeving vol straling moet je natuurlijk de juiste middelen tot je beschikking hebben. Dat spreekt natuurlijk voor zich in elke survivalgame, maar in Chernobylite is ook je geestelijke gezondheid ervan afhankelijk. Je kan namelijk in een psychose raken als je veel soldaten vermoord en niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt. Daarom moet je voldoende eten na elke missie. Dit is wederom een onderdeel waarin de speler zelf kan bepalen hoe lastig dit is.

Chernobylite_20211001023637

Een beetje houterig

De gameplay voelt soms wat stijf aan, maar niet tot het punt dat het heel storend is. Het is namelijk ook niet de bedoeling dat je constant vuurgevechten aangaat. Stealth en tactiek zijn de focus van de game, maar het is niet onmogelijk om een ‘run & gun’-stijl toe te passen. Wanneer je dit doet ontdek je al snel dat de AI in de game niet al te slim is. Hierdoor kun je de vijanden snel verwarren. Zeker voor een doorgewinterde gamer zijn dit kleine elementen die snel opvallen. Uiteraard betekent deze aanpak wel dat je veel tijd moet steken in je mentale gesteldheid.

Doodgaan kan een goede keus zijn

Soms kan doodgaan de tactische keus zijn om uit een situatie te komen. Als je doodgaat wordt je de kans geboden om een keus die je gemaakt hebt te veranderen. Dit kost alleen wat van je chernobylite. Helaas zit er nog wel een klein addertje onder het gras: het kost spelers een willekeurig item uit hun rugtas, waardoor de voordelen niet altijd groter zijn dan de nadelen. Op het juiste moment kan het heel wat verschil maken, zeker als een aantal keuzes nadelige effecten hebben opgeleverd.

Is het net als S.T.A.L.K.E.R.?

De vergelijking met S.T.A.L.K.E.R. werd vaak genoemd als men gameplay zag van Chernobylite. Toch is dit geen accurate beschrijving. Hoewel de game wel degelijk elementen leent van S.T.A.L.K.E.R. zijn er nog een aantal games waar de studio inspiratie vandaan heeft gehaald. Fallout en Metro zijn ook duidelijk invloeden geweest voor het team van The Farm 51. Dit betekent niet meteen dat het een slap aftreksel is van deze games, integendeel, Chernobylite heeft heel veel eigen charme.

Grafische aspecten

De graphics in Chernobylite zijn precies wat je verwacht van de Unreal Engine. Het is niet de mooiste game die je ooit zal spelen, toch is het ook zeker grafisch gezien alles behalve slecht. De mist in sommige gebieden is heel dik, waardoor een enge sfeer ontstaat. The Farm 51 is geen AAA studio, maar laat in deze game wel zien wat ze kunnen. Het is geen Resident Evil Village, maar zonder meer een interessant uitziende game. Een aanrader voor de echte horrorfan.

Beoordeling

Chernobylite is een game voor de fans van het survival horrorgenre. Itemmanagement is van levensbelang en elke keuze die je maakt heeft gevolgen voor het verhaal. Soms speelt het wat stijf, maar de tekortkomingen in de gameplay zijn niet erg storend. De verschillende elementen worden de speler niet opgedrongen door ze meerdere moeilijkheidsgraden te geven. De graphics zijn wat gemiddeld, maar het is dan ook een kleine studio. Dit alles zorgt ervoor dat Chernobylite een 7 krijgt.
50 euro PlayStation Store tegoed - PSN Playstation Network Kaart (NL)
Deze PlayStation kaart is een digitaal product, vindbaar in je bol.com account
€50,-