Recensie: Cyberpunk 2077

Al met al is Cyberpunk 2077 absoluut het spelen waard, maar daarvoor moet je wel door een lading bugs heen kunnen kijken. Lukt je dat echter, dan krijg je een zeer uitgebreide game voor je neus met een verhaal dat je echt kan raken. Maar ook waar jij als speler aan het einde in dubio zult zitten of de keuzes die je maakte wel de juiste zijn geweest. Bugs of niet, dat is een eigenschap die maar weinig games voor elkaar krijgen. Op dit moment zijn nog niet alle bugs opgelost en een aantal zaken in de recensie zijn voor patches geconstateerd, maar sommige ook nog steeds erna.
7

Het verhaal

Night City is een Amerikaanse mega city in de Free State of North California, die gecontroleerd wordt door grote bedrijven en onaangedaan blijft van de wetten van zowel de staat als het land. Night City wordt beheerst door bendeoorlogen en is sterk afhankelijk van robotics voor alledaagse handelingen, zoals het ophalen van vuilnis, onderhoud en openbaar vervoer. We beginnen het verhaal door een keuze te maken voor ons personage “V”, een keuze die je maakt door te kiezen uit drie verschillende levenspaden: Nomad, Streetkid of Corpo.

Een rommelig begin

Cyberpunk 2077 heeft waarschijnlijk de meeste oproer gekregen van alle games die het afgelopen jaar zijn uitgekomen. Waar dat normaal gesproken goed nieuws zou zijn, want publiciteit is goed, is het in dit geval helaas zeker geen goede ontwikkeling geweest. Cyberpunk 2077 werd bij release namelijk enorm geplaagd door verschrikkelijke bugs. Op de PS4 en de Xbox One waren deze problemen het grootst. De framerate van de game is af en toe werkelijk bizar laag en dat terwijl er meestal niets bijzonders gebeurd. Het was zo erg dat de game zelfs uit de PlayStation store werd gehaald en Sony beloofde de gedupeerden hun geld terug te geven. Je begrijpt, dan is je start niet bepaald lekker te noemen.

Inmiddels zijn er een aantal patches uitgekomen en die hebben een aantal van deze issues verholpen. Zo lijkt het inmiddels iets stabieler te zijn in de framerate van het spel. Hoger dan 30 frames per seconde hoef je echter niet te verwachten. Toch gebeurt het nog regelmatig dat de framerate een stuk lager zakt en dan wordt de game een heel stuk stotteriger om te spelen. Ook zijn er andere bugs te herkennen waarbij bijvoorbeeld ineens een texture niet goed laadt. Het is best vreemd om voor een personage in de game te staan dat nog geen gezicht heeft. Dat geldt overigens ook voor zaken als verkeersborden, die regelmatig pas later laden.

Zoals gezegd zijn een aantal issues nu wel verholpen, maar er komen er ook regelmatig weer nieuwe bij en dat maakt dat veel spelers dit spel al aan de kant hebben gelegd. Iets wat jammer is, want als de game geen last heeft van deze bugs, is er toch wel veel tofs in te vinden.

Volledig te customizen

Je personage V kun je volledig onder handen nemen. Stem, achtergrondverhaal en allerlei andere details kunnen worden aangepast en daar alleen al aan kun je de nodige tijd spenderen. Daarentegen is V niet echt een personage die je aardig zult gaan vinden. De taal die dit personage uitkraamt is bepaald niet netjes te noemen. V is een beetje cyberuitschot als het ware. Dat wil niet zeggen dat het geen interessant personage is, want dat is het zeker wel. Er zit een behoorlijk interessant verhaal achter V, iets dat je gaandeweg komt te weten. De verhaalvertellers gingen vooral uit hun dak op het punt dat V in contact komt met Johnny Silverhand, een voormalig terrorist die nu een digitale gedachtenspinsel is van V.

Wat Silverhand erg interessant maakt is zijn duistere blik op zaken. Daarbij is het zeker niet vervelend dat Silverhand werd ingesproken en gespeeld door Keanu Reeves. Reeves komt in de game net zo goed over als in zijn diverse films en dat maakt het een interessant personage om op het scherm te hebben. Hij neemt nooit de overhand en blijft een assisterend personage, maar zorgt er wel voor dat V nooit echt teveel wordt.

Zwaarmoedig

Hoewel een personage als Silverhand een glimlach op je gezicht zal bezorgen is de sfeer van Night City vooral zwaarmoedig. Night City is dan wel een levendige stad, het is er wel een die het thuis is voor voornamelijk hele slechte mensen die hele slechte dingen doen. Daar moet je wel op voorbereid zijn want er zijn echt zaken die je naar de strot kunnen grijpen, zoals zwaar drugsgebruik en seksueel geweld. Daarbij gaat het dan nog niet eens alleen over de main characters. Je ziet dit ook al terug bij de random voorbijgangers en dat kan soms een beetje veel van het goede zijn.

Net als V, die niet helemaal helder kan nadenken door de invloed van Silverhand, is ook het verhaal redelijk wisselend. Er zitten nogal wat verschillende elementen in en dat merk je ook weer terug in V. Er zijn echt missies waarin V zelfs een aardig karakter kan worden genoemd, om vervolgens weer te vervallen in een soort onbegrepen tiener. Het is echter zelden dat je bij een game zoveel genieten kunt bij het aanvaarden van nieuwe missies als bij Cyberpunk 2077. Nieuwe NPC’s die je ontmoet zijn keer op keer een genot. De animaties en stemacteurs zijn van een zeer hoog niveau. Zorg ook vooral dat je je niet alleen laat leiden door het hoofdverhaal, want er is nog zoveel meer te beleven in Night City.

Aanpasbaarheid

Gedurende het spel zul je meer mogelijkheden in je personage ontgrendelen. Wat dat betreft is Cyberpunk 2077 dan ook een dikke RPG. Je kunt je personage echt opbouwen zoals jij hem graag speelt. Dat begint al bij de character creation die zo’n beetje ieder facet van je personage laat aanpassen, maar het is nog veel meer van toepassing bij je speelstijl. Kies jij er voor om vooral hackend door het leven te gaan, of ga je toch liever voor de vechtstijl met zwaarden? Wat je ook wil, het kan.

Oliedomme AI

We hebben het eerder al over de bugs gehad die deze game plaagden en nog steeds plagen, maar er is helaas meer dat Cyberpunk in de weg zit. Zo is de AI in de game om te huilen. Stel je voor dat jij een misdrijf begaat. Het gebeurt vaker in Night City, maar het is toch wel bizar dat de politie spontaan naast je staat in een verder gesloten kamer. Niet dat het uitmaakt, want zelfs dan ontsnap je nog met gemak.

En dat geldt voor meer AI. Niet alleen de politie is dom, ook de badguys die je tegenkomt staan soms gewoon een beetje dwaas om zich heen te kijken in plaats van op je te schieten. Dat is toch wel een serieus probleem voor een verder best wel toffe game. De vraag is vooral hoe deze issues worden opgelost, want daar zal waarschijnlijk best een flinke patch voor nodig zijn.

Cyberpunk 2077 - Day One Edition - PS4
Cyberpunk 2077 - Day One Edition - PS4
Betreed de stad van de toekomst met Cyberpunk 2077