Recensie: Chime Sharp

Chime Sharp is in principe een game die je even voor een paar verloren minuten zou kunnen spelen, maar in de praktijk zit je toch al snel een paar uur te spelen. Dat geeft eigenlijk aan dat we hier een oude klassieker een nieuw jasje hebben zien krijgen. Het spel is in feite niet veel anders dan Tetris met een ander perspectief, fellere kleurtjes en iets meer keuzevrijheid van het plaatsen van blokjes. Voor je het in de gaten hebt, is je partner al naar bed en heb je de batterijen van je controller leeg gespeeld. Toch is de game verre van perfect. Zoals eerder gemeld moet de muziek je net liggen, doet dat het niet dan is de kans groot dat je al snel het spel weer zult deïnstalleren. Voeg daar de ontzettend rare kleurkeuzes van de makers aan toe en je hebt toch een aantal grote kritiekpunten te pakken.
Good
  • Aanstekelijke gameplay
  • Tetris met muziek
  • Voor iedereen speelbaar
Bad
  • Kleurenkeuzes vaak onlogisch
  • Muziek erg persoonlijk
7.5

Normaal gesproken beginnen we een recensie met het verhaal van de game, maar in dit geval is dat wat lastig. Chime Sharp is namelijk niet een game met een verhaal. Simpel gezegd is Chime Sharp een muzikale puzzelgame. Een puzzelgame die veel weg heeft van het al jaren oude Tetris, maar dan in een plat vlak. Een game die dus in essentie toegankelijk moet zijn voor ieder type gamer. Maar is dat ook wel echt het geval?

Chime Sharp is een spel dat maar weinig uitleg nodig heeft. De bedoeling is dat je de blokken plaatst op een manier dat daarmee zogeheten “Quads” mee worden gevormd. Dat zijn blokken van tenminste drie bij drie vakjes. Hoe groter de quad is, hoe meer punten je binnenhaalt. Tegelijkertijd loopt er een lijn over het veld heen, die zorgt voor muziek, maar ook het vlak dat je aan het maken bent, kan afronden. Zodra dat is gebeurd, bedekt de quad het vlak op het bord. Je speeltijd is hier ook van afhankelijk, want het bedekken van een nieuw deel van het bord, zorgt voor meer speeltijd zodat je de vervelende aflopende tijd kunt tegengaan.

screenshot_3

Dat is de standaard spelmodus die Chime Sharp je biedt. Daarnaast heb je ook nog de zogenaamde Sharp modus. In deze modus verdwijnt het element tijd en vervangt dat door levens. Je kunt nieuwe levens verdienen door perfecte quads neer te leggen waar geen stukken bij overblijven. Er mag dan dus geen puntje meer uitsteken, zeg maar. Je verliest echter levens wanneer je stukken hebt geplaatst die nooit een quad worden en deze verloren gaan. Dan heb je ook nog de zogenaamde Strike modus, waarin je slechts 90 seconden de tijd krijgt om een zo goed mogelijke score neer te leggen op het bord. Als laatste heb je dan ook nog de Challenge modus, waarin je minder verschillende soorten blokken voorgeschoteld krijgt, maar dan wel op een ingewikkelder bord.

De muziek van Chime Sharp is het meest unieke punt aan dit spel, maar kan ook het meest irritante zijn wanneer deze muziek je niet ligt. Door andere quads neer te leggen controleer je als het ware de muziek. Deze past zich namelijk aan op het speelveld. Een minpuntje is ook het gebruik van kleuren die vaak erg dicht bij elkaar liggen zodat je als speler soms amper kunt zien welk deel van het bord je al bedekt hebt. Andere kleurencombinaties zijn dan weer zo fel dat je het liefst je zonnebril uit de kast zou halen omdat het bijna niet te doen is om naar je scherm te blijven kijken. Mensen die lichtelijk kleurenblind zijn, kunnen deze game sowieso waarschijnlijk beter laten liggen gezien de hoeveelheid kleurentinten die dus dicht bij elkaar liggen.

Avatar