Wanneer je aan citybuilder-games denkt, bedenk je waarschijnlijk niet meteen om die op een console te gaan spelen. Toch heeft Paradox Interactive besloten dat het tijd is om ruimdenkender te zijn in wat je op een PC en wat je op een console doet. Want waarom zou het ook niet kunnen, met een controller een stad bouwen. Dus stof je controller af, pak je architectuur boeken uit de kast, zoek alles op over waterleidingen, elektriciteit en dat soort zaken en ga aan de slag!
Zoals je vast al opviel, dit keer geen verhaal. Cities: Skylines is namelijk heel rechttoe-rechtaan en besteed dan ook geen enkele tijd aan uitleg van welke orde dan ook. Je zit dus niet aan een bepaald stramien vast. Je kunt letterlijk doen wat jij wil en je stad dus bouwen zoals jij denkt dat dat goed is. Dat zal in het begin misschien lichtelijk intimiderend overkomen, maar al snel ga je aan de slag en weet je dat jij die koning bent die alles bouwt zoals iedereen dat wenst.
Een vergelijking met eerdere citybuilder-games is natuurlijk niet vreemd en dan kom je toch al heel snel terecht bij de grondlegger op dat gebied: Sim City van Maxis. Waar die echter een beetje is blijven stilstaan, is Cities: Skylines degene geweest die er met de buit vandoor is gegaan. Dat is onder andere te merken aan het feit dat Sim City het nog niet voor elkaar heeft om een console-versie te maken, terwijl Paradox Interactive dit dus wel voor elkaar heeft. Maar, dan steekt natuurlijk wel de vraag de kop op: hoe speelt dat nou eigenlijk met een controller?
De oude rot in de citybuilder-games zal misschien achter zijn oren krabben bij de eerste minuten achter een controller, want waar zijn je toetsenbord en muis gebleven? Begrijpelijk en het is even wennen wanneer je voor de eerste keer met de controller aan de slag gaat. Vooral ook omdat je zult beginnen met het aanleggen van wegen en dergelijke, en purist als sommige mensen zijn, wil je je lijnen toch graag recht hebben. Dat is een lichtelijke uitdaging met een controller, maar naarmate je het langer speelt is ook dat niet al te lastig meer. En dat geldt eigenlijk voor alle onderdelen. Zo zul je aanvankelijk even zitten stuntelen voor het bereiken van de diverse menu’s, maar zal ook dat na verloop van tijd eenvoudiger voelen.
Cities: Skylines is op de console niet echt anders dan op de PC, behalve dan dat het twee uitbreidingen mist op dit moment, namelijk Natural Disasters en Snowfall. Het lijkt echter een kwestie van tijd voor deze er alsnog gaan komen via een, al dan niet gratis, DLC-pakket. Afhankelijk van hoe je manier van spelen is, kun je hier vervolgens uren in storten en vergeten dat de klok rustig verder tikt, of zul je je vrij vlot vervelen. Cities: Skylines is namelijk niet het typische soort spel dat mensen op een console spelen. Vaak zoekt men daar toch meer naar de cheap thrill en de vlotte actie. Cities: Skylines is niets van dit alles en zal vele uren van je tijd vergen en zorgvuldige planning eisen.
Een andere vraag die je jezelf moet stellen is of Cities: Skylines niet een beetje mosterd na de maaltijd is. De game is immers al twee jaar uit op de PC, dus zouden de liefhebbers van dit genre de game daar dan niet al hebben grijs gespeeld? Vermoedelijk wel, maar er zijn ongetwijfeld nog genoeg gamers die tegenwoordig puur op de console gamen en nog steeds hard op zoek waren naar een citybuilder-game die het gat in de genres kan vullen. Dat gat vullen, dat kan de game absoluut.